Gå til innhold

Tennene mine..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde lenge slitt med at en av tennene mine ikke hadde skikkelig plass (en av sidetennene) Alle tennene mine var rette utenom denne ene tannen som var mye lengre oppe enn de andre. Den tannen hadde vært slik i mange år, og jeg hadde spurt tannlegen min hver eneste gang jeg var hos henne: ''Trenger jeg regulering?'' Men da sa hun at tannen ville vokse fint ut. Dette skjedde aldri, så da jeg var i slutten av 9'ende klasse forlangte jeg å bli sendt videre til en som hadde med regulering å gjøre. Han mente at jeg måtte ha streng i 2 år for å rette opp i det. På det tidspunktet så slet familien min med penger, og uannsett om vi fikk dekket en del var det ikke nok. Tiden gikk og jeg var like missfornøyd med tennene mine.

Da jeg begynte i 1 vidergående var jeg fortsatt veldig missfornøyd. Jeg endte opp med å file ned denne tannen og jeg fikk satt inn en krone. En falsk tann. I begynnelsen så følte jeg virkelig at jeg var fornøyd. Etterhvert har jeg merket at det ser helt feilt ut, hele munnen min ser skjev ut. Kanskje enda skjevere enn før.. I tillegg gjør det kjempevondt i munnen min til tider. Som om noe ikke stemmer. Men jeg har ikke hull, men det er ett konstant press i munnen min.

Jeg er villig til å gjøre det meste for å slippe det presset på tennene mine, og det hatet jeg har for å smile. Men om det hadde gått an å fått streng nå, måtte jeg vell trekt to tenner på hver side for å så presse sammen på hver side? Tar ikke det veldig lang tid? Og går det an å ha strengen bak på tennene?

Håper noen har noen svar. Det er skikkelig frustrerende og ikke ha ett smil man er fornøyd med når man er 17 år.. :snurt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres ut som du ikke har nok plass i kjeven til tennene slik de står nå. Det eneste som hjelper mot det presset er å enten trekke et par tenner, eller å få regulering. Hvis visdomstennene dine har kommet frem, kan det være en ide å ta dem allerede nå. Det kan også hjelpe på tannstillingen, da tennene vil flytte litt på seg og bruke den plassen som plutselig er tilgjengelig. Stikk innom tannlegen og sjekk det, siden du er under 18 år er det gratis.

Endret av Minya
Skrevet

Lurt å høre med tannlegen ja.

Vet du, da jeg var 17 år, gikk jeg rundt og manglet de to tennene ved siden av fortennene jeg! Så ut som en kanin. Smilte aldri, snakket aldri og det endte opp med at jeg hoppet ut av skolen og hadde en lang depreson som ennå ikke er over. Jeg har hatt regulering i over 3 år pga mellomrommet (for å flytte tenner), så om du har et annet alternativ, burde du kanskje ta det andre aldernativet :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...