AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg skal ha vennefest på fredag med god mat. Dagen er planlagt for lenge siden og folk har ryddet plass i timeplanen sin, så det går ikke å flytte den. Og egentlig skulle jeg ha fri den dagen, så jeg tenkte jeg hadde god tid til å gjøre alt i stand. Plutselig har jeg ikke fri likevel, og det betyr at jeg må være rask og effektiv på kjøkkenet mellom jobb og vennenes ankomst. Da må menyen endres. Egentlig hadde jeg tenkt å lage tapas, men det blir nok for tidkrevende. Desserten er bestemt etter inspirasjon fra KG (frukt og sjokoladefondue). Men hva skal vi spise først? Jeg tenkte litt på en nydelig lakserett jeg kan, der mye av arbeidet kan gjøres kvelden i forveien. Men så vet jeg jo at ikke alle er så glad i fisk/sjømat, og så er jeg redd for at folk skal spise kun for å være høflig. Det er vel litt derfor jeg hadde lyst å lage tapas, for da kan man lage mye forskjellig sånn at alle kan finne noe de liker. Men samtidig synes jeg at "alle" serverer tapas, så det kan jo være kjekt å tenke litt annerledes også. Noen som har tips til meg?
Gjest Survival Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Laks er veldig safed da! Jeg tror de aller fleste liker laks. Jeg har i hvert fall ikke møtt en eneste person som ikke spiser laks. Jeg vet ikke helt hvordan lakserett du hadde tenkt deg, men dersom lakestykket er tilberedt alene (og ikke oppi saus, rømme eller noe sånt - ikke alle liker det, derfor bør det være valgfritt) tror jeg du trygt kan servere det.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har vurdert litt å bruke denne oppskriften: http://www.matoppskrifter123.no/kald-laks/ Og så serverer jeg laksen på en seng av grønn salat og hjemmelaget potetsalat. Men det er jo kald laks da, det er kanskje litt mindre trygt med tanke på eventuelle kresne gjester? Selv synes jeg laksen blir utrolig saftig og god med den framgangsmåten som er beskrevet i oppskriften. Og siden mesteparten av jobben gjøres kvelden i forveien så hadde det passet bra. Er det eventuelt noe enkelt og godt jeg kan servere ved siden av, i tilfelle noen ikke liker kald laks? En quiche kanskje? TS
Brunhilde Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg hadde likt å få servert varm laks, men er ikke så glad i kald fisk med mindre den er røyket. Hvis jeg har gjester og har det travelt velger jeg ofte å servere reker og blåskjell, men da vet jeg selvfølgelig at alle liker det. Rekene er jo bare å sette i en skål på bodet så skreller folk selv. Kan være litt upraktisk hvis man er for mange, men jeg syns det er godt. Pleier bare å servere med loff, smør, majones og sitron - fort og enkelt. Blåskjellene damper jeg med det jar har lyst til der og da. Litt løk og hvitløk som surres i smør sammen med litt fersk chili, hvitvin og kanskje litt fløte helt til slutt. Serverer med lune baguetter.
Frk. Belle Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Hva med pai? Jeg er ihvertfall veldig glad i det og synes det er super gjestemat.. Kan jo lages helt eller delvis ferdig dagen før og servet med en god salat og evnt noe godt brød. Pai med squash og purre Blåmuggostpai Pai med løk, bacon og blåmugg De fleste liker nok laks, men jeg har enkelte venner som jeg vet ikke liker det så skjønner bekymringen.. Reker og blåskjell synes jeg også var gode forslag! Hos en vennine fikk jeg servert pasta med mye forskellig tilbøhør (kjøttboller, skinke, ost, soltørka tomater, oliven etc.) og salat. Da kunne folk mixe som de ville (litt tapasaktig ) og det funka kjempefint!
Lady_Beatrice Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Vanlig fondue eller raclette? Da kan man jo gjøre istand masse dagen før og bare lage saus, steke baggiser og lage salat. Alltid stas synes jeg
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Løksuppe. Den kan lages dagen i forveien og blir bare bedre av å stå. Bare varm den (og eventuelt gratiner den) når gjestene kommer. Krutonger kan også stekes dagen i forveien og parmesan tåler å stå en dag ferdig revet. NAM!!!
Brunhilde Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Løksuppe. Den kan lages dagen i forveien og blir bare bedre av å stå. Bare varm den (og eventuelt gratiner den) når gjestene kommer. Krutonger kan også stekes dagen i forveien og parmesan tåler å stå en dag ferdig revet. NAM!!! Løksuppe er nydelig! Skikkelig høstmat er det også. Det fikk jeg lyst til å lage i helgen.
Frk. Belle Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har vurdert litt å bruke denne oppskriften: http://www.matoppskrifter123.no/kald-laks/ Og så serverer jeg laksen på en seng av grønn salat og hjemmelaget potetsalat. Men det er jo kald laks da, det er kanskje litt mindre trygt med tanke på eventuelle kresne gjester? Selv synes jeg laksen blir utrolig saftig og god med den framgangsmåten som er beskrevet i oppskriften. Og siden mesteparten av jobben gjøres kvelden i forveien så hadde det passet bra. Er det eventuelt noe enkelt og godt jeg kan servere ved siden av, i tilfelle noen ikke liker kald laks? En quiche kanskje? TS Klad laks og en pai som passer til (men som også kan spises alene) synes jeg høres ut som en god ide Lest visst ikke så nøye da jeg kom med paitipsene iste..
Gjest grønnfi Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg liker ikke laks Men jeg skal jo ikke til deg så det gjør vel ingenting. Hva skjedde med den gode gamle hippe retten fra 80-90 tallet? Gryterett, server med fersk loff og en salat. Skikkelig retro og sikkert poppis.
Frk. Belle Skrevet 26. oktober 2011 #11 Skrevet 26. oktober 2011 Løksuppe. Den kan lages dagen i forveien og blir bare bedre av å stå. Bare varm den (og eventuelt gratiner den) når gjestene kommer. Krutonger kan også stekes dagen i forveien og parmesan tåler å stå en dag ferdig revet. NAM!!! Det har jeg hatt lyst til å teste, men aldri kommet så langt... Passer jo veldig godt nå på høsten +at jeg har masse frosne loffskiver som sikkert passer fint å gratinere.. Har du en oppskrift å dele?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 Mange gode forslag her. Tusen takk! Jeg klarer ikke helt å slippe tanken på den kalde laksen, så jeg prøver å tenke ut noe ved siden av som gir folk litt alternativer. Blåskjell og reker er jo kjempegodt, men jeg har en følelse av at de som er skeptiske til fisk kanskje er enda mer skeptiske til skalldyr? En pai/quiche av noe slag går jo an å servere ved siden av, som nevnt. Løksuppe hørtes utrolig godt ut da! Er det noe som går an å servere ved siden av laksen? Eller bør den helst serveres for seg selv? Kanskje den passer som forrett? Eller kanskje jeg bare må være litt streng med meg selv og glemme laksen og tenke helt nytt. Da er jo løksuppe et spennende alternativ. Må nesten bestemme meg i kveld, for i morgen må jeg handle ingredienser og gjøre så mye forberedelser som mulig. TS
Soleklart Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Hvalgryte, men bruk tomatpure og fløte i stedet for sjy. Utroligt godt, og er bedre hvis den lages dagen før den skal serveres.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 Anbefaler deg denne: http://trinesmatblogg.no/2010/10/06/tomatisert-fiskesuppe-med-hvitl%c3%b8kskrem/ Utrolig god, spenstig, kjapp og et must med hvitløkskremen. Ha et godt brød til.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Hva med Bacalao? http://trinesmatblogg.no/2011/10/20/bacalao-pa-sitt-aller-beste/ Mye kan gjøres klart på forhånd og på selve dagen så gjør du det siste og hiver den inn i ovnen og så har du god nok tid til å stelle deg og shine kjapt over huset
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå