AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg og familien bor i et hus med 4 soverom. På første etasje er det 1 soverom med bad og do ved siden av som jeg vil leie ut. Huset har bare 1 kjøkken og jeg har ikke lyst å inkludere tilgang til kjøkken i tilbudet. Er det lov å leie ut bare 1 rom med egen bad og do, men uten kjøkken og lov å lage mat på rommet? Jeg har tenkt at kanskje blir det studenter som interesserer seg i dette, selv om det er som å invitere ukjent person å bo i huset sammen med oss(ikke egen utleiedel, men bare 1 inngang). Må jeg sette ned prisen på grunn av manglende tilgang til kjøkken eller? Jeg har aldri leid ut rom, hjelp meg med reglene. Takk.
Gjest badeand1 Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Skal de ha stekeovn og kjøleskap i stua da eller? 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Tror det blir veldig vanskelig å leie ut noe som helst, om de ikke har tilgang til å lage mat i det hele tatt. Tror du studenter har økonomi til å gå ut og kjøpe ferdigmat hele tiden? Jeg ville da valgt å kjøpe inn en hybelkomfyr, for at det skulle være en mulighet til å lage mat. 7
Tussilago_2 Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 blir rimelig dyrt å leie et rom om man ikke har lov og mulighet til å lage/oppbevare mat der... Jeg hadde nok takket nei... 3
Britt Banditt Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Er det lov å leie ut bare 1 rom med egen bad og do, men uten kjøkken og lov å lage mat på rommet? Mener du uten lov til å lage mat? Det er nok LOV å leie ut, men tviler på at noen vil leie der. 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Selvfølgelig er det negativt at det ikke er kjøkken der. Kunne du selv tenke deg å bo et sted uten kjøkken? Det har blandt annet betydning for at man kan holde matbudsjettet sitt nede. Om du skulle være så heldig at du får leid ut så klart du må sette prisen godt ned. Hva med å montere et hybelkjøkken? 2
saltvann Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 kjøp en billig stekeovn (kan få sånn med to plater. litt campingaktiv..) og en billig mikrobølgeovn. og kjøleskap så klart (som kan være lite..) Dette kan du nok finne på finn og ha dette i det ene hjørnet i stua. og så trenger man hyller da.. kan ha en bokhylle man kan legge mat i og på ikea får du kjøpt sånn firkant med hjul på.. Du får nok leid den ut uten kjøkken, men da spørs det hvem som vil leie. Da er det kanskje utenlandkse som kommer til Norge og bare jobber (litt eldre mennesker som kanskje også er litt ekstra glad i alkohol). Tror nok ingen unge folk, spesielt studenter vil leie der. studenter vil jo ha det billigst mulig, og det er ikke billig å spise ute i norge!!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Sånn kunne man leie ut i Oslo før i tiden. Moren min leide slikt da hun var student. Hun leide hos en fin frue på beste Frogner. Mamma hadde en hybelkomfyr på rommet sitt. Det var sikkert det gamle tjenestepikerommet innenfor kjøkkenet eller noe sånt. Jeg tror levevilkårene til folk flest er MYE høyere nå til dags. Legg fra deg ideen.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 kjøp en billig stekeovn (kan få sånn med to plater. litt campingaktiv..) og en billig mikrobølgeovn. og kjøleskap så klart (som kan være lite..) Dette kan du nok finne på finn og ha dette i det ene hjørnet i stua. og så trenger man hyller da.. kan ha en bokhylle man kan legge mat i og på ikea får du kjøpt sånn firkant med hjul på.. Men da må man forstatt ha en plass å vaske koppene i. Jeg hadde i hvert fall ikke orka å ta oppvasken i vasken på badet, er ille nok med den lille vasken og benkplassen vi har her i hybelleiligheta. 4
Gjest Michelle82 Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Og hvordan skal de få i seg mat uten tilgang til kjøleskap eller komfyr? De får ikke engang kokt seg nudler... Hvor skal de vaske klær og tørke klærne? Vaske opp tallerkner, bestikk og kopper? Lykke til med å finne leietagere til dette prosjektet. Endret 25. oktober 2011 av Michelle82 7
Gjest Katten. Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Så lenge du sponser alt av take-away, så tror jeg det går bra. 15
Sola^ Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Kanskje du kan få leid ut som kontor, studio, eller lagerrom...men neppe som hybel. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Takk for svar alle sammen. Grunnen at jeg ikke vil gi tilgang til vårt kjøkken er at jeg vil beholde noe som privatliv. Jeg er klar over at man vil gjerne lage mat, kaffe, te, osv, men jeg er bekymret for brann hvis de glemmer noe på. Selve rommet er ikke så stort, ca 16 kvm for både kjøkken, soverom, oppholdsrom samtidig. Det er mulighet å leie ut som kontor, studio eller lagerrom, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Kanskje passer det bedre for oss.
Djungelvrål Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har bodd uten kjøkken, dvs det hadde et provisorisk kjøkken med hybelkomfyr , kjøleskap ol men ikke vann. Brukte balje til å vaske opp og fylte opp vann fra dusjen. Gikk fint det.
Kosemose Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Hva med å montere et hybelkjøkken? Hvis det er mulig å montere det på veggen mot badet, der det er vann, så er det sikkert lønnsomt med tanke på utleie. Uten kjøkken tror jeg det blir vanskelig, du må jo tenke litt på hvilke personer du ønsker å ta inn i huset ditt også. Jeg tror ikke jeg ville hatt en person som ikke brød seg med at det ikke var kokemuligheter, for å si det sånn... 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #16 Skrevet 25. oktober 2011 Om det skulle vært aktuelt for meg å leie en hybel uten kjøkken, måtte prisen vært så lav at jeg hadde kunnet spise middag ute hver dag. En vanlig hybel i Trondheim ligger på ca 4000,-. For å veie opp for all varmmaten man må spise ute ville jeg ikke betalt mer enn 2000-2500,- for en slik boligløsning. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #17 Skrevet 25. oktober 2011 Hybelkjøkken er "bra nok", men når man ikke kan ha det eller vannkoker en gang blir det lite attraktivt. Om prisen er rundt 2000 i måneden, så kanskje der markedet er helt sprengt, men en får faktisk studenthybler med felleskjøkken til rundt den prisen også. Det går an å montere komfyrvakt (timerdings) på komfyr og andre elektriske apparater, så minimerer du sjansen for brann. Men hvis du er så engstelig for at leieboeren skal sette fyr på huset deres at vedkommende ikke får ha apparater som er standard i ethvert hjem, selv på hybler, er det kanskje ikke noen god ide å leie ut heller. 10
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #18 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg leide en gang en hybel uten kjøkken. Hadde egen inngang, eget bad og et relativt stort oppholdsrom som var stue og soverom i ett. "Kjøkkenet" besto av en hybelkomfyr og et lite kjøleskap og en mikro. Det funket forsåvidt greit for meg som ikke laget mer avansert mat enn å koke nudler, steke en liten pizza eller varme noe i mikroen. Men å vaske kopper var fryktelig tungvint. Jeg hadde en balje jeg kunne vaske i, men den måtte bæres full av vann mellom badet og "kjøkkenet", så jeg vasket ofte koppene i denne baljen mens den sto på badegulvet. For å si det sånn: Jeg ble ikke boende lenge. Dette er ca. 10 år siden. Du får sikkert noen desperate boligsøkere til å leie hos deg, men vær forberedt på stor utskiftning.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #19 Skrevet 26. oktober 2011 kjøp en billig stekeovn (kan få sånn med to plater. litt campingaktiv..) og en billig mikrobølgeovn. og kjøleskap så klart (som kan være lite..) Dette kan du nok finne på finn og ha dette i det ene hjørnet i stua. og så trenger man hyller da.. kan ha en bokhylle man kan legge mat i og på ikea får du kjøpt sånn firkant med hjul på.. Du får nok leid den ut uten kjøkken, men da spørs det hvem som vil leie. Da er det kanskje utenlandkse som kommer til Norge og bare jobber (litt eldre mennesker som kanskje også er litt ekstra glad i alkohol). Tror nok ingen unge folk, spesielt studenter vil leie der. studenter vil jo ha det billigst mulig, og det er ikke billig å spise ute i norge!! ??? En alkoholiker ville aldri funnet på å leie et rom uten vann. Hva får deg til å tro det? Takk for svar alle sammen. Grunnen at jeg ikke vil gi tilgang til vårt kjøkken er at jeg vil beholde noe som privatliv. Jeg er klar over at man vil gjerne lage mat, kaffe, te, osv, men jeg er bekymret for brann hvis de glemmer noe på. Selve rommet er ikke så stort, ca 16 kvm for både kjøkken, soverom, oppholdsrom samtidig. Det er mulighet å leie ut som kontor, studio eller lagerrom, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Kanskje passer det bedre for oss. Hva med privatlivet til de som skal leie? Hvorfor skal du leie ut noe som ikke er egnet? Hvis dere har så dårlig økonomi bør dere kanskje selge huset og flytte til en noe mindre bolig? 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #20 Skrevet 26. oktober 2011 TS her. Det er ikke pengene som er grunnen at jeg tenker å leie ut rommet. Vi har veldig god økonomi. Jeg tenker mer på alle de som trenger et sted å bo (det er ganske hett leiemarked her, jeg bor i Bærum) og vi har et rom vi ikke bruker med bad og do ved siden som vi ikke bruker heller. Derfor tenkte jeg på studenter først. Nå at jeg leser svarene deres, tenker jeg at det ikke blir veldig aktuelt blant studenter. Jeg skal vurdere kontor eller studio som mulighet, men har ingen peiling på priser, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå