Gå til innhold

Pub/ppt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som lærer med et "problembarn" selv, så har jeg erfart at det er mindre stigmatisering dersom en diagnose kommer på plass. Jeg vet det var enkelte som så på min sønn som en bråkmaker helt til det viste seg at han hadde adhd, da hadde de plutselig større forståelse for at han var som han var.

I jobben ser jeg litt tendenser til det samme blant vikarer og assistenter, ikke riktig så ofte blant lærere. Men det varierer sikkert endel fra sted til sted.

Når det gjelder elever som sliter, så anbefaler jeg ppt eller bup ut fra hva de sliter med. I noen tilfeller der det er mer uklart hva problemet bunner i, oppfordrer jeg foreldre til å gå gjennom fastlege for å søke seg inn hos bup samtidig som vi kobler inn ppt, slik at man slipper å gå gjennom kverna hos den ene instansen, og SÅ viser det seg at det er den andre som må ta over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk

Mener du da at jeg i tillegg til at skolen henviser bør oppsøke fastlegen?

Det kan være lurt. Både fordi det da vil gå raskere, da det er lang ventetid i ppt systemet, og de vil først gjøre egne tester etc før de evt henviser videre til bup. Det kan ta lang tid. Fastlegen kan henvise direkte til bup. I tillegg kan ikke PPT sette diagnoser, utover rene lærevansker. Alle andre diagnostiske utredninger, som f.eks ADHD ved konsentrasjonsvansker er det bup som har ansvar for.

Jeg ville derfor kanskje både la henvisninger til ppt gå sin gang og oppsøkt fastlegen for henvisning til bup i tillegg. Ihvertfall hvis du vil spare tid.

Gjest WendyClear
Skrevet

PPT kan også drive utredningsarbeid ved mistanke om ADHD, det vil korte ned utredningsprosessen når en psykolog skal sette diagnosen. Dersom ventetiden er veldig lang der du bor kan man også oppsøke privatpraktiserende spesialpedagoger. Lege kan selvfølgelig også henvise til BUP, men det er lang ventetid her også og om det er nødvendig for barnet å utredes der så vil PPT også henvise dit.

Skrevet

PPT kan også drive utredningsarbeid ved mistanke om ADHD, det vil korte ned utredningsprosessen når en psykolog skal sette diagnosen. Dersom ventetiden er veldig lang der du bor kan man også oppsøke privatpraktiserende spesialpedagoger. Lege kan selvfølgelig også henvise til BUP, men det er lang ventetid her også og om det er nødvendig for barnet å utredes der så vil PPT også henvise dit.

Det er sant, og noen ganger vil bup kreve at dette først er gjort i PPT. Samtidig er det slik at alle disse testene også kan gjøres i bup, som f.eks evnetest (wisc). Forøvrig er det ikke bare psykologer som setter diagnoser, og psykologer i ppt setter ikke diagnoser (utover lærevansker). Leger i bup ( barnepsykiater) setter også diagnoser og barneleger knyttet til barneavdelinger eller habiliteringstjenesten setter også diagnoser (eks ADHD, aspergers syndrom, depresjon etc). Jeg ville fortsatt sendt en henvisning begge steder, i håp om å spare tid, spesielt siden det i dette tilfellet kanskje også er følelsesmessige vansker som kan ha betydning for skolefungeringen.

Uansett, så finnes det hjelp å få - og både PPT og bup er der for å hjelpe:)

Skrevet

Min sønn leser og skriver som forventet for alderen men han har diansagnose spesifikke språkproblemer. Han har tatt menge tester på PPT og de viser at han har normale evner i fht alder. Han er en skikkelig stå-på-gutt og det er aldri bråk med han. Han følger regler slavisk fordi det er hans måte å holde system på iom. han opplever alt språklig som kaotisk.

Jeg legger ved denne linken her: http://www.statped.no/ fordi det er viktig å skille mellom lese- og skrivevansker og spesifikke språkproblemer (link: http://www.statped.no/Tema/Spraktalevansker/Spesifikke-sprakvansker/ )

Du må for all del ikke være redd for å ta med barnet ditt til PPT eller BUP. Da vil du få en skikkelig utredning på hva som egentlig er problemet. Hvis ikke kan dere risikere å få for lite eller feil hjelp mtp undervisning i skolen og det er jo veldig viktig at du følger opp hjemme med tiltak som gir mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...