Gå til innhold

Dere som ikke spiser ribbe på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hverken kjæresten eller jeg har noengang vært noe glad i ribbe. Jeg liker pinnekjøtt, men det liker ikke han.

Hva annet kan gå under fin julemiddag?

Hva spiser dere på julaften og nyttårsaften?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser kalkun også på julaften. Og gjerne kalkun eller elg på nyttårsaften.

Skrevet

Hverken kjæresten eller jeg har noengang vært noe glad i ribbe. Jeg liker pinnekjøtt, men det liker ikke han.

Hva med kalkun da? :)

Skrevet

Spiser pinnekjøtt :-) Kjæresten min liker lutefisk.. Ellers vet jeg om noen som spiser kalkun..

Skrevet

Familien min spiser ribbe, men det hender jeg har fått "egen" mat fordi jeg ikke er noe glad i ribbe.. Da har det vanligvis vært juleskinke eller kalkun:)

Skrevet

Kalkun eller and er jo veldig godt :)

• Liker 1
Skrevet

Vi spiser kalkun julaften og nyttårsaften, og ofte rådyr/elg/reinsdyrstek til familieselskap en av juledagene :) Ååh, rådyrstek er så goooodt!

Skrevet

For meg er pinnekjøtt synonymt med julaften, og ribbe bare en helt ordinær søndagsmiddag. Så her var det ikke mye hjelp å få. :fnise:

Men, jeg rister av meg en juletanke her i tråden: All tradisjonell julemat ble tradisjonell fordi det var det beste folk hadde å by på en gang i tiden. Hva er det beste dere vet eller kan fremskaffe av festmat?

Selvsagt åpner det seg flere myligheter for osss som har nesten ubegrenset med råvarer som sytten- og attenhundretallets husmenn ikke engang kunne fantasere om. Tradisjon er jo bare noe en gjentar. Et sted må den begynne. :nissevink:

• Liker 7
Skrevet

Hva med torsk? Det spiser de hjemme hos kjæresten min :)

Skrevet

Indrefilet av reinsdyr (eller storfe for den saks skyld) med alt det tilbehøret dere kan tenke dere.

Ellers er faktisk and et godt alternativ. Hvis dere to feirer alene kan du lage andebryst, det er kjempegodt!

Gjest Survival
Skrevet

Jeg må ha pinnekjøtt på julaften! Liker heller ikke ribbe, men pinnekjøtt er favorittmaten over alle favoritter. Heldigvis liker kjæresten også det.

Hva med juleskinke? Det er jo kjempegodt med potet, saus og grønnsaker til :)

Gjest Consensio
Skrevet

Vi spiser juleskinke, kjøttboller, prinskorvar, masse pålegg, fersk leverpostei, nybakt brød osv osv

Vi feirer svensk jul vi da, så vi spiser rundt kl 2-3 og maten er jo som et koldtbord, ikke som en middag

Skrevet

Pinnekjøtt er et must!! Svineribbe er bare kjedelig søndagsmiddag her i gården.

Om jeg ikke kunne spist noen av delene hadde jeg valgt kalkun med masse deilig stuffing

Skrevet

Vi bruker å ha ribbe, medisterkaker, stekte julepølser og sossiser. Spiser heller ikke ribbe, så det blir mest medisterkaker jeg spiser.

Skrevet

Dere som spiser vilt, jakter dere selv?

Skrevet

vi pleier å ha ribbe, medisterkaker og medisterpølser. (mannen er vokst opp med kalkun på julaften og ribbe på nyttårsaften, hos min familie har vi gjort det omvendt.)

mannen min er veldig glad i ribbe også, men det var liksom kalkun som var jul for han. så mamma sørger alltid for å ha kalkun på julaften de gangene vi feirer der. :) når vi er hos hans familie, blir det ingen ribbe da (som er jul for meg) siden det bare er jeg som vil ha det. :(

men både kalkun og ribbe funker bra, pinnekjøtt er det mange som spiser, og viltstek eller torsk. man velger jo det man liker best. :)

vi pleier å ha vilt i løpet av jula, for eksempel første-tredje juledag e.l, og da er det pappa som har jaktet dette ja (for du som lurte på om vi som hadde vilt jaktet selv, så har du i alle fall svaret fra en her). :)

Skrevet

For meg blir det ikke jul uten medisterpølse på potetlefse :sikle:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg spiser pinnekjøtt på julaften. Eelsker pinnekjøtt.

2 juledag spiser min familie lutefisk som jeg nekter å røre.

lille julaften hummer eller krabbe

Hmm går an å spise andre ting til jul som skinkestek, oksestek, lammestek. noen spiser torsk.. Vet egentlig ikke om andre ting enn det som folk spiser til jul. Mulig andre har flere tips.

Skrevet

Dere som spiser vilt, jakter dere selv?

Nå spiser jeg ikke vilt så ofte, men de gangene jeg har gjort det, har jeg fått hos venner som jakter.

Skrevet

Pinnekjøtt både julaften og nyttårsaften :(

Ribbe, kalkun, Torsk og svinestek er blandt tingene vi spiser mellom jul og nyttår.. Ikke rart jeg går opp sånn 5 kg i julen :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...