Gå til innhold

Avføring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har begynt å tenke over at jeg sjelden bæsjer oftere enn annenhver dag. Det kommer ganske lite om gangen og dessuten får jeg vondt, tror det er noen sprekker i anus som revner, særlig når avføringen er hard. Det gjør gjerne at jeg "kniper igjen" raskere enn jeg burde fordi det svir sånn. Er det unormalt å bæsje såpass sjelden? Noen råd eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser du nok fiber? Jeg er helt avhengig av nok fiber for at alt skal fungere toppers. Går på do minst en gang om dagen, gjerne to ganger, men jeg tror det varierer fra person til person hva som er normalt.

Går jeg ikke på do en gang om dagen, så er det unormalt for meg.

Skrevet

For noen er det faktisk normalt å bæsje annenhver dag, så hvis du alltid har pleid å bæsje annenhver dag er det kanskje din normale hyppighet.

Det er imidlertid ikke normalt å ha hard avføring som gjør vondt. Du bør spise mer fiber, drikke masse vann og passe på kostholdet. Mosjon/bevegelse er også bra for fordøyelsen og kan forebygge/hindre forstoppelse. Evt. kan du jo høre med legen og ta noen prøver dersom kostholdendringer og trim ikke hjelper. Hard avføring er både vondt og ikke særlig bra for fordøyelsen, så det bør du prøve å få fikset. Du kan i kortere perioder ta lette avføringsmidler/medisiner for å få løst litt opp og unngå en vond sirkel med smerter og rifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...