Gå til innhold

Lære katten triks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å lære pus litt små triks. Han kan sitt, labb og det aller nyeste er hopp. Han kan de to førstnevnte uten at jeg må signalisere om det lenger. Hopp er fortsatt i prosessen. Jeg tror han syns det er litt gøy å jobbe for godbiten. Og jeg syns det er hyggelig å bruke mer tid sammen enn å kun lek og kos hele tiden.

Tenkte få litt inspirasjon til hva annet jeg kan lære han. Kan din pus noen triks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må følge med her. Jeg er igang med å lære min sitt og gi labb. Syns ikke det går så bra. Mulig teknikken min er for dårlig.

Gir han godteri i samme sekund han setter seg eller gir meg labben, men det er veldig tilfeldig om han gjør det eller ikke.

Skrevet

Legge seg, give me five, rull rundt, gå i sirkel... Mine katter kan ikke disse triksene altså, tenker på de enkleste triksene hunden min kan. Vil da tro det skal være mulig å lære dem til en katt. :)

Skrevet

Min kan sitte, gi labb, gi andre labben og ligge. Har ikke vært noe flink til å trene i det siste så har ikke kommet lenger enn det. Begynt å sitte bamse da, går sånn passe egentlig(igjen, ikke vært flink til å trene). :)

Skrevet

Må følge med her. Jeg er igang med å lære min sitt og gi labb. Syns ikke det går så bra. Mulig teknikken min er for dårlig.

Gir han godteri i samme sekund han setter seg eller gir meg labben, men det er veldig tilfeldig om han gjør det eller ikke.

Ber du han sette seg eller gi labb? Eller venter du til han gjør det?

Jeg lærte pus gjennom å ta på labben hans, og så fikk han godbit. Kanskje ikke den mest "pedagogiske" måten, men han fikk fort med seg at han fikk godbit når labben hans berørte min hånd.

Med sitt, så førte jeg bare hånda bakover, så det ble "tvunget" sitt i starten. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lurer på hvordan dere gjør det.. :sjenert: Pusina mi kan et triks, og det er å stå på to for å få en skinkebit som jeg holder opp i været (og da støtter hun labbene mot hånda mi).. :skratte:

Ellers er det bare hun som trener opp meg, og det er hun riktig god til:

Stirre matmor i senk for å få påfyll på matfatet.

Susse matmor med ru tunge rett på mutten for å få henne til å våkne.

Vaske matmors tær med ru tunge for å få henne til å stå opp.

True med å klore i stykker armlenet på sofaen for å få matmor til å leke.

Komme med et klagende "mmmffh" mens hun stirrer på doen sin, for å få matmor til å sjekke om det ligger en liten bæsj der før hun går oppi.

Og sikkert en heeel masse ting som jeg er så indoktrinert i at jeg ikke tenker over det. :forvirret:

Og alt dette har hun lært helt av seg selv! :idesmil:

Endret av Aurora M.
  • Liker 6
Skrevet

Ber du han sette seg eller gi labb? Eller venter du til han gjør det?

Jeg lærte pus gjennom å ta på labben hans, og så fikk han godbit. Kanskje ikke den mest "pedagogiske" måten, men han fikk fort med seg at han fikk godbit når labben hans berørte min hånd.

Med sitt, så førte jeg bare hånda bakover, så det ble "tvunget" sitt i starten. :)

Jeg tar labben og sier "gi labb" samtidig som han får godteri. Samme metode som deg med sittingen.

Prøver å gjøre det på samme måte som jeg har gjort med hundene, men det virker visst ikke så samme måten med denne arten :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere gjør det.. :sjenert: Pusina mi kan et triks, og det er å stå på to for å få en skinkebit som jeg holder opp i været (og da støtter hun labbene mot hånda mi).. :skratte:

Ellers er det bare hun som trener opp meg, og det er hun riktig god til:

Stirre matmor i senk for å få påfyll på matfatet.

Susse matmor med ru tunge rett på mutten for å få henne til å våkne.

Vaske matmors tær med ru tunge for å få henne til å stå opp.

True med å klore i stykker armlenet på sofaen for å få matmor til å leke.

Komme med et klagende "mmmffh" mens hun stirrer på doen sin, for å få matmor til å sjekke om det ligger en liten bæsj der før hun går oppi.

Og sikkert en heeel masse ting som jeg er så indoktrinert i at jeg ikke tenker over det. :forvirret:

Og alt dette har hun lært helt av seg selv! :idesmil:

Hehe, tror katter har lettere for å lære opp mennesker enn omvendt :)

Jeg har gjort som andre her skriver. For å lære han å sitte førte jeg godbiten over han sånn at han ble tvunget til å sitte. For å lære og gi labb tok jeg labben samtidig som jeg sa labb. Så fikk han godbit. For å lære han å ligge dytta jeg han bare i bakken og ga godbit samtidig som jeg sa ned. Hehe, ikke pedagogisk riktig sikkert men det funka da :)

Som godbit har jeg forresten begynt å bruke Whiskas-godbiter mot hårballer, katten har aldri vært så ivrig på triks før :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil jo gjerne prøve da. :) Hvor mange ganger måtte du gjøre dette før den begynte å gi labb av seg selv?

Skrevet

Trengte ikke altfor mange repetisjoner faktisk. Kan hende det var fordi katten bare var 6 mnd gammel, sikkert lettere å lære de sånt da. Men hvis man bare holder på noen minutter av gangen noen ganger om dagen tar det nok ikke så lang tid. De kan jo fort bli lei så det gjelder å slutte før katten ikke gidder mer :)

Skrevet

Hun kan "sov" og "spis". Men ikke på kommando. :unsure:

• Liker 4
Skrevet

Min kan nesten gi labb nå. Flinke gutten min :rodmer:

Ikke helt sikker på om han skjønner det hver gang fordi ser ikke helt forskjellen på om han tar etter godteriet eller faktisk gir labb. Noen ganger legger han labben pent i hånda mi og da teller det mener jeg :)

Ikke så lett å lære han SITT da fordi han som regel setter seg med en gang jeg drar frem godteriet :gjeiper:

Kanskje jeg må lære han STÅ først?

Skrevet

lærte katten min å sitte og gi labb da vi var yngre. nå sier vi 'sitt.... gi labb' noen ganger når han skal få mat, og da setter han seg og gir labb^^

kjempesøøøt <3

og pleier å vise det til folk som kommer på besøk hehe. de syns det er kjempemorsomt.

Skrevet

Min kan nesten gi labb nå. Flinke gutten min :rodmer:

Ikke helt sikker på om han skjønner det hver gang fordi ser ikke helt forskjellen på om han tar etter godteriet eller faktisk gir labb. Noen ganger legger han labben pent i hånda mi og da teller det mener jeg :)

Ikke så lett å lære han SITT da fordi han som regel setter seg med en gang jeg drar frem godteriet :gjeiper:

Kanskje jeg må lære han STÅ først?

Jeg holder godteriet i motsatt hånd - og han får ikke godbit når han prøver å grabbe til seg godteriet :fnise: Han får det kun når han legger den i hånda som "ber om" labben :)

Skrevet

Jeg holder godteriet i motsatt hånd - og han får ikke godbit når han prøver å grabbe til seg godteriet :fnise: Han får det kun når han legger den i hånda som "ber om" labben :)

Jeg kom frem til en sånn løsning i går, men da var han lei. Får prøve igjen etterpå :)

Han er veldig flink til å bruke labben for å få ting. Han var ganske liten første gangen han røsket et pizzastykke ut av hånden min :fnise: Må bare lære han forskjellen på å stjele og gi labb, men tror han begynner å skjønne det nå :)

Skrevet

Jeg kom frem til en sånn løsning i går, men da var han lei. Får prøve igjen etterpå :)

Han er veldig flink til å bruke labben for å få ting. Han var ganske liten første gangen han røsket et pizzastykke ut av hånden min :fnise: Må bare lære han forskjellen på å stjele og gi labb, men tror han begynner å skjønne det nå :)

Høres ut som en annen rampete liten katt jeg kjenner :fnise: Han stjeler mat ut av hånden min til daglig.. men han spiser det ikke. Han stjeler for gleden av å stjele tydeligvis :lur:

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Her kan man se hvordan man skal lære katten sitt og legge seg.

Hvis katten din er som min, så pass fingrene på den sistnevnte. Tror jeg nesten endte opp med et par fingre mindre :fnise: Han tok aldri hintet med å "gå lei og legge seg" for å få godbit. Han prøvde heller å bite i hjel fingrene mine til jeg gav opp. Han fikk ikke godbit da. Det som funket her var å dytte han litt i ryggen til han la seg. Og da fikk han godbit. Første par gangene var han helt rabiat når jeg prøvde, men så forstod han det fort. Vet ikke om det er "riktig" måte, men nå legger han seg ganske rett ned :nigo:

Skrevet (endret)

Mine 2 katter var veldig lettlærte :-) De kunne "sitt", "gi labb", "andre labben", "dekk", "nuss", "kos", "bli", "sitte bamse" (sitte på bakbena liksom" :-) I tillegg elsket de når jeg krøllet sammen litt papir og kastet det, slik at de kunne løpe og hente det og legge det tilbake i hånda mi.. Ble aldri lei det der, hehe :-)

Endret av Adorabelle
Skrevet (endret)

Det er herlig med katter som kan noen triks! De har jo så sterk vilje at hvis de ikke er komfortable med å gjøre slike ting, så gjør de dem heller ikke.

Min katt lærte seg at for å få en godbit, måtte han stå på to bein og ta i mot med munnen uten å støtte seg mot noe. Når han ikke gadd mer, stakk han rumpa i været og gikk. :fnise:

Edit: Dette lærte han da han var 13 år gammel. Tror ikke jeg hadde klart å lære ham noe mer komplisert enn det. :P

Endret av everydaywings

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...