Gå til innhold

Hva er best ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle kg er :)

Jeg har en medfødt kronisk sykdom, og skal nå inn i nav systemet da jeg ikke orker og jobbe å trenger bistand fra nav økonomisk. Har lest om AAP, men hvor lang behandlingtid o.l har dette ? Og må man jobbe hvor som helst i Norge for og få dette ? Nav dama kunne ikke svare meg på dette. Eller er det andre alternativ for meg ? Jeg skal ikke søke om ung ufør, fordi jeg føler meg sykere av og tenke tanken på dette. Er det noen som kan komme med noen gode råd ti meg ? Føler ikke nav klarte og svare og veilede meg godt nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er kronisk arbeidsufør, må du innunder uføre-biten. Om målet ditt er å gå ut i arbeid igjen, bli det AAP. Så enkelt er det. Du kan ikke velge og vrake selv. Du kan bli midlertidig ufør, med mål om å tilbake i jobb igjen senere. Men du kan ikke gå hjemme for alltid på AAP; der vil de ha deg ut i jobb igjen fortest mulig. Det heter tross alt Arbeidsavklaringspenger...

Skrevet

AAP er i dag en fellesbetegnelse for det som tidligere hette rehabilitering, attføring og midlertidig uføre. Man får ingen av disse lenger, kun AAP. AAP har arbeidsaktivitet som mål.

For å få en uførerettighet må man avklares i forhold til restarbeidsevne og slike ting, og da har man i de fleste tilfeller AAP.

Man får ikkke midlertidig ufør. Man får eventuelt en uførerettighet som man kan velge å fryse eller avkorte fordi man kan jobbe.

Skrevet

Saksbehandlingstiden varierer, noen plasser er den åtte uker, andre kan den være tolv.

Hva mener du med å jobbe hvor som helst i norge?

AAP kan være aktuelt for deg, har du snakket med legen din om det? Hvis legen din mener det så leverer den inn en legeerklæring, og du leverer inn søknad om AAP og skjemaet egenvurdering.

Skrevet

Ung ufør-status er egentlig bare en fordel når du går på AAP for det gir deg mer i inntekt. Det betyr ikke at du er ufør resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...