Gå til innhold

Dere som har voksne hannhunder

Fremhevede innlegg

Skrevet

OT:

Jeg var på lydighetskurs med Vegar Nordby, og jeg har veldig sansen for han. Han fungerte for oss hvertfall.

Han kjører også kurs, og tar privattimer. Det er jo mulig å ta kontakt med han for å høre om han har noen tips?

http://www.nordbys.no/default.aspx

Takk for tips. Men blir feil kan av landet sjø, e i Trondheim vi. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips. Men blir feil kan av landet sjø, e i Trondheim vi. :)

I det området har du jo Charlottes, http://www.charlottes.no/.

Hun har hvertfall kontakt med en hundepsykolog/dressør, husker ikke nøyaktig, og jeg har hørt mye positivt om Charlottes.

Forøvrig, synd at "alt" er i Oslo... Jeg kunne tenkt meg å få mer råd angående vår hanne også, for jeg plages med at han er alt for ivrig mot andre hunder... Noe som ikke lar seg like godt kombinere med barnevogn. Og jeg har ikke sånn kontroll som du har, her låser han seg helt og reagerer ikke, hverken med godbit eller ord...

Lykke til!

Håper du finner ut av det, for det er ikke noe moro. Skjønner deg godt jeg :)

Skrevet

Huff, jeg vil ikke en gang tenke på oppførselen mot andre hannhunder. Her reises det bust, bjeffes og oppførselen er ufyselig uansett avledningsmetode. Men jeg tenker at det er ganske normal hannhundoppførsel man bare må hanskes med, og ville ikke vurdert kastrering for normale reaksjoner. Det er i mine øyne å gå for langt.

Men det høres definitivt ut til at hunden til HI har mer enn vanlige problemer med å omgås tisper når oppførselen er slik selv utenfor løpetida.

Skrevet

I det området har du jo Charlottes, http://www.charlottes.no/.

Hun har hvertfall kontakt med en hundepsykolog/dressør, husker ikke nøyaktig, og jeg har hørt mye positivt om Charlottes.Lykke til!

Håper du finner ut av det, for det er ikke noe moro. Skjønner deg godt jeg :)

Skader ikke å høre med dem, takk for tips! ;) Og lykke til med din egen lille sjarmklump. Høres ut som du har hendene fulle selv. :)

Skrevet

Huff, jeg vil ikke en gang tenke på oppførselen mot andre hannhunder. Her reises det bust, bjeffes og oppførselen er ufyselig uansett avledningsmetode. Men jeg tenker at det er ganske normal hannhundoppførsel man bare må hanskes med, og ville ikke vurdert kastrering for normale reaksjoner. Det er i mine øyne å gå for langt.

Men det høres definitivt ut til at hunden til HI har mer enn vanlige problemer med å omgås tisper når oppførselen er slik selv utenfor løpetida.

Gutten her er faktisk helt uprematisk mot andre hanner, bortsett fra at noen lar seg provosere av fremtoningen hans. (Stor, selvsikker hannhund med krage, stående ører og halen over ryggen). Han er typisk "ekte" dominant, men han finnes ikke aggressiv. Det er også en av grunnene til at kastrering ikke frister.

Skrevet

Din hanne er i den siste pubertets fasen ( type tenåring med masse hormoner:-)

Det du kan gjøre er å ALDRI la han få lov til å overfalle tisper på den måten han gjør, IKKE la tispene ordne opp. Han trenger å vite at DU bestemmer. Dersom han ikke oppfører seg å hilser på tispene på skikkelig måte, så får han IKKE lov til å hilse.

Ikke la han "lese avisen" når dere går tur, markering i bånd er forbudt. Tisse skal han selvsagt få lov til, og du kan "belønne han" innimellom når han har vært flink med å la han få lov til å markere. DA bestemmer du.

Det samme gjelder sparking bakover når de har gjort fra seg, klarer du å kontrollerer disse små tingene så får du dempet hormonene hans, og han vil roe seg ned å bli en super flott hanne. Men som sagt han er nå inne i sin verste pubertetsfase så det kan være en prøvelse å få gjennomført. Men jeg lover deg - klarer du dette får du en rolig, herlig flott hanne.

BTW - en dominant hanne oppfører seg IKKE slik du beskriver, en dominant hanne er så trygg på seg selv at han IKKE trenger å stresse eller vise verden hvor flott han er, hannen din er usikker og prøver å være dominant men takler det ikke, din er bare full av hormoner.

Kjemisk kastering kan hjelpe, men egentlig så kan du med å følge disse rådene unngå det, tror også at kastrering av din hanne kan være med på å øke frustrasjonen hans, og gjøre adferden hans verre.

Skrevet (endret)

Din hanne er i den siste pubertets fasen ( type tenåring med masse hormoner:-)

Det du kan gjøre er å ALDRI la han få lov til å overfalle tisper på den måten han gjør, IKKE la tispene ordne opp. Han trenger å vite at DU bestemmer. Dersom han ikke oppfører seg å hilser på tispene på skikkelig måte, så får han IKKE lov til å hilse.

Ikke la han "lese avisen" når dere går tur, markering i bånd er forbudt. Tisse skal han selvsagt få lov til, og du kan "belønne han" innimellom når han har vært flink med å la han få lov til å markere. DA bestemmer du.

Det samme gjelder sparking bakover når de har gjort fra seg, klarer du å kontrollerer disse små tingene så får du dempet hormonene hans, og han vil roe seg ned å bli en super flott hanne. Men som sagt han er nå inne i sin verste pubertetsfase så det kan være en prøvelse å få gjennomført. Men jeg lover deg - klarer du dette får du en rolig, herlig flott hanne.

BTW - en dominant hanne oppfører seg IKKE slik du beskriver, en dominant hanne er så trygg på seg selv at han IKKE trenger å stresse eller vise verden hvor flott han er, hannen din er usikker og prøver å være dominant men takler det ikke, din er bare full av hormoner.

Kjemisk kastering kan hjelpe, men egentlig så kan du med å følge disse rådene unngå det, tror også at kastrering av din hanne kan være med på å øke frustrasjonen hans, og gjøre adferden hans verre.

Takk for råd! Men jeg har aldri hørt noen omtale 4-årsalderen som den siste puberteten. Den er jo rundt 2,5 år. Men det er sikkert forskjell på individene for alt jeg vet.

Han viser seg over hodet ikke stressa på noen måte annet enn dersom han får tilgang til bakenden på tispene og tillatelse til å kjøre på. Generelt er han roen sjøl og blåser seg aldri opp eller ypper med andre hanner.

Å kontrollere hormoner er ikke lett, men jeg tviler ikke på at å begrense hverdagen hans kan hjelpe. :)

Endret av la Flaca
Skrevet (endret)

Hvorfor tror du kastrering vil øke frustrasjonen hans? :klo:

Kanskje jeg har forklart meg dårlig, men problemet her går på sterk kjønnsdrift og overdreven reaksjon på tispelukt ved samvær med tisper. På alle andre plan fungerer hunden perfekt.

Endret av la Flaca
Skrevet

Hanner er ikke ferdig voksne i hodet, før etter fylte 3 år, så det er ikke uvanlig at de får en siste pubertets greie mellom 2 og 3 år, og euraser er jo kjent for å bli sent voksne.

Om det bare er i kontakt med tisper som er problemet, bør det jo være enda enklere å kontrollere. IKKE la han få lov, når du ser han stresser seg opp, ta han vekk.. simple as that.

Dersom det kun er dette problemet så kan jo selvsagt kjemisk kastertrering hjelpe litt, men man må likevel jobbe med problemet under behandlingen, så da kan det jo være greit å prøve seg uten, jeg leste at det også kunne være ett problem rundt hanner- men da leste jeg feil.. sorry:-)

Har selv alltid hatt hanner og tisper sammen i mange år, og aldri hatt noe problemer, selv ikke når de har løpetid. Mine får aldri lov å snuse damene bak, ei eller markere elle lukte på steder de har tisset. Her må gutta faktisk oppføre seg som mannfolk ikke overkåte guttunger:-)

Og jeg blir fly forbannet på folk som mener at mine tisper skal oppdra deres gutter.

Skrevet

man må tenke slik når man skaffer seg en hanhund at det er i naturens gang "normalt" for hanhunden å "få seg" hver ca 6 mnd når tispa har løpetid.

jeg driver hobbyoppdrett og jeg selger hanvalpene mine på kastrerings avtale, hvor de må kastreres før fylte 1 år om de ikke skal bli brukt i avl.

jeg begrunner med dette om hundens naturlige parringsadferd, og de hvor stresset hanhunder blir når de ikke får naturlig "utløp". de blir rett å slett sexuelt frustrerte.

i naturen ville hunder levd i flokk som villhunder i andre land.

på en del individer, og bare den dominante tispa og hanen parrer og lager valper.

men alikevell så er det blitt observert tilfeller hvor den dominante tispa lar de andre han hundene "tørrhumpe" på henne uten penetrering for å holde dem interesserte, fordi hun trenger dem til beskyttelse og vakt.

og når tispa nærmer seg parringstid så sloss hanhudnene og får på den måten ut frustrasjonen sin, så enten så sloss de eller så har de seg. fjerner man ballene i tidlig alder, helst innen 2 mnd ettr tekstiklene har dotte ned i pungen så vil man egentlg få en tispe uten løpetid.

men det høres også ut som om hunen din har litt sosiale problemer med andre hunder, den trenger at du griper inn og setter grenser, alle i hundeparken har ansvar for sin hund, og ser til at den oppfører seg fint =)

jeg vil uansett råde deg til å prøve hormonell kastrering og ta kontakt med en hundeskole, men hold deg unna hundeksoler som mener straff er tingen! det skal være posetivt ;)

Skrevet (endret)
Jeg driver hobbyoppdrett og jeg selger hanvalpene mine på kastrerings avtale, hvor de må kastreres før fylte 1 år om de ikke skal bli brukt i avl.

jeg begrunner med dette om hundens naturlige parringsadferd, og de hvor stresset hanhunder blir når de ikke får naturlig "utløp". de blir rett å slett sexuelt frustrerte.

Takk for svar! :) Men når man bor i Norge syns jeg det er greit å følge norsk lov jeg da.

Det er jo også sjelden hannhunder ikke får et greit forhold til kjønnsdriftene sine etter voksen alder. Eurasiern er vår tredje hannhund, og de andre har hatt et normalt avslappet forhold til tisper.

Han her har heller ikke atferdsvansker på noe vis. Han har et flott språk, og hilser høflig på begge kjønn. Er den noen som ypper eller blåser seg opp, så svarer han aldri. Han er tryggheten og roen sjøl.

MEN han kåter seg opp voldsomt rundt tisper, til og med de som ikke er i løpetid. Det hjelper heller ikke at mange tisper liker han godt. Etter at han har blitt kjent med tispa og kommet inn i varmen er det sikling og skumming, tispelukt er som dop for han rett og slett. Hadde det bare vært rundt løpetid hadde jeg forstått det.

Så da blir omgangen med tisper veldig slitsom. Jeg tillater aldri drittsekkoppførsel fra han. Han får ikke henge i rompa og snuse på tispene, og han får ikke ri! Så når han omgåes tisper blir det til at jeg ligger i forkant; kaller inn, ber han gå fot ei stund, avbryter med lp-økter, tar på bånd og går et stykke unna for å roe ned osv osv. Men samværet blir uansett slitsomt, både for han og meg på grunn av kjønnsdriften hans.

Så jeg tenker at enten bør han spares for å sosialiseres med tisper, (for hans del er det ikke positivt å få det stresset). Eller så kan jeg velge å gjøre noe med kjønnshormon-produsjonen hans.

Interessant det du skrev om villhunder forresten! :)

Endret av la Flaca
Skrevet (endret)

jeg driver hobbyoppdrett og jeg selger hanvalpene mine på kastrerings avtale, hvor de må kastreres før fylte 1 år om de ikke skal bli brukt i avl.

Ærlig talt.. Er du seriøs? Hvor skjer disse kastreringene uten medisinsk grunnlag? Om hormonell atferd er et problem på hannhundene du selger burde du kanskje se ann avlen din?? Får være grenser på hvor lett det skal være å lemleste hunder uten gyldig grunn.

Normale hannhunder takler som regel det helt fint. Overhormonelle hannhunder derimot, er det verre med, men de er ikke i flertall! Og jeg håper virkelig du ikke avler med overhormonelle hannhunder! Økt testosteronnivå er ikke normalt og burde ikke videreføres i avl.

på en del individer, og bare den dominante tispa og hanen parrer og lager valper.

Våre hunder er domestiserte, så å dra villhunder inn i debatten er kanskje litt på kanten?

fjerner man ballene i tidlig alder, helst innen 2 mnd ettr tekstiklene har dotte ned i pungen så vil man egentlg få en tispe uten løpetid.

Burde ikke gjøres og er også ulovlig uten medisinsk grunnlag ifølge norsk lov.

Når det er sagt, tror jeg det kan være en mulighet at din hund kan ha noe forhøyet testosteronnivå, typisk hormonstress som slikking og hyling. Forhør deg med veterinær om måling av testosteronnivåer, eventuelt prøv hormonchipen og se hvordan han blir. Den heter suprelorin.

skrivefeil.

Endret av mysticmoo
  • Liker 2
Skrevet

"Våre hunder er domestiserte, så å dra villhunder inn i debatten er kanskje litt på kanten?

" nå var det jo snakk om domestiserte hunder som har rømt og går i flokk i byer og landsbygder i andre land jeg mente da.

resten gidder eg ikke komentere, du har tydelig ikke peiling og åpner kjeften bare for å lage kvalm, sånne personer som deg skulle hatt munnbinn :P

Skrevet

resten gidder eg ikke komentere, du har tydelig ikke peiling og åpner kjeften bare for å lage kvalm, sånne personer som deg skulle hatt munnbinn :P

Å selge valper med kastreringskontrakt antyder vel at det er du som ikke har peiling, ulovlig er det også.

Har du virkelig fått noen til å underskrive en slik kontrakt?

• Liker 1
Skrevet

man må tenke slik når man skaffer seg en hanhund at det er i naturens gang "normalt" for hanhunden å "få seg" hver ca 6 mnd når tispa har løpetid.

men alikevell så er det blitt observert tilfeller hvor den dominante tispa lar de andre han hundene "tørrhumpe" på henne uten penetrering for å holde dem interesserte, fordi hun trenger dem til beskyttelse og vakt.

og når tispa nærmer seg parringstid så sloss hanhudnene og får på den måten ut frustrasjonen sin, så enten så sloss de eller så har de seg. fjerner man ballene i tidlig alder, helst innen 2 mnd ettr tekstiklene har dotte ned i pungen så vil man egentlg få en tispe uten løpetid.

men det høres også ut som om hunen din har litt sosiale problemer med andre hunder, den trenger at du griper inn og setter grenser, alle i hundeparken har ansvar for sin hund, og ser til at den oppfører seg fint =)

jeg vil uansett råde deg til å prøve hormonell kastrering og ta kontakt med en hundeskole, men hold deg unna hundeksoler som mener straff er tingen! det skal være posetivt

Siden du driver med oppdrett, anbefaler jeg deg å ta NKK' s oppdretterskole så du får litt bedre kunnskap ,dette var utrolig skremmende lesing med tanke på at du er oppdretter, og viderefører dette til dine valpekjøpere.

At du i tillegg får folk til å underskrive på at de skal begå lovbrudd, er *grøss*

Hva rase er det du er oppdretter av?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du driver et ytterst useriøst oppdrett med andre ord! For det første er det, som flere andre har nevnt her, forbudt å kastrere hunder i Norge med mindre det skjer på medisinsk grunnlag. For det andre vet man ikke om en hannhund egner seg i avl eller ikke når den er ett år gammel. Hunden er på langt nær voksen på det tidspunktet og man kan f.eks. verken få utstillings- eller brukschampionater før hunden har passert to år. Enkelte helseundersøkelser krever også at hunden er ferdig utvokst og altså minst to år gammel. Med mindre det er helt spesielle årsaker til det, er det sjelden seriøse oppdrettere bruker hannhunder yngre enn to år og at noen har brukt en hannhund yngre enn ett år tror jeg aldri jeg vært borti hos noen jeg vil karakterisere som seriøs.

Jeg har hatt flere hannhunder og jeg har aldri merket noe til denne seksuelle frustrasjonen. En viss iver når de treffer en tispe med løpetid? Absolutt, men ikke noe mer enn det og "ute av øye, ute av sinn" tydeligvis.

fjerner man ballene i tidlig alder, helst innen 2 mnd ettr tekstiklene har dotte ned i pungen så vil man egentlg få en tispe uten løpetid.

Du vet at de fleste hannhunder har testiklene på plass i pungen når de er leveringsklare ved 8 ukers alder og synes med andre ord det er greit å kastrere valper før de er fire måneder gamle? Og hvem i all verden er det som kjøper hanhund når det de egentlig vil ha er en tispe uten løpetid? Jeg kjøper i hvert fall hannhunder fordi jeg helt klart ønsker de kjønsspesifikke egenskapene hannhunder har!

Og så til trådens opprinnelige tema: Jeg har og har hatt hannhund, La Flaca, men slik du beskriver det har jeg aldri opplevd dem. For meg høres det ut som han er såkalt hyperseksuell og at adferden hans skyldes unormalt høy produksjon av testosteron. (En tilstand som så vidt jeg vet er arvelig og som forekommer på enkelte linjer av labrador og storpuddel. Altså en god grunn til å uansett ikke bruke ham i avl).

Jeg er normalt motstander av kastrering og anser det ikke som noen vindunderkur mot noe som helst, men i ditt tilfelle tror jeg at jeg ville ha vurdert å prøve kjemisk kastrering for å se om det er noen bedring å spore. Dette er jo ikke noe trivelig for hunden heller vil jeg tro! Foruten sprøyte, som har relativt kort virketid, finnes det nå implantater ("chip") som avgir hormoner over en lengre periode og som mange mener har bedre effekt og som er mer sammenlignbart med kirurgisk kastrering. Viser det seg å fungere, kan du jo vurdere det siste.

Det du imidlertid må være forberedt på, er at det kan ta en stund før hormonene virker. Når hunden er såpass voksen, er det heller ikke sikkert at du vil få fullgod effekt fordi adferden er tillært og ikke bare forårsaket av hormonene. (Jeg så f.eks. ingen endring i adferden hos min gamle hannhund overfor tisper da han ble kjemisk kastrert av andre årsaker i godt voksen alder).

Googler du hyperseksualitet, vil jeg tro du finner mye informasjon! Lykke til!

Edit: Skrivefeil...

Endret av Leo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...