AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg er hjemme fra jobb pga en kropp som ikke ville idag. Nakken verket så ille i natt at hele verden gikk trill rundt og jeg var for svimmel og kvalm for å kunne gå oppreist. Samtidig verker alle ledd i kroppen. Spesielt knær og fingerledd. Kan det være væromslaget? Brått kom jo vinteren (har alltid mer vondt om høsten, men ekstra ille nå) eller kan det være pga en nakkeskade jeg fikk for 12 år siden? (den har jo blitt mye bedre) eller er det stress som gjør at kroppen protesterer? En lege mente jeg hadde fibromyalgi men fastlegen min gadd ikke sjekke om det stemte for jeg kunne jo ikke gjøre noe med diagnosen om jeg fikk den (bytta lege nå gitt.. for et nek). Er det noen her med fibromyalgi? Kan det lønne seg for meg å mase til meg en test for å evnt få en diagnose? Kan dette være fibromyalgi?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Fibromyalgi betyr egentlig ikke noe annet en "diffuse smerter i muskler og ledd". Så i den sammenhengen er du like langt med eller uten diagnose. Er du utredet for revmatisme? Jeg har erfart KRAFTIG at dersom en eller annen muskel/skjellettdel ikke fungerer optimalt, så vil kroppen over tid legge belastningen denne delen skulle hatt, andre steder. Som igjen vil kollapse fordi de ikke er ment å skulle ha den ekstra belastningen. Ikke farlig og ikke sykdom, men over tid sliter man seg ut og har kroniske smerter. Du nevner nakke, har du vært hos kiropraktor/fysioterapeut? Og husk at der også gjelder det å finne "rikig person" som ser akkurat deg. Og som kan gi et mer helhetlig opplegg enn akkurat bare "knekk, knak og ut".
Gjest Miriam Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Har du fått undersøkt nakken GRUNDIG ? MR, CT og rønken hvor en sjekker bevegelighet (ser i taket og etterpå i gulvet) ? Vil uansett anbefale nye bilder nå for å undersøke om det kan komme fra nakken. Annbefaler også manuellterapaut siden de leser bedre og mer nøye slike bilder. Er VELDIG viktig å få en grunndig undersøkelse FØR du starter noe form for behandling, ellers kan en fort få mer plager og skader. Jeg har flere nakkeskader som ble oppdaget veldig sent (10 år etter skaden hos manuellterapaut) Plagene er blidt kroniske og vil antakelig ta lang tid før jeg blir bedre. Før jeg fikk greie på dette prøvde jeg både kiropraktor og fysioterapaut som forværret plagene kraftig. Det som er mest slitsomt (for uten ofte smertene) er svimmelhet og kvalmen. Når jeg går lenge, strammer jeg ubevist muskelaturen i resten av kroppen også, noe som etterhvert kan gi smerter, irritasjoner helt andre steder en bare nakken. Har over tid fått mye låsninger og irritasjon i ryggen, dette gir smerter så og si i hele resten av kroppen gjennom nervebanenen. Fibromyaligi er en uspesifisert diagnose. Før en i det hele tatt gir en slik diagnose skal en ha tatt en hel mengde prøver og undersøkelser for å utelukke andre ting. Har legen tatt blodprøver av deg som har gitt utslag ? Har du fått utslag på noe bør dette også utredes videre. Ønsker deg lykke til, håper du finner ut av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå