Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #201 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal være lov til å mene at mat ikke inngår i en tur man får som gave uten å være en ignorant som slenger dritt?! Jeg har aldri hørt at jeg er ignorant eller mangler forståelse for andres livssituasjon før. Det går an å spise andre steder enn på restaurant om man ikke har penger til middag ute. 2
Gjest Eurodice Skrevet 27. oktober 2011 #202 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg er helt sjokkert over enkelte av dere gribber her inne.. at det går an å være så SÅ grisk! Jeg blir rett og slett flau på deres vegne. Det er snakk om en HELG! Altså bare noen få dager.. og det skulle da bare mangle at man kjøper litt av maten, når den andre parten har tatt de virkelig store utgiftene på mange tusen kroner! Hvor får du dette fra at mannen har hatt utgifter på mange tusen kroner? TS har ikke nevnt et ord om hvilket land de reiste til, ikke reisemåte heller. Alle her tar for gitt at det var med fly. 2
Gjest Eurodice Skrevet 27. oktober 2011 #203 Skrevet 27. oktober 2011 - at denne tråden er selve inkarnasjonen av hva det vil si å dømme andres kjærester nord og ned fordi de spanderte en tur, men ikke to måltider på restaurant. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg spiser flere enn to måltider i løpet av en helg, og jeg er ingen storeter. 3
Gjest Eurodice Skrevet 27. oktober 2011 #204 Skrevet 27. oktober 2011 Ja, og tenk om man skulle være så uheldig å få en laptop i gave.. da har man jo utgifter til strøm, internett, vedlikehold osv.. Eller en TV..mener dere at giveren skal betale lisens og strøm? Vær glad for at dere får noe i det hele tatt, utakknemlige drittunger. Snakk om fjollete, usaklige argumenter! 4
Kråkesaks Skrevet 27. oktober 2011 #205 Skrevet 27. oktober 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks.
Gjest Eurodice Skrevet 27. oktober 2011 #206 Skrevet 27. oktober 2011 Ikke rart det er mange enslige i Norge. Du trekker noen svært luftige konklusjoner, synes jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #207 Skrevet 27. oktober 2011 For å vri på det; når jeg spanderer på kjæresten min, så spanderer jeg alt. Når jeg gir en gave til kjæresten min, så forventer jeg ikke at han tilbakebetaler meg en del av beløpet. Det samme forventer jeg av kjæresten min. Dersom jeg har prinsesseholdning fordi jeg forventer å bli spandert på, når jeg også spanderer tilbake, så er jeg vel gnien da. Men jeg ser ikke på meg selv som gnien, bare rettferdig. 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #208 Skrevet 28. oktober 2011 Dere som mener at TS selvfølgelig skulle skjønt at hun måtte betalt maten sin selv: hadde dere virkelig gitt en weekend-tur til kjæresten deres og forventet at han/hun betalte for all maten sin selv? Jeez, snakk om å gi en gave som man selvkan nyte godt av! Hoho! Synes det er rart at dere kan føle dere vel med å gi gaver til folk, der dere sniker seg unna en del av de selvfølgelige utgiftene! Og dere kalles oss for gjerrige, fordi vi forventer at vi blir spandert på? Det er frodi vi også hadde gitt mat og drikke, skjønner dere ikke det? Haha, hvem som er de gjerrige av oss kan vel diskuteres! 3
Gjest D_flatmajor Skrevet 28. oktober 2011 #209 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg spiser flere enn to måltider i løpet av en helg, og jeg er ingen storeter. Ja, jeg spiser mer enn to måltider på en helg. Men jeg ser for meg at man får frokost på hotellet. (Nei, jeg vet ikke om de lå på hotell, og heller ikke om frokosten var inkludert. Jeg antar det,uansett). Lunsj og mellommåltider er ikke akkurat skamdyrt, det finnes vel dagligvarebutikker i utlandet også? 2
Gjest Michelle82 Skrevet 28. oktober 2011 #210 Skrevet 28. oktober 2011 Hva kom halvparten av mat og drikke for 4 dager på? Hva var regningen? 1
Gjest regine Skrevet 28. oktober 2011 #211 Skrevet 28. oktober 2011 Så hvis man får en bil, kan det ikke kvalifisere som gave fordi det påløper store kostader i fremtiden til forsikring, bensin veiavgift m.m.? Nei, det kan det faktisk ikke. Jeg har hatt perioder i mitt liv hvor det hadde vært noe jeg måttet takke nei til - nettopp pga de løpende utgifter. Men - som en annen også sa: en bil kan selges om man ikke har råd til å beholde den. Dum gave er det okke som. Dere har sikkert ikke særeie. Som gifte blir det da egentlig ikke det samme gaveaspektet ved dette som dersom man er kjærester og nesten ikke kjenner hverandre (som det virker som de fleste andre her i denne tåden går inn under). Vi var ikke gift da jeg ga en helgetur til mannen min - dessuten er det irrelevant. Dessuten er det irrelevant - man har råderett over egne midler selv om man er gift. Det handler vel mer om hva man vanligvis tar seg råd til. Jeg synes f.eks. at dersom man skal gi noen en gave så bør man spesifisere hva en gir. Det gjelder forøvrig også bil - men i motsetning til en reise der en får utlegg så kan en bil selges ganske raskt om en ikke har råd til forsikring, veiavgift og drivstoff. For meg er det ingen selvfølge å bli påspandert noe som helst, men min økonomi er ikke laget for uforberedte reiser med ukjente kostnader. Det betyr at jeg hadde spurt på forhånd før jeg takket ja (og jeg ser det som selvsagt at jeg blir spurt før billetter blir bestilt) slik at jeg visste hva slags utlegg denne turen hadde gitt meg. Det handler ikke om å være utakknemlig eller forvente det ene eller det andre - det handler om å ha råd til å nyte turen. nettopp. Det handler om forutsigbarhet i egen økonomi. Jøss, hvor kom det egentlig fram at weekendturgaven ble gitt bort og presentert som jeg spanderer alt? Det er grunn til at man får kjøpt vanlige sydenturer og all inclusive sydenturer. Jeg er overrasket over at tilsynelatende så mange her har så dårlig råd at de ikke kan brødfø seg selv i utlandet for en helg. Høres i grunn veldig trist ut. Det som er virkelig trist er din manglende evne til å se at folk har forskjellig økonomi. Dessuten: hvis det koster så lite å betale mat/drikke for en person for en helg: hvorfor kan man da ikke forvente at giveren faktisk har råd til det? Iflg. deg er jo mat en helg noe "ALLE" har råd til uansett - så da må man forvente at giver faktisk har det. Er det ikke litt stusslig å gi bort en gave som du egentlig ikke har råd til, hvis ikke mottaker er med på å betale for den? Jeg er tilhenger av å kalle en spade for en spade. Har man ikke råd, så er det greit nok. Er det noe man prioriterer bort, så får man være åpen om det og ikke snylte på andre. Så du mener altså det er å snylte når man tar i mot en gave - i den tro at det er nettopp det: en GAVE. Som er noe man i utgangspunktet IKKE skal ha utgifter for å ta imot. I ts sitt tilfelle ble hun stilt overfor et fait accompli, ved at turen var kjøpt og betalt før hun fikk gaven. Hvor mye valg hadde hun da ifht. å si nei takk? Hvorfor er det greit at hennes kjæreste da bestemmer hva hun skal bruke pengene sine på - fordi han mener at de skal reise på tur? Ja, jeg spiser mer enn to måltider på en helg. Men jeg ser for meg at man får frokost på hotellet. (Nei, jeg vet ikke om de lå på hotell, og heller ikke om frokosten var inkludert. Jeg antar det,uansett). Lunsj og mellommåltider er ikke akkurat skamdyrt, det finnes vel dagligvarebutikker i utlandet også? Har du noensinne bodd på hotell? Du skjønner det, som regel er det ikke matlagingsmuligheter på et ordinært hotellrom. Mao: det er ganske meningsløst å si man skal gå i dagligvarebutikken for å handle mat når man er på tur. Jeg har bodd på en del hotellrom i europeiske storbyer, og en del av de er bittesmå. Da vil jeg faktisk slippe å sitte oppi senga for å spise mat for å spare penger. Fordi noen har gitt meg en "gave" de forventer at jeg betaler for skjøl. 4
Obelix Skrevet 28. oktober 2011 #212 Skrevet 28. oktober 2011 Her har det kommet endel meninger ja Men velger å dra det tilbake til TS sitt opprinnelige innlegg jeg.. Typen hennes kjøpte en tur og betalte for alt på turen. Typen kommer da etter turen og vil ha tilbake penger for hennes del av mat og drikke. 1) Om typen hadde sagt på forhånd "jeg legger ut".. så alt ok 2) Om typen hadde sagt på forhånd "jeg spanderer".. så alt ok 3) Om hun hadde sagt på forhånd/på tur "vi deler".. så alt ok Men dette skjedde jo ikke. Ingenting ble sagt. Da er jo spørsmålet om man blandt kjærester skal holde telling på kroner og hvordan de normalt gjør dette med penger. Jeg finner hvertfall personlig ikke noe galt i at TS blir litt forundret i ettertid da typen kommer med regning på mat og drikke fra turen all den tid det virker som om turen forløp slik at hun trodde at typen hadde ordnet alt. Poenget er jo at dette er forskjellig fra par til par..ingen har vel egentlig rett her siden alt bygger på "jeg trodde".. 3
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2011 #213 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg vil ikke ha "gaver" som påfører meg utgifter. Uansett hva de utgiftene måtte bestå i. Så enkelt.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #214 Skrevet 28. oktober 2011 Ja, og tenk om man skulle være så uheldig å få en laptop i gave.. da har man jo utgifter til strøm, internett, vedlikehold osv.. Eller en TV..mener dere at giveren skal betale lisens og strøm? Vær glad for at dere får noe i det hele tatt, utakknemlige drittunger. Eneste drittungen her, må være deg! Du klarer jo ikke se saken fra andre sider en den du mener er riktig. 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #215 Skrevet 28. oktober 2011 Eneste drittungen her, må være deg! Du klarer jo ikke se saken fra andre sider en den du mener er riktig. Det samme gjelder jo alle dere som mener det motsatte her inne - dere er ikke akkurat så mye bedre selv? 3
Gjest Hannee Skrevet 28. oktober 2011 #216 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg tenker at man bør jo selvfølgelig avtale det på forhånd. Og at får man i reise i gave så er det flybilletter og hotell som blir betalt for.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #217 Skrevet 28. oktober 2011 Hvor får du dette fra at mannen har hatt utgifter på mange tusen kroner? TS har ikke nevnt et ord om hvilket land de reiste til, ikke reisemåte heller. Alle her tar for gitt at det var med fly. Uansett hvor man reiser på ferie så koster det fort et par tusen - minst. Overnatting, billetter til fly/båt/whatever, evt. drivstoff til bil osv. Jeg har reist en del i Norge, og aldri brukt mindre enn fem tusen på en helgetur. Det blir jo så klart billigere hvis man overnatter i et telt eller noe, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var det TS og kjæresten gjorde. 3
Mooria Skrevet 28. oktober 2011 #218 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg tenker at man bør jo selvfølgelig avtale det på forhånd. Og at får man i reise i gave så er det flybilletter og hotell som blir betalt for. Enig. Det er det som er inkludert i en reise og det er det man får når man bestiller reisen. Så er det opp til hver enkelt å avtale seg i mellom hvordan de skal fordele utgiftene til mat. Om den ene insisterer på å spandere så er det jo greit, for all del, men jeg mener bare at man ikke trenger å ta det for gitt. Nå har vi heldigvis ikke den type problemer hjemme hos oss, vi er nemlig veldig flinke til å kommunisere og bli enige. Og så er det sjelden slik at det er en av oss som betaler alt når vi skal reise på tur. Vi bidrar så mye vi kan begge to. Og så sparer vi gjerne opp penger på forhånd på en ferie-konto. Det er våre felles penger, så bruker vi dem til mat, drikke,bensin,billetter, og alt mulig annet som er inkludert i ferien. Dette fungerer veldig fint, og vi slipper sånne unødvendige diskusjoner i etterkant av ferien.. 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #219 Skrevet 28. oktober 2011 Nå har vi heldigvis ikke den type problemer hjemme hos oss, vi er nemlig veldig flinke til å kommunisere og bli enige. Og så er det sjelden slik at det er en av oss som betaler alt når vi skal reise på tur. Vi bidrar så mye vi kan begge to. Og så sparer vi gjerne opp penger på forhånd på en ferie-konto. Det er våre felles penger, så bruker vi dem til mat, drikke,bensin,billetter, og alt mulig annet som er inkludert i ferien. Dette fungerer veldig fint, og vi slipper sånne unødvendige diskusjoner i etterkant av ferien.. Men partneren din tar vel ikke penger fra denne kontoen, og presenterer ferien for deg som en GAVE? 2
chikako Skrevet 28. oktober 2011 #220 Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Men partneren din tar vel ikke penger fra denne kontoen, og presenterer ferien for deg som en GAVE? Er dette det som har skjedd? Ut i fra ts innlegg leser jeg at samboeren har betalt reise og opphold, men at det ble brukt et felles masterkort til de løpende utgiftene på turen, på alt fra mat til shopping. Dette felleskortet er det de vanligvis bruker når de reiser, og de pleier å dele 50/50. Har han dermed presentert det som at han skulle dekke alt dette, eller har han gått ut ifra at de skulle dele på matutgifter? Dette viser hvor viktig det er å snakke tydelig sammen om økonomi, særlig når man har felleskort. Endret 28. oktober 2011 av chikako 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå