Mala Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Noen som har gode råd for å lykkes med brødbakingen? Problemet er at brødene faller sammen etter heving og heves ikke på nytt igjen. Deigen hever fint ved forhevingen, men når de etterheves så blir de hengende litt fast i plasten. Så når jeg tar av denne faller de sammen og hever seg ikke igjen når jeg setter dem i ovnen. Har brukt fersk gjær og stekt i forhåndsvarm ovn uten varmluft om det har noen betydning. Gode råd mottas med stor takk
Frk. Belle Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Hva med å prøve å rulle brødene i litt mel før du har dem i former og bruke klede (kjøkkenhåndkle) istede for plat ved etterheving? Tror litt mel vil gjøre at klede ikke henger fast i brødene.. Men nå skal det sies at jeg aldri helt har fått dreisen på "vanlige" børd, men eltefri-tenkinken funker supert for min del..
Auri Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg etterhever direkte i brødformer, da hever de seg fint. Istedet for plastfolie har jeg en vanlig plastpose rundt (som jeg da "løfter" godt opp slik at den ikke skal komme nær deigen).
Gjest fjosa Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Litt mel oppå, og et vanlig (rent) kjøkkenhåndkle.
skrue Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg etterhever i former. Normalt gjør jeg dette i stekeovnen (uten varme) og uten å ha noe over formene. Ovnen holder såpass godt på fuktigheten at toppen ikke tørker ut. Brødene må selvfølgelig ut en liten stund når jeg setter på varmen.
Mala Skrevet 2. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2011 Takk for svar, jeg får se om det går bedre med håndkle eller en stor pose
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå