Gjest halebein Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Hei! Var usikker på hvilket emne jeg skulle poste dette under, men jeg prøver her:) Trenger forslag på stiloppgaver jeg kan gi til elevene mine i morgen. Jeg trenger at de skriver en tekst på ca 2 A4-sider på pc, slik at jeg har mer å vurdere skriftlig kompetansen deres på, før foreldresamtaler. I morgen har jeg vikar for meg, så passer perfekt med en skriveoppgave. Problemet er at jeg er litt ideløs akkurat nå Faget er Engelsk fordypning, og trinnet er 10.klasse. Ønsker alle tips velkommen, skriv gjerne forslaget ditt på norsk, om du har en god ide - og ikke vil skrive på engelsk. Jeg oversetter. Trenger i alle fall 5-6 gode ideer:) Temaet kan være hva som helst, men inspirere de til å skrive en god tekst. Kan være skjønnlitterær eller faktatekst. Så hva likte dere å skrive om? Kunne godt skrevet "skriv om hva som helst", men det hjelper mange av de svakere skriverene å ha en oppgave å jobbe utfra, blanke ark og blanke hoder er skremmende:) På forhånd takk! Hilsen en litt sliten lærer, som er hjemme med vannkoppeunger:) Endret 26. oktober 2011 av halebein
altflyter Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Dødsstraff er jo alltid en slager på stiloppgaver gruppepress vanskelige valg, blir mye forskjellig så du slipper å lese mye av det samme Hva med en tolkning av en artikkel?
Havbris Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Ett eller annet om: - sosiale medier? - filmer? - hvorfor Halloween? - uniformering på klær - kroppsfokusering - rosablogger - blogging generelt Eller tolkninger av artikkel/prosatekst?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Det siste som har vært i ilden er jo Kontantløse samfunn. De kan jo skrive hvorfor/hvorfor ikke det ville gå?
seleneluna Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 I tiende klasse er jo videregående et aktuelt tema. Feks. forklare en engelsk brevvenn hvordan det norske skolesystemet fungerer, fra grunnskole, ungdomsskole og de ulike alternativene man kan velge deretter. Her kommer jo også dette med hybelboerne inn. Litt typisk norsk. Utdanning generelt - her kan det dukke opp mange interessante oppfatninger og meninger om hvor viktig/ikke viktig dette er. Dokument 2 har en interessant dokumentar i kveld om hårindustri (løshår). Her kunne du lagt ved en kort oppsummering av fakta og deretter spurt etter synspunkter. Voldtektssaken er jo også aktuell.
Gjest Badabing Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 -fattigdom i Norge -rasisme/våre nye landsmenn -hvor de ville reist hen i verden og hva de ville gjort der -hvor de tenker at de er om ti år
Rainbow Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Jeg likte best å skrive noveller da jeg gikk i tienede. Syntes det var mer slitsomt med alle de analyserende stilene. Noe som egentlig er litt rart, ettersom jeg endte med å jobbe som journalist. Novelletemaer kan jo også være som de over, forsåvidt. Endret 26. oktober 2011 av Rainbow81
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg likte best artikler En gang skrev jeg om hvorfor man har høstferie (sånn fra gammelt av), det var interessant.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 hvis det er engelsk så synes jeg at teksten burde ha noen sammenheng med engelsktalende land og samfunn, så det med dødstraff hadde vært noe interessant å diskutere siden det har vært i mediene i det siste pga det som har skjedd i USA. Kanskje det som foregår i Wall Street? be elevene om å gjøre litt forsking rundt hva som foregår der og forklare det på tekst? da tester du også oppsumerings even til elevene dine. Men synes generelt at oppgavene burde holde seg innenfor rammene til hva som skjer idag i engelsktalende land
Gjest halebein Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Tusen, tusen takk for superfine forslag! Nå er jeg på jobb og lager oppgaver utfra mange av ideene her:) Kvinneguiden kan visst være til nytte for litt av hvert! 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå