Gå til innhold

Jeg vurderer å leie ut et rom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei vet du hva.. Du kan da ikke leie ut med de betingelsene der! Ikke tilgang til kjøkken og må lage mat på rommet fordi du vil ha privatliv?

Hvor har du tenkt at de skal ta oppvask og klesvask? Og hva med kjøleskap? Det blir jo rimelig trangt på 16 kvm ogå, jeg ville ALDRI i livet bodd sånn, og det tror jeg ikke du selv ville gjort heller.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

16kvm uten kjøkkentilgang? Hesten min bor større...

• Liker 3
Skrevet

Nei vet du hva.. Du kan da ikke leie ut med de betingelsene der! Ikke tilgang til kjøkken og må lage mat på rommet fordi du vil ha privatliv?

Hvor har du tenkt at de skal ta oppvask og klesvask? Og hva med kjøleskap? Det blir jo rimelig trangt på 16 kvm ogå, jeg ville ALDRI i livet bodd sånn, og det tror jeg ikke du selv ville gjort heller.

Jeg kan leie ut med de betingelsene jeg vil, men jeg ser at du er bekymret for etterspørsel. Ja, jeg vil ha privatliv, hva er galt med dette? Badet er ganske stort og vi har et gammelt vaskemaskin som fortsatt virker og kan brukes på badet. Hvis det ikke lages mat på rommet, blir det ikke nødvendig med oppvask, ikke sant? Jeg har bodd alene på mindre enn 16 kvm rom for mange år siden (4x4 er dette her) uten å lage mat der og spiste hos kjæresten. Jeg kan prøve å leie ut som det er nå og hvis det ikke blir noe interesse etter en stund, kan jeg endre til kontor, studio eller lagerrom. Da blir det ikke nødvendig med matlaging, tenker jeg. Takk for svar alle sammen.

Skrevet

Altså, jeg hadde syntes det var supert med en hybel på den størrelsen og med eget bad - HVIS jeg fikk lov å lage mat på rommet. Jeg har også bodd med bare hybelkomfyr og vasket opp i balje, uten å føle at det var så stusselig. Men uten å få lage mat eller ha vannkoker i det hele tatt - da risikerer du uansett veldig gjennomtrekk av leieboere, for da er det ingen som vil bo der lenger enn nødvendig. Selv om en bare spiser frokost trenger en jo nesten kjøleskap til pålegg, og mange vil drikke en kopp kaffe eller te i løpet av dagen, og noe oppvask blir det alltids (men greit nok å hente vann på badet). Eller du risikerer at folk setter inn apparater ulovlig, og du har faktisk ikke lov til å gå inn og sjekke rommet uten å varsle på forhånd. Så det spørs egentlig hva slags leieboere du ønsker å tiltrekke deg.

• Liker 3
Skrevet

Men å ha kontor uten mulighet for å koke seg kaffe eller te - tja... vil tro du kan finne noen, men det trekker ned. Er heller ikke så stor mangel på nærings- som på boliglokaler.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Men å ha kontor uten mulighet for å koke seg kaffe eller te - tja... vil tro du kan finne noen, men det trekker ned. Er heller ikke så stor mangel på nærings- som på boliglokaler.

En vannkoker tar ikke stor plass. :)

Endret av mortem
Skrevet

TS her. Det er ikke pengene som er grunnen at jeg tenker å leie ut rommet. Vi har veldig god økonomi. Jeg tenker mer på alle de som trenger et sted å bo (det er ganske hett leiemarked her, jeg bor i Bærum) og vi har et rom vi ikke bruker med bad og do ved siden som vi ikke bruker heller. Derfor tenkte jeg på studenter først. Nå at jeg leser svarene deres, tenker jeg at det ikke blir veldig aktuelt blant studenter. Jeg skal vurdere kontor eller studio som mulighet, men har ingen peiling på priser, osv.

Men hvorfor vil du leie ut som kontor/studio hvis grunnen til at du vil leie ut i det hele tatt er at det er mange som trenger et sted å bo? :klo: Hvis penger ikke er årsaken, så er det vel bedre å beholde rommet selv som gjesterom?

Men en idé er å leie det ut til firmaer som trenger hybler for pendlere. Disse spiser ofte ute på firmakonto uansett, og trenger et sted for avslapning/soving. Da er det ikke så ofte det er noen der heller.

• Liker 2
Skrevet

En vannkoker tar ikke stor plass. :)

Nei, men trådstarter er så redd for brann og vil ikke at det skal være matlagingsmuligheter e.l på rommet, så jeg tviler på om vannkoker, som er et av de farligste elektriske apparatene, er lov?

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor vil du leie ut som kontor/studio hvis grunnen til at du vil leie ut i det hele tatt er at det er mange som trenger et sted å bo? :klo: Hvis penger ikke er årsaken, så er det vel bedre å beholde rommet selv som gjesterom?

Men en idé er å leie det ut til firmaer som trenger hybler for pendlere. Disse spiser ofte ute på firmakonto uansett, og trenger et sted for avslapning/soving. Da er det ikke så ofte det er noen der heller.

Det har jeg ikke tenkt på, takk for god idé. Jeg selv foretrekker noe sånt istedet for hotell når jeg reiser jobbrelatert.

Egentlig vil jeg hjelpe noen student som trenger et sted å bo, mens h*n studerer. Gjerne en rolig som ikke røyker eller lager bråk. Jeg kan tåle en liten hund eller katt så lenge den oppholder seg innen rommet og ikke løper rundt huset (har barn som er allergisk mot hunder og katter). Men hvis det ikke er aktuelt for noen, da kan det godt være kontor, studio, lagerrom eller noe som kan hjelpe noen som trenger rommet. Vi har brukt rommet som gjesterom, det er pusset opp og delvis møblert (store bokhyller, teppe, gardiner og et skrivebord), men vi har et til på andre etasje som vi bruker mest som gjesterom når vi har besøk.

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på, takk for god idé. Jeg selv foretrekker noe sånt istedet for hotell når jeg reiser jobbrelatert.

Egentlig vil jeg hjelpe noen student som trenger et sted å bo, mens h*n studerer. Gjerne en rolig som ikke røyker eller lager bråk. Jeg kan tåle en liten hund eller katt så lenge den oppholder seg innen rommet og ikke løper rundt huset (har barn som er allergisk mot hunder og katter). Men hvis det ikke er aktuelt for noen, da kan det godt være kontor, studio, lagerrom eller noe som kan hjelpe noen som trenger rommet. Vi har brukt rommet som gjesterom, det er pusset opp og delvis møblert (store bokhyller, teppe, gardiner og et skrivebord), men vi har et til på andre etasje som vi bruker mest som gjesterom når vi har besøk.

Ærlig talt! Det er faktisk dyreplageri å ha hund eller katt inne på et knøttlite rom!

Og hva får deg til å tro at dette kottet er godt nok for en student? De trenger vel et brukbart kjøkken- og ikke minst mat, som alle andre!

Og at du i det hele tatt spør om du bør sette ned prisen pga. ingen tilgang til kjøkken.. :hakeslepp:

(Dessuten har vel leieboeren enkel tilgang til de fleste rom i huset når dere ikke er hjemme?)

• Liker 6
Skrevet

Ærlig talt! Det er faktisk dyreplageri å ha hund eller katt inne på et knøttlite rom!

Og hva får deg til å tro at dette kottet er godt nok for en student? De trenger vel et brukbart kjøkken- og ikke minst mat, som alle andre!

Og at du i det hele tatt spør om du bør sette ned prisen pga. ingen tilgang til kjøkken.. :hakeslepp:

(Dessuten har vel leieboeren enkel tilgang til de fleste rom i huset når dere ikke er hjemme?)

Det er unødvendig å gjenta det andre har skrevet allerede. ;) Jeg skjønner at mange ikke liker betingelsene, men da trenger dere ikke å leie noe sånt. Jeg ville ikke kalle det for dyreplageri. Det er ikke mange steder man får lov å ha dyr inne, men helsen av mitt barn er viktigst for meg. Ellers tenker jeg at for de som har et sted å spise, men ikke et sted å sove, kan det være aktuelt. Særlig når leiemarkedet er sprengt og folk er villige å bo hvor som helst. Egentlig er rommet ganske greit og 16 kvm er ikke så lite for 1 person, har eget bad og do som ble pusset opp for 5 år siden (med mulighet for vaskemaskin). Jeg selv har bodd under lignende forhold mens jeg studerte og det gikk ganske fint.

Ikke tenk på leieboerens tilgang til andre rom. Jeg satser på at vi får noen som ikke misbruker tilliten og min kone jobber hjemmefra så det er noen hjemme nesten hele tiden i tilfellet han eller hun trenger noe.

Skrevet

Jeg kjenner en som leide hybel uten kjøkken eller tilgang til kjøkken, han levde på ferdigmat/take-away eller spiste ute..

Personlig ville jeg ikke leid en hybel uten kjøkken, men om prisen er lav nok så er det sikkert noen som er villige :)

Skrevet

Hvis prisen er lav nok er det muligens noen som biter på, men det spørs om dere kommer til å tjene nok på det til at det blir verdt bryet med å ha en fremmed person i huset.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Grunnen at jeg ikke vil gi tilgang til vårt kjøkken er at jeg vil beholde noe som privatliv. Jeg er klar over at man vil gjerne lage mat, kaffe, te, osv, men jeg er bekymret for brann hvis de glemmer noe på. Selve rommet er ikke så stort, ca 16 kvm for både kjøkken, soverom, oppholdsrom samtidig. Det er mulighet å leie ut som kontor, studio eller lagerrom, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Kanskje passer det bedre for oss.

Dette er bare teit! Skjønner du er litt desp etter mer å rutte med, men hvem vil vel bo slik oppå dere, eller leie kontor på et soverom i ditt hus?

Du får heller strikke og så selge på nettet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en del erfaringer med å bo på hybel, har bodd på omlag 7-8 ulike plasser. Både studenthybler og private hybler. Hadde det vært hybelkjøkken (som det var linket til tidligere i tråden)eller noe ala det kunne jeg godt leid et slikt rom som student. Men ikke hybel uten tilgang på kjøleskap, kjøkkenvask og kokemuliheter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil også tro du får leid ut, da markedet mange steder er sprengt, men uten muligheter for å lage mat vil nok de fleste se på det som en midlertidig løsning - feks nye studenter som trenger noen måneder på å orientere seg i markedet etc. Og da får du større utskiftning av beboere enn om tilbudet var litt bedre. For endel huseiere jeg har vært borti har det vært viktig å prøve å få leieboere som blir en stund, og de tilrettelegger derfor for at man trives (ok leie, bruk av fasiliteter etc). For det kan være slitsomt å stadig ha nye folk å forholde seg til, særlig når de bor i huset ditt, skal betale leie i tide etc. Men å leie ut til et firma er jo en mulighet.

Rommet i seg selv og at det er eget bad høres bra nok ut, og som leieboer kan man jo ikke forvente tilgang på resten av huseiers bolig. På samme måte som huseier ikke kan bruke det utleide arealet.

Skrevet

Jeg bodde i veldig lite rom i Oslo, men hadde i et hjørnet en komfyr og en mikrobølgeovn og 1 kjøkkenbenk som var satt opp. Kjøkkenbenk kan man jo bare få festet til veggen med sånne støtter under mot veggen, slik at den stakkars personen iallefall kan forberede maten sin på ei plate.

Skrevet

Hvis du, som det er sagt tidligere her, monterer et hybelkjøkken, i tillegg til å gi tilgang til vaskemaskin f.eks. et bestemt tidsrom i løpet av uka (med mindre det er opplegg for vaskemaskin på leieboerens bad?), så tror jeg absolutt det er ulig å leie ut en 16 kvm hybelleilighet hvis beliggenheten er attraktiv. Kjenner flere som har bodd sånn i Trondheim.

Skrevet

Dropp det ts. Hvis de ikke får lov å lage seg mat, burde du strengt talt ikke leie ut overode.

• Liker 1
Skrevet

Dette er bare teit! Skjønner du er litt desp etter mer å rutte med, men hvem vil vel bo slik oppå dere, eller leie kontor på et soverom i ditt hus?

Du får heller strikke og så selge på nettet.

Enig! Det er vel ingen som gidder å ha et kontor i andres private bolig? Og ikke engang få lov til å lage seg en kopp kaffe eller te?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...