AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg sliter med dårlig samvittighet for absolutt alt. Jeg kan vri om enhver situasjon til noe trist, til at noen ikke har det bra. Jeg kan tenke på en fin ting foreldrene mine gjorde da jeg var liten, og begynne å gråte, fordi jeg blir så takknemlig og får følelsen av dårlig samvittighet av det også. Er det flere som har det sånn?? Jeg blir så sliten av det, vet ikke hva jeg skal gjøre. Får i tillegg dårlig samvittighet fordi jeg ikke gjør nok fornuftig enkelte dager, om jeg står opp senere enn jeg burde og så videre. Men det aller verste er når det kommer til andre mennesker... Jeg kan også bli rørt bare av å se en gammel mann gå sakte bortover veien med stokk, fordi jeg synes det ligger noe trist i det, og jeg kan nesten bli på gråten. Hva i alle dager kommer dette av?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Ingen som har noe svar å gi meg? TS
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg tror ikke det er noe unormalt å ha det sånn. Du må jo også skille mellom dårlig samvittighet og empati. Det at du har dårlig samvittighet overfor foreldrene dine, tror jeg er ganske vanlig. Vi gjør mye dumt som unge, og når vi blir litt eldre (eller får situasjonen mer på avstand) forstår vi at vi har vært urimelige. Jeg foreslår at du ber dem om unnskyldning for det du går og tenker på (hvis de fremdeles er i live). Når det gjelder den gamle mannen på gaten (og lignende) er det du føler empati. Det er en fin ting. Det er lett å lage seg tanker og bilder i hodet utifra det man ser, som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Kanskje er han en rett lykkelig gammel mann, med kone, barn og barnebarn. Kanskje er han slett ikke snill i det hele tatt. Ser du, det gjelder å gi deg selv alternative tanker om det du ser og opplever hos andre mennesker. Kanskje er det den pene, veldreide dama i høye hæler som virkelig har det vondt. Kanskje har hun nylig mistet et barn, en foreldre. Kanskje er ikke mannen hennes snill med henne. Jeg kjenner meg veldig igjen i det å føle ansvar for at alle skal ha det bra, og jeg tror det vitner om en ektra evne til empati og medfølelse. Mitt forslag er at du sørger for å få utløp for dette gjennom jobben (du burde nok jobbe med mennesker du), eller frivillig innsats hvor du har direkte kontakt med mennesker. Det er flust av organisasjoner å velge mellom. Da får du brukt denne flotte siden av deg selv til noe konstruktivt, og det tror jeg vil lette mye på det du føler i hverdagen nå. Jeg håper du gjør det!! Lykke til 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Det er vel dette som kalles flink-pike-syndrom!? Psykologen min sa det til meg ihvertfall for noen år siden. Og jeg er/var akkurat sånn. Får dårlig samvittighet for de latterligste ting. Jeg er vel fortsatt sånn, jeg er bare flinkere til å gjemme det bort. Fortsatt veldig slitsomt innimellom. ar du noen du kan snakke ordentlig med ihvertfall.
Gjest Chevy Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg er ogaå sånn, og tror det er viktig og klare og komme utav det- ellers sliter man seg helt ut. Jeg har dårlig samvittighet for det meste, hele tiden- og noen ganger må jeg bare si: nå er det nok! Og droppe den dårlige samvittigheten, selvom det ikke er så lett. For meg er det veldig sånn at jeg må tenke: okey chevy, du lever bare en gang- EN eneste gang- også vil fu kaste bort denne tiden med dårlig samvitighet? Nei nå må du gi deg!! Ofte klarer jeg og komme utav det på den måten, men det er skikkelig vanskelig! Føler med deg!
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 Tusen takk for svar alle sammen! Det føles godt å dele det, og å få tilbakemeldinger på det, og høre at andre har det akkurat som meg TS
Havbris Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Jeg har brukt mange av mine voksne år på å ha dårlig samtittighet - for barna våre, huset, jobben, venner, familie etc etc. Det har jeg sluttet med fordi jeg ikke har noen grunn til det og fordi dårlig samvittighet ikke kan brukes til noe. Jeg vet at det jeg gjør og den jeg er, er mer enn bra nok. Men - jeg er lettrørt og blir det mer og mer. Det betyr ikke annet enn at jeg lar meg berøre av det jeg ser og opplever, og det har ikke noe med dårlig samvittighet å gjøre. Jeg ser på det som en god egenskap. Hilsen tårepersa Endret 28. oktober 2011 av Havbris
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå