Frueiwales Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Har to 10 uker gamle kattunger. Da vi fikk dem ga vi dem vaatfor med alle maaltider (blandet i torrfor og vann av og til), men de spiste kun vaatforet. To kattunger paa bare vaatfor kan bli dyrt, saa vi haapte aa venne dem til torrfor ogsaa. Vi har provd baade aa ha vann i og chicken gravy (bisto, blander i varmt vann), og den ene slurper kanskje i seg gravy, men den andre kikker bare vantro paa meg naar jeg gir dem torrfor. Jeg tenkte at de bare er kresne og tester meg ut,og haaper at jeg gir opp og gir dem vaatfor, saa jeg har latt torrforet staa overnatten, og ikke gitt dem vaatfor til frokost, men med en gang jeg nermer meg kjokkenet hopper de rundt bena mine og ser paa meg med daadyrblikk. Gjor jeg rett i aa la vaere aa gi dem vaatfor? Kan det vaere en annen grunn for at de ikke vil spise enn at de er kresne? Forstegangs katteeier saa er usikker paa om de tester eller om jeg er slem som ikke gir de maten de vil ha. Ps. Torrforet er for kattunger og blandet i vann, saa magen skulle taale det?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Etterhvert vil de spise hvis de er sultne nok. 1
Secondbite Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Kjøp heller kvalitets-fôr på dyrebutikken! Kattematen som selges på vanlig matvarebutikk er ikke bra nok, og inneholder ikke riktig innhold av vitaminer, mineraler etc. I tillegg er det ikke anbefalt å gi bort/få kattunger før de er 12 uker gamle. De lærer fortsatt mye av moren sin. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 I tillegg er det ikke anbefalt å gi bort/få kattunger før de er 12 uker gamle. De lærer fortsatt mye av moren sin. Sant, men for sent nå. Det er jo helst de som gir bort som bør vite dette. 1
Secondbite Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg anbefaler deg også å søke litt på nettet om katter, for å lære mest mulig! Det finner også egne katteforum, og der er det nok mange som kan hjelpe deg!
Secondbite Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Sant, men for sent nå. Det er jo helst de som gir bort som bør vite dette. Det skjønner jeg Men det er ikke for sent å lære. I tillegg er det ikke alltid alle som har fått ett kull med kattunger som vet dette, og det hender da at kjøper faktisk må informere selger. 1
Frueiwales Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 25. oktober 2011 Takk for svar De faar det foret de var vant med fra selger, ifolge selger spiste de det, men med et kull paa 6 er det kanskje vanskelig aa se hvem som spiser hva, eller kanskje de tester meg for aa se om jeg lar dem leve paa vaatfor alene? Vi har faatt smaksprover fra dyrebutikken paa Royal Canines kattungefor, men de spiser ikke dette heller. Men svarer det seg for to studenter med trang okonomi aa bruke dyrebutikk for? Jeg mener maa man saa maa man, skal alltids faa det til, men kunne vaert greit aa faa noen flere kommentarer paa det? Har hoert mye forskjellig om naar kattunger er leveringsklare, helt ned til 8 uker.
Secondbite Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Ja, det er i hvertfall mye mer lønnsomt enn våtfôr du kjøper på matbutikken! Det er jo ran i forhold. Når det gjelder leveringstid kan du ta en titt her, hvor det står begrunnelser til hvorfor kattungene ikke skal forlate mor og søsken før de har blitt 12 uker! 2
Secondbite Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Når det gjelder fôringa ville jeg nok bare ha latt det stå fremme, så kan de gå og forsyne seg som det passer dem 1
Frueiwales Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 25. oktober 2011 Takk for mange svar Secondbite! Leste artikkelen, er glad vi bestemte oss for aa faa to brodre ihvertfall
Secondbite Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Bare hyggelig! Husk å sette av penger til en "Krise-konto" dersom noe skulle skje med dem, hvis dere ikke har forsikring. Det kan også lønne seg å kastrere dem så fort det er mulig (når de er rundt 1 år), så slipper dere kanskje at de streifer og sloss mye. Vaksiner og mark-kur er også lurt!
Gjest Lille-pus Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Våtmat smaker usannsynlig godt, så det er en viss sannsynlighet for at de to små har blitt litt "kresne" Noe av det luereste dere kan gjøre er å få små prøvepakker av de ulike tørrfor utgavene. Alle de seriøse produsentene lager spesielt kattungefor, men smaken er bittelitt forskjellig (og det er jammen kattungers smak også). Jeg er nesten helt sikker på at disse to vil finne en (eller hver sin) type som fanger interessen og frister til spising Prøvepakker får man gjerne hos vetrinærer og/eller i dyrebutikker som forhandler kvalitetsfor Førvrig + til Secondbite for å minne om viktigheten av en "krisekonto". ID chip er også lurt.....
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Sant, men for sent nå. Det er jo helst de som gir bort som bør vite dette. Egentlig er det de som kjøper som bør vite, da de risikerer mye med å ta i mot en kattunge som ble tatt fra moren for tidlig. Mange kattunger som ikke er ferdig utlært har atferdsproblemer, de er ofte agressive og forstår ikke når de tar for hardt i ved lek. De kan ha hygieneproblemer, ikke ha lært å vaske seg skikkelig, kan finne på å gå på do hvor som helst. 1
Brunhilde Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Egentlig er det de som kjøper som bør vite, da de risikerer mye med å ta i mot en kattunge som ble tatt fra moren for tidlig. Mange kattunger som ikke er ferdig utlært har atferdsproblemer, de er ofte agressive og forstår ikke når de tar for hardt i ved lek. De kan ha hygieneproblemer, ikke ha lært å vaske seg skikkelig, kan finne på å gå på do hvor som helst. Egentlig burde alle vite alt om det meste, men slik er det dessverre ikke. Før var det vanlig å ta i mot kattunger, også rasekatter, når det var mellom 8 og 10 uker gamle. Mange har ikke fått med seg at det nå er anbefalt å vente til kattungene er 12 uker. I dette tilfellet har ts to kattunger som kanskje er litt for unge, men som, slik jeg leser ts sine innlegg, absolutt har kommet til et godt hjem! Jeg ser at ts spør om det lønner seg å kjøpe "dyrebutikkfor", og svaret mitt er at ja, det gjør det absolutt. Dette foret er så næringsrikt at kattene skal ha mye mindre av det enn de skal ha av "billigvariantene" som Whiskas, Friskes osv. I tillegg blir det mindre avføring når du bruker skikkelig for, noe som er en fordel hvis du har innekatter. Kos deg med kattungene, de spiser nok tørrfor når de blir sultne nok! 2
Rayanne Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Det kan også lønne seg å kastrere dem så fort det er mulig (når de er rundt 1 år), så slipper dere kanskje at de streifer og sloss mye. De fleste vet'er kastrerer hanner fra de er enten 3 eller 6 mnd. Jo yngre de er, jo fortere kommer de seg etter inngrepet, så det er ingen grunn til å vente. Støtter også å få tak i noe godt tørrfor, mine katter ville ikke ha våtfor etter at de fikk smaken på skikkelig tørrfor. Katter skal også ha tilgang på maten hele tiden, da de går og småspiser mange ganger i døgnet. Endret 26. oktober 2011 av Rayanne 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 Bare hyggelig! Husk å sette av penger til en "Krise-konto" dersom noe skulle skje med dem, hvis dere ikke har forsikring. Det kan også lønne seg å kastrere dem så fort det er mulig (når de er rundt 1 år), så slipper dere kanskje at de streifer og sloss mye. Vaksiner og mark-kur er også lurt! De bør kastreres lenge før de er ett år gamle... Er de utekatter kan de rekke å parre mange hukatter innen den tid. Og er de innekatter (hvilket jeg håper, da jeg ikke er noe for å la katter gå fritt ute) så kan de begynne å markere inne... Katter skal ikke slippes ut før de er kastrert (begge kjønn), og de bør ikke slippes ut før de er 8-10 mnd, pga manglende stedsans. Gå inn på dyrebeskyttelsens sider, og sjekk siden for savnede katter. En stor andel av de som blir borte (eller funnet av andre for den del) er unge, fertile katter, og som regel er de ikke id-merka heller... Så lenge folk slipper ut fertile katter er det ikke rart vi har 100 000 hjemløse katter her i landet...Jeg har selv to hittekatter som er sluppet ut alt for tidlig, den ene var bare ca 10 uker gammel, og skulle vært sammen med moren sin, ikke ute alene... Og til TS: Sørg for å ha forsikring. Det koster noen hundrelapper i året for huskatter, men er en trygghet. Om dere knapt har råd til skikkelig kattefor, hva gjør dere om en av kattene blir syk eller skadet? Avliver den? Egentlig bør man vel ikke ha katt om man ikke har råd til å gi den det den har behov for... 1
Secondbite Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Beklager det med kastreringen - det var en glipp. Har lest meg opp litt igjen nå, og må si denne var ganske interessant!
Frueiwales Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #18 Skrevet 30. oktober 2011 Egentlig bør man vel ikke ha katt om man ikke har råd til å gi den det den har behov for... Tror du har misforstaatt, penger til aa gi kattene det de har behov for har vi, men vi har ogsaa respekt for penger, og tenkte at det var verdt aa se om det er fordeler ved "dyrebutikkfor" istedet for aa betale blindt uten aa forhore seg Takk for svar, alle sammen Vi fortsatte aa ha royal canin kitten fremme hele tiden, og det blir spist opp ilopet av dagen. Mistenker dette bare er den ene, men faar fortsette aa prove aa finne for til den andre
Havtorn Skrevet 31. oktober 2011 #19 Skrevet 31. oktober 2011 Katter er småspisere som gjerne spiser gjennom hele dagen, ha skåla fremme og de vil nok spise til slutt. Ang. fôring, RC Kitten kommer i tikilossekker, vet ikke hva de koster der borte, men neppe stort dyrere enn her. Skaff en liten boks dere kan ha en 3-4 kilo fôr i av gangen og lukk sekken godt, så holder fôret seg gjennom en hel storsekk. Og da blir det heller ikke dyrt per dag da fôret er veldig solid sammensatt næringsmessig, katten kan heller spise én porsjon og få i seg alt (og du betaler 2 kr) enn at katten spiser tre billigporsjoner for å få i seg nesten alt (og du betaler 3 kr) - i det lange løp er kvalitetsfôr heldig både for deg (som slipper å scoope bort dobbelt så mye dritt, dobbelt så mye løshår og som også har en renere samvittighet, vel vitende om at pusene får i seg det de trenger) og for pusene selv, som slipper unødvendig magetrøbbel, pelstrøbbel og vitaminmangel. Masse ros til deg som ønsker å sette seg inn i hva det å ha katt vil si, heldigvis er bare kastraksjon osv engangssummer, men gud så mye man får igjen for det! Dere høres fornuftige ut, masse lykke til med de små! 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 Dette har også jeg et problem med.. Kattungen på 11 uker nekter tørrfôr. Får Royal canin kitten og vil ikke ha.. Prøvd å blande 50/50 med våtforet (royal canin kitten våtfôr), prøvd å blande med litt vann og med litt leverpostei, men nei... Anonymkode: ad3dd...fc7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå