Gjest gjest Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Hei Sønnen min på 10 år skal meldes inn til bup/ppt. Har noen av dere erfaring med sånt? Jeg er glad skolen tar tak i de problemene han har, men dette er ukjent landskap for meg. Problemene går på konsentrasjon/tiltakslyst/tristhet. Han skåret kjempelavt på de nasjonale prøvene, til tross for at han forstår lekser etc hjemme. Han leser godt (fort nok), men har dårlig leseforståelse i følge Carlsten-testen. Er så bekymret for gutten min. Håper han får hjelp fort! Er det ellers noe annet jeg kan gjøre? Han er dessverre litt bagsje fra tidligere, da faren ble alvorlig psykisk syk, vi ble skilt og flyttet -han har mye savn i seg, lengter tibake til der vi bodde før mm. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe gutten min?
Gjest WendyClear Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Å få han inn på bup/ppt er det beste du kan gjøre. Det høres ut som gutten har hatt en tung tid, det kan være godt for han å snakke med noen andre om det for å klare å se framover Dersom sønnen din har en sykdom/syndrom som er skylden i de dårlige resulatene er det kjempebra at dere finner ut dette så tidlig som mulig, da vil dere lære hvordan å jobbe med sykdomen/syndromet og tilrettelegge for at han skal lære på lik linje med resten av klassen sin. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Min sønn har vært i kontakt med PPT hele skoletiden sin. Han ble henvist dit for utredning pga konsentrasjonsproblemer og dårlig leseforståelse. Hos oss stoppet det hos PPT, for han fikk en diagnose der som det er de som følger opp. Det er godt at skolen ser problemet, for da er også sjansen stor for at de følger opp de råd de får fra PPT og at du som forelder får de verktøy du trenger for å hjelpe ham. Kan han ha lese- og skrivevansker? Selv om han leser fort så kan det være et tegn når forståelsen ikke er der. Du kan gå inn på dysleksiforbundet.no og lese mer om dette der. Eller så er det også vanlig at barn kan få psykiske problemer etter traumer i livet (skilsmisser kan være det for barn). Depresjoner kan også gå utover konsentrasjon og korttidshukommelsen. I så fall så blir det behandling hos psykolog hos BUP. Det beste du kan gjøre er nok å ta deg av gutten din, gi ham tid og vise at du alltid er der om han vil snakke
kissmequick Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Bup vil hjelpe med å utrede i forhold til spesifikke lærevansker, og legge til rette for at sønnen din skal få en godt tilpasset undervisning. Hvordan leser han når han leser høyt? Mange barn som har problemer med lesing leser veldig fort på Carlsten, men får ikke med seg ett ord. Det er fordi testen er lagt opp slik at du skal lese selv, og underveis streke under de ordene som er riktige for sammenhengen. (For eksempel "Kari satt på en ___benk ___glass ___eple) For å skjule for klassen eller læreren at dette er vanskelig så fyker de gjennom teksten og streker litt tilfeldig, på den måten blir de fort ferdig på en test som går på tid Du må nok belage deg på litt ventetid med Bup, men du kan jo snakke med læreren og høre om det er noe dere kan prøve i mellomtiden? Bup og Ppt er ikke skumle. De er der for å hjelpe deg og skolen med å gi sønnen din ett best mulig tilbud.
Jens Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Meld deg inn her; http://www.bokstavbarna.com/forum/ Veldig fint sted å være når du har alle disse spørsmålene:-)
Gjest gjest (ts) Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Å få han inn på bup/ppt er det beste du kan gjøre. Det høres ut som gutten har hatt en tung tid, det kan være godt for han å snakke med noen andre om det for å klare å se framover Dersom sønnen din har en sykdom/syndrom som er skylden i de dårlige resulatene er det kjempebra at dere finner ut dette så tidlig som mulig, da vil dere lære hvordan å jobbe med sykdomen/syndromet og tilrettelegge for at han skal lære på lik linje med resten av klassen sin. Lykke til! Takk! Ja, jeg er glad for at skolen følger med! Det sa jeg også klart ifra om til læreren. Heldigvis har en ok lærer. Men selvfølgelig blir jeg bekymret, får vondt i magen når jeg hører at barnet mitt sliter. Føler meg også utilstrekkelig som mor, føler at jeg har gjort noe galt, ikke sett han nok/forstått han. Jeg er jo også alene med han og storesøsteren (som ikke har tilsvarende problemer, heldigvis), så jeg har ikke alltid så mye overskudd....
Gjest gjest (ts) Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Min sønn har vært i kontakt med PPT hele skoletiden sin. Han ble henvist dit for utredning pga konsentrasjonsproblemer og dårlig leseforståelse. Hos oss stoppet det hos PPT, for han fikk en diagnose der som det er de som følger opp. Det er godt at skolen ser problemet, for da er også sjansen stor for at de følger opp de råd de får fra PPT og at du som forelder får de verktøy du trenger for å hjelpe ham. Kan han ha lese- og skrivevansker? Selv om han leser fort så kan det være et tegn når forståelsen ikke er der. Du kan gå inn på dysleksiforbundet.no og lese mer om dette der. Eller så er det også vanlig at barn kan få psykiske problemer etter traumer i livet (skilsmisser kan være det for barn). Depresjoner kan også gå utover konsentrasjon og korttidshukommelsen. I så fall så blir det behandling hos psykolog hos BUP. Det beste du kan gjøre er nok å ta deg av gutten din, gi ham tid og vise at du alltid er der om han vil snakke Han kan godt ha lese-og skrivevansker. Han skriver svært dårlig, men har hele veien lest greit (altså hastigheten). Jeg trodde jo også han forstod det han leste! Men testene viser altså noe annet... Jeg håper ventetiden på utredningen ikke er så lang, egentlig skulle jeg øsnke de kom i morgen! Det er vondt å vente, for tiden går, og han blir jo hengende etter....stakkars gutt. Jeg skal bruke litt tid og lese om dette på nettet i hvert fall.
liv Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Lege kan henvise rett til bup om en antar det er psykiatri (depresjon), da tar du selv kontakt med fastlege. Skolerelaterte vansker skal ppt skrive en saksyndig rapport først, og det sendes videre bup om de ikke kan tilrettelegge godt nok selv. Dessverre må du belage deg på at hjelp nok ikke kommer før neste skole år (egen erfart).
Gjest gjest (ts) Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 Bup vil hjelpe med å utrede i forhold til spesifikke lærevansker, og legge til rette for at sønnen din skal få en godt tilpasset undervisning. Hvordan leser han når han leser høyt? Mange barn som har problemer med lesing leser veldig fort på Carlsten, men får ikke med seg ett ord. Det er fordi testen er lagt opp slik at du skal lese selv, og underveis streke under de ordene som er riktige for sammenhengen. (For eksempel "Kari satt på en ___benk ___glass ___eple) For å skjule for klassen eller læreren at dette er vanskelig så fyker de gjennom teksten og streker litt tilfeldig, på den måten blir de fort ferdig på en test som går på tid Du må nok belage deg på litt ventetid med Bup, men du kan jo snakke med læreren og høre om det er noe dere kan prøve i mellomtiden? Bup og Ppt er ikke skumle. De er der for å hjelpe deg og skolen med å gi sønnen din ett best mulig tilbud. Hei! Jeg tror heller ikke at bup og ppt er skumle. Jeg håper bare de har tid til å ta dette fort! Læreren skulle sende det som en hastesak. Når han leser høyt, leser han helt ok. Han kan også lese og få med seg teksten på tv.Dvs han sier at han får det med seg i hvert fall...
Gjest gjest (ts) Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Meld deg inn her; http://www.bokstavbarna.com/forum/ Veldig fint sted å være når du har alle disse spørsmålene:-) Takk for tips, skal kikke innom der!
Gjest gjest (ts) Skrevet 26. oktober 2011 #11 Skrevet 26. oktober 2011 Lege kan henvise rett til bup om en antar det er psykiatri (depresjon), da tar du selv kontakt med fastlege. Skolerelaterte vansker skal ppt skrive en saksyndig rapport først, og det sendes videre bup om de ikke kan tilrettelegge godt nok selv. Dessverre må du belage deg på at hjelp nok ikke kommer før neste skole år (egen erfart). Takk Mener du da at jeg i tillegg til at skolen henviser bør oppsøke fastlegen?
liv Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Skolen henviser til ppt, men om du mener han er deprimert kontakter du fastlegen uavhengig av dette. Fastlege henviser til ppt for samtaler med psykolog. PPT utreder problemene på skolen uavhengig av depresjon for å se om det er andre ting også. PPT kan diagnosere lese og skrivevansker, om det ikke er dette vil de avtale med deg om de mener henvisning til bup er nødvendig. Endret 26. oktober 2011 av liv
Kontormus Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Finns det noe alternativ til BUP? Var på familieverkontor for et par uker siden, og det ble nevnt at de fraråder involvering der siden disse barna ofte blir stemplet som problembarn senere. Det er sant...
Swirly Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 Kan du ikke sende ham på pub, som du anmoder i tittelen her? Hihi. Neida, håper dere finner ut av det og at sønnen din får det bedre!
liv Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Finns det noe alternativ til BUP? Var på familieverkontor for et par uker siden, og det ble nevnt at de fraråder involvering der siden disse barna ofte blir stemplet som problembarn senere. Det er sant... Dummeste jeg har hørt på lenge. 1
Gjest WendyClear Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 Takk! Ja, jeg er glad for at skolen følger med! Det sa jeg også klart ifra om til læreren. Heldigvis har en ok lærer. Men selvfølgelig blir jeg bekymret, får vondt i magen når jeg hører at barnet mitt sliter. Føler meg også utilstrekkelig som mor, føler at jeg har gjort noe galt, ikke sett han nok/forstått han. Jeg er jo også alene med han og storesøsteren (som ikke har tilsvarende problemer, heldigvis), så jeg har ikke alltid så mye overskudd.... Du og sønnen din er heldige som har fått en slik lærer ja, det kan være vanskelig som forelder å komme gjennom hvis ikke læreren ser at det er et problem. Jeg skjønner veldig godt at du kan føle det hele overvelmende, men du må ikke tro at du har gjort noe galt. Det finnes mange medfødte lidelser som vi ser blir mer og mer utbredt idag (ikke fordi flere får det, men fordi vi har blitt flinkere til å se signalene). Det kan være vanskelig å konsentrere seg på skolen når man går gjennom skilsmisse i hjemmet, eller andre omveltninger som flytting osv. PPT vil gjøre tester på han for å se hvordan han ligger ann utviklingsmessig, da vil dere se om sønnen din har problemer på skolen på grunn av engstelse og depresjon eller om det kan ligge en lærevanske bak.
Gjest WendyClear Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Finns det noe alternativ til BUP? Var på familieverkontor for et par uker siden, og det ble nevnt at de fraråder involvering der siden disse barna ofte blir stemplet som problembarn senere. Det er sant... nja, profesjonelle vil forhåpentligvis ikke stemple barna som problembarn, men det finnes jo så mange ufaglærte lærere idag som vil tenke sitt. Folk har fordommer, men kunnskap om feltet vil i de fleste tilfeller gjøre at en ikke handler ut fra disse fordommene. Det er ikke meldeplikt om sykdommer/behandling når det byttes skole eller når en kommer inn i arbeidslivet. Så jeg vil si at det ikke er noen ting å tape på å kontakte BUP/PPT eller privatpraktiserende spesialpedagog (som også kan være et alternativ).
Gjest Gjest (ts) Skrevet 26. oktober 2011 #18 Skrevet 26. oktober 2011 Kan du ikke sende ham på pub, som du anmoder i tittelen her? Hihi. Neida, håper dere finner ut av det og at sønnen din får det bedre! Hehe-jeg oppdaget ikke den skrivefeilen før nå! Uff og uff.....satt på jobb med dette og da måtte jeg skynde meg.....
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2011 #19 Skrevet 26. oktober 2011 Finns det noe alternativ til BUP? Var på familieverkontor for et par uker siden, og det ble nevnt at de fraråder involvering der siden disse barna ofte blir stemplet som problembarn senere. Det er sant... Herlighet, for en utrolig merkelig uttalelse. Den personen burde få en smekk over fingrene for å spre sånne usannheter. Og hvem er det egentlig som skal stemple barna etter kontakt med bup? Buppersonalet, skolepersonalet eller hvem tenker du/ de på? Min sønn har de siste tre årene hatt kontakt med ppt. Eller, dvs, vi foreldrene har hatt kontakt med ppt. Man får ikke automatisk hjelp eller tilrettelegging selvom man har ppt på laget. Vår sønn har dessuten en diagnose, som tilsier lærevansker, og det går bare nedover med han faglig. Men han får ikke tilpassede lekser, han får ikke ekstra oppfølging på skolen (utenom en egen gjennomgang av dagen og leseleksa hver morgen). Han ligger helt nederst på normalkurven i alle fag tror jeg, men vi foreldrene ser jo at han ikke henger med for fem øre. Og motivasjonen hans for lekser er lik null. Så det er en utrolig vanskelig situasjon. Man føler seg veldig mislykket som forelder når man ikke blir hørt eller får noe forståelse fra skolen og man ikke får barnet til å gjøre alle lekser hjemme (jobber saaaakte, konsentrasjonen er nesten helt fraværende). Lykke til hvertfall. Håper dere blir bra bemøtt og får hjelp! (Når det er sagt så har vi også hatt kontakt med bup og de var fantastiske! Har mye med hvem man møter på).
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #20 Skrevet 26. oktober 2011 Min sønn er henvist bup og utredet, han ble kalt problembarn. Veldig veldig synd at det er så mye fordommer for nevrologiske lidelser som f,eks autisme, som min kjære gutt har. Det burde vært ett annet system som tok seg av slikt, nå er det så mye stigmatisering. Lykke til hi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå