Gjest hildab Skrevet 8. desember 2003 #1 Skrevet 8. desember 2003 " Hele 11 av 26 front-mot-front-ulykker på norske veier med drepte, er bevisste selvmordshandlinger." Flere enn meg som reagerer? Jeg synes vel kanskje det finnes mindre egoistiske metoder å ta livet sitt på...
RoadQueen Skrevet 8. desember 2003 #2 Skrevet 8. desember 2003 Så et program på Tv-for en tid tilbake om dette temaet; vogntogsjåfører som satt igjen som offer med psykiske men etter selvmordsbilistene. Personlig synes jeg det er egoistisk å la sin egen død gå ut over andre uskyldige mennesker - men det vil vel selvmord alltid gjøre... Likevel kan de vel heller finne seg en fjellvegg.
VesleBråka Skrevet 8. desember 2003 #3 Skrevet 8. desember 2003 Det er jo veldig lett måte å gjøre det på, + at de sparer familien sin for alt det ekstra ved selvmord. Det er lettere å akseptere at den du er glad i døde i trafikkulykke kanskje?
Arnie Skrevet 8. desember 2003 #4 Skrevet 8. desember 2003 Unnskyld, men kunne dere tenke på at for en del personer kan det være ganske tungt å lese slike spekulasjoner om "enkel måte å gjøre det på" i forbindelse med dette temaet. Takk...
Gjest sexysadie Skrevet 8. desember 2003 #5 Skrevet 8. desember 2003 Nå vet jeg at jeg vil få pepper så d holder men, min mening om folk som begår selvmord er at de er tapere.
VesleBråka Skrevet 8. desember 2003 #6 Skrevet 8. desember 2003 Alle tema har noen det angår, Arnie. Skal selvmord diskutert på generelt grunnlag fredes av den grunn? Selvmord har også skjedd i min familie, men jeg synes ikke det skal fredes. Og ja, jeg tror at det blir gjort på den måten fordi det er enkelt. Det tar et par sekunder, krever ikke så mye motivasjon, er smertefritt og funker godt for de som må gjennomføre det som en impulshandling. Det er ikke alle som klarer å skyte seg selv i hodet eller henge seg, uansett hvor mye de ikke ønsker å leve. Det krever stor besluttsomhet og viljestyrke!
Arnie Skrevet 8. desember 2003 #7 Skrevet 8. desember 2003 Nå vet jeg at jeg vil få pepper så d holder men' date=' min mening om folk som begår selvmord er at de er tapere.[/quote'] Er du like omtenksom overfor alle kategorier svake i samfunnet, SS? Veslebråka: Nei, fredes... det var bare noe med måten du omtalte det på som fikk magen min til å vri seg litt. Men det er vel mulig at det bare er meg...
Gjest sexysadie Skrevet 8. desember 2003 #8 Skrevet 8. desember 2003 Nei, er ikke det. Men folk som bare gir opp og dreper seg selv og lar de som er glade i seg sitte igjen m stor sorg og alle spørsmålene... Kan ikke få sagt hvor egoistisk d er.
VesleBråka Skrevet 8. desember 2003 #9 Skrevet 8. desember 2003 Ok, Arnie. I den grad selvmord er enkelt, så mener jeg at løsningen over er enkel. Jeg tror imidlertid den viktigste grunnen er at de vet hvor vanskelig det er for de som sitter igjen når når noen velger å ta sitt liv. Da er det enklere å leve videre med at noen man er glad i døde i en hendelig trafikkulykke. Det betyr kanskje litt også for dem som vil dra?
RoadQueen Skrevet 8. desember 2003 #11 Skrevet 8. desember 2003 Jeg tror ikke at et menneske som er så langt nede og dypt fortvilet at det velger å ta sitt eget liv tenker så mye over hva familien aksepterer, selvmord eller bilulykke, eller hvilke psykiske plager en lastebilsjåfør blir sittende igjen med. Jeg tror deres tanker dreier seg kun om dem selv, og hvordan de skal komme vekk fra livet rett og slett.
Gjest India Gyllenhaal Skrevet 8. desember 2003 #12 Skrevet 8. desember 2003 Dette er en fullstendig upassende diskusjon, hvor er moderator?
Joplaya Skrevet 8. desember 2003 #13 Skrevet 8. desember 2003 Man må huske at folks fordommer og uvitenhet skinner gjennom her. Har selv en gang tenkt at selvmord er feigt og egoistisk.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2003 #14 Skrevet 8. desember 2003 Dette er en fullstendig upassende diskusjon' date=' hvor er moderator?[/quote'] denne diskusjonen er faktisk veldig aktuell. Hva er problemet ditt?
Gjest lekebøll Skrevet 8. desember 2003 #15 Skrevet 8. desember 2003 Når det gjelder dette med å "ikke tenke på dem rundt" - ofte er jo vedkommende så langt nede at de faktisk ser på det som det beste for alle parter - også alle de rundt - at de blir borte. Mange som ikke klarer å forstå at noen kan være glad i dem, og tror dermed at det vil være en lettelse for venner og familie å "bli kvitt" ham/henne. Det er selvsagt ikke slik det er, men utrolig tragisk når en person havner så langt nede at ingen ord i verden kan få dem på andre tanker.
Iset Skrevet 8. desember 2003 #16 Skrevet 8. desember 2003 Nå vet jeg at jeg vil få pepper så d holder men' date=' min mening om folk som begår selvmord er at de er tapere.[/quote'] vet du hva, sånn tenkte jeg også før mamma prøvde 2 ganger på en uke å begå selvmord. hun er verdens mest omtenksomme mamma og en fantastisk person,og den personen som er minst taper av alle i verden omtrent! dette fikk opp øynene mine, og fikk meg til å forstå at de som ser selvmord som siste utvei, som regel tenker slik: "familien min har det mye bedre enn meg, så dette er ikke bare for min egen skyld, men for deres også, jeg er bare en byrde". de er altså ikke egoister, for de har ikke evnen til å tenke klart i den situasjonen de er i. syns du skal prøve å sette seg litt inn i andres situasjon SS. Jeg tenkte som deg, helt til ulykken nesten rammet oss.
Gjest Hege Skrevet 8. desember 2003 #18 Skrevet 8. desember 2003 Dette er en fullstendig upassende diskusjon' date=' hvor er moderator?[/quote'] Jeg synes denne diskusjonen er ok så lenge den er generell og det ikke trekkes fram konkrete tilfeller. Temaet er følsomt, og vi bør tenke litt på det underveis.
Gjest Felicity Skrevet 9. desember 2003 #19 Skrevet 9. desember 2003 Jeg synes det å ta sitt eget liv er en egoistisk handling uten sidestykke. Jeg var selv 12-13 år da jeg fant min mor livløs i sengen, uten forvarsel. Så ja, selvmord er etter min mening egoistisk. Mer vil jeg ikke si om den saken.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2003 #20 Skrevet 9. desember 2003 Dere som synes selvmord er en egoistisk handling: Har dere tenkt på hvordan livet til avdøde var? Har dere prøvd å sette dere inn i hvilket helvete vedkommende må ha levd i? Skjønner jo at etterlatte sitter igjen med mange vonde tanker og mange ubesvarte spørsmål................... men allikvel? Vile samvittigheten "din" vært bedre om du hadde visst at en person lever i et helvete og "holder ut" bare for ikke å såre deg eller andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå