Gå til innhold

Kanskje nettopp DU har Cøliaki?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Leste denne!

De fleste tror at en som går rundt med uoppdaget Cøliaki er veldig tynn og blek, og har bare problem med oppkast og diare, og at man oppdager det i barne-og tenårene.

Men faktisk er det mange varianter av dette.

Mange oppdager det i voksen alder, og mange er normalvektige eller overvektige.

Mange sliter med psykiske plager som angst, depresjon ...

og fysiske plager som betennelse i ledd eller andre steder i kroppen, migrene, hudproblem, høy puls, blir ofte syk, smerter i mage eller her og der ...

Mange får tilleggssykdommer som f.eks adhd, diabetes ...

De fleste kommer ikke så langt i livet om de går rundt med uoppdaget Cøliaki, men noen klarer å studere og komme seg ut i jobb.

Mange blir sett på som late og slappe siden man ikke har energi eller ork til alt. Men sannheten er at når tarmtottene i tynntarmen blir ødelagt og gradvis forsvinner, så blir ikke nok næring sugd opp. Da begynner det å tære på kroppen, både psykisk og fysisk.

Selv fant jeg ut av Cøliakien da jeg var 26 år, og itillegg har jeg add. Tok litt tid før jeg klarte å få et normalt liv og begynne å studere igjen.

Min bestemor fant ut av Cøliakien på 80-tallet, da hun var rundt 50. Hun hadde ikke klart så mye i livet da hun slet mye psykisk og fysisk, og var husmor mens bestefar jobbet. Da hun endret kosten åpnet det seg en ny verden for henne.

Har flere slektninger som har oppdaget at de har Cøliaki i voksen alder, og de har kommet langt i livet, men likevel har de gått rundt med plager, men bare vært vant til det.

Noen har større plager enn andre. Jeg, f.eks, kom meg ikke opp av senga og bare lå. Da jeg endret kostholdet sprang jeg på fjellet og begynte å leve igjen.

Andre lever med små plager, men fungerer greit, til de bukker under en dag.

Så, ja, det er nok mange der ute som kunne hatt det bedre, men de vet ikke om det og er vant med å ha det slik de har det.

Selv om man har dissse symptomene er det ikke nødvendigvis at man har Cøliaki. Det kan hende det er intoleranse overfor hvetemel, at man rett og slett ikke tåler det.

Endret av meridian
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig mange av symptomene på cøliaki, og jeg føler meg utrolig mye friskere og sprekere når jeg kutter ut melprodukter. Men jeg er veldig overvektig, så legen har avvist at jeg kan ha cøliaki uten å undersøke meg.

Nå har jeg på eget initiativ kuttet mel ut av kosten. Bruker heller ikke halvfabrikata som posemat og ferdigmat. Lager alt fra grunnen. Lever på lavkarbo, mange av problemene mine er borte eller veldig reduserte og vekta går pent nedover.

Jeg aner ikke om det er cøliaki jeg har eller om kroppen min av andre grunner har det så mye bedre på lavkarbo. Hvordan tester man for cøliaki? Er det en enkel blodprøve eller må det større undersøkelser til?

Skrevet (endret)

Hei gjest Maia!

Selv om du er overvektig kan du ha Cøliaki. Jeg var normalvektig og så sunn og frisk ut på utsiden (ikke innsiden) før jeg fant ut av Cøliakien, derfor var det ingen som trodde at jeg hadde Cøliaki heller.

Dessverre er det ikke så mange leger(fastleger) som kan så mye om Cøliaki, men jeg endte til slutt på Balderklinikken(legene der er spesialister innen bl.a. dette) der de fant ut av Cøliakien til slutt :)

Man må ikke begynne på glutenfri og melkefri kost før man har tatt alle tester.

Først gikk jeg til fastlegen, men der var det ingen utslag på blodprøver og de sa jeg var frisk. Så ville ikke stolt blindt på prøvene man tar hos fastlegen.

På Balderklinikken tar de bedre blodprøver som gir rett utslag.

For å finne ut av Cøliakien tok jeg først en blodprøve hos Balderklinikken. Da vi fikk svarene på blodprøven så legen at det var fullt utslag på diverse matvarer bl.a. melk og gluten.

Da måtte jeg ta gastroskopi på sykehuset, og der fikk jeg diagnosen Cøliaki. Med en gang jeg hadde tatt gastroskopien begynte jeg på glutenfri og melkefri kost.

Grunnen til at man må ta gastroskopi er for å få diagnosen, og da får man automatisk rett på grunnstønad til fordyret kosthold(1800 kr i mnd tror jeg det er)

Ikke så rart du føler deg bedre på lavkarbo. Tror de fleste mennekser, selv om de ikke har Cøliaki eller intoleranser, føler seg bedre.

Selv går jeg også på en måte på lavkarbo, for jeg spiser ingen meltyper, men heller ingen stivelse.

Men jeg er opptatt av å få i meg mye fett og proteiner gjennom nøtter, olje og avokado bl.a.

Jeg spise mye fett, protein, grønnsaker, bær, litt frukt og drikker mye vann. Føler meg mye bedre på dette kostholdet og lager alt fra grunnen av.

Sånn glutenfri posemat holder jeg meg unna, for det er ikke så sunt det heller ...

Endret av meridian
Skrevet

Legen fortalte meg at hadde man cøliaki så hadde man diare etter å ha spist mel.

Skrevet

Legen fortalte meg at hadde man cøliaki så hadde man diare etter å ha spist mel.

Ja, det er en av mange symptomer, men det er mange som ikke opplever diare i det hele tatt.

Skrevet

Jeg holder på med utredning for nettop cøliaki, men de sliter med å finne ut om det er det jeg har eller om det er noe annet. har tatt utallige blodprøver, avføringsprøver og gastroskopi, men enda ikke fått noen diagnose. Nå skal jeg videre å ta en slags pusteprøve som forhåpentligvis kan klare å avdekke om det er cøliaki jeg har. er det noen her som har tatt en slik pusteprøve? er litt spent på hva den egentlig går ut på.

Skrevet

Tror mange av de som sverger til lavkarbo fordi "kroppen min fungerer myyyye bedre da" faktisk har cøliaki.

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder på med utredning for nettop cøliaki, men de sliter med å finne ut om det er det jeg har eller om det er noe annet. har tatt utallige blodprøver, avføringsprøver og gastroskopi, men enda ikke fått noen diagnose. Nå skal jeg videre å ta en slags pusteprøve som forhåpentligvis kan klare å avdekke om det er cøliaki jeg har. er det noen her som har tatt en slik pusteprøve? er litt spent på hva den egentlig går ut på.

Jeg vet at de som sliter med å finne ut om de har Cøliaki ved å ta gastroskopi, kan ta en eller annen spesiell prøve for å få diagnosen. Jeg trodde det var snakk om en spesiell blodprøve, men det kan jo hende det er pusteprøve som du nevner?

En jeg kjenner som sliter med å finne ut om hun har Cøliaki, og skal nå ta denne spesielle prøven. Skal se om jeg får spurt henne.

Men du går vel på "vanlig" kost med masse gluten i?

Jeg kjenner noen som fikk beskjed av fastlegen om at det ikke gjorde noe å begynne på glutenfri kost før gastroskopien ... da gikk det ikke an å finne ut av Cøliakien heller ...

Skrevet (endret)

Tror mange av de som sverger til lavkarbo fordi "kroppen min fungerer myyyye bedre da" faktisk har cøliaki.

Ja, om ikke Cøliaki, så svekkes tarmen på andre måter. Tarmen er jo kroppens første forsvars-system.

Les boken "Maten er din beste medisin" av dr.Henry G. Bieler.

Endret av meridian
Skrevet

Jeg vet at de som sliter med å finne ut om de har Cøliaki ved å ta gastroskopi, kan ta en eller annen spesiell prøve for å få diagnosen. Jeg trodde det var snakk om en spesiell blodprøve, men det kan jo hende det er pusteprøve som du nevner?

En jeg kjenner som sliter med å finne ut om hun har Cøliaki, og skal nå ta denne spesielle prøven. Skal se om jeg får spurt henne.

Men du går vel på "vanlig" kost med masse gluten i?

Jeg kjenner noen som fikk beskjed av fastlegen om at det ikke gjorde noe å begynne på glutenfri kost før gastroskopien ... da gikk det ikke an å finne ut av Cøliakien heller ...

Ja jeg spiser som vanlig og har ikke kuttet ut gluten i kosten nettopp på grunn av all testingen. Begynner å bli lei av at de ikke finner ut hva som er galt med deg :P

Skrevet

Ja jeg spiser som vanlig og har ikke kuttet ut gluten i kosten nettopp på grunn av all testingen. Begynner å bli lei av at de ikke finner ut hva som er galt med deg :P

Utrolig kjedelig ... hehe, med meg? :gjeiper:

Håper de finner ut noe på pusteprøven, da! :)

Jeg skal spørre hvor denne personen jeg kjenner om hvor hun skal ta sin spesielle test for å finne ut av Cøliakien som de ikke finner ut av. Hun fortalte at det var mange som slet med at de ikke fikk påvist Cøliaki på vanlig måte, og derfor kunne disse personene ta en spesiell test for å påvise at de måtte ha støtte til et glutefritt kost, siden de ble syke av gluten.

Skrevet

Utrolig kjedelig ... hehe, med meg? :gjeiper:

Håper de finner ut noe på pusteprøven, da! :)

Jeg skal spørre hvor denne personen jeg kjenner om hvor hun skal ta sin spesielle test for å finne ut av Cøliakien som de ikke finner ut av. Hun fortalte at det var mange som slet med at de ikke fikk påvist Cøliaki på vanlig måte, og derfor kunne disse personene ta en spesiell test for å påvise at de måtte ha støtte til et glutefritt kost, siden de ble syke av gluten.

haha, sorry! mente så klart MEG ! :P

• Liker 1
Skrevet

Eventuelt at de faktisk føler seg mye bedre fordi de faktisk har kuttet ut mye av drittmaten som loff, sjokolade, potetgull og alt det der. Har et par sånne eksempler i venneflokken.

(men noen har selvsagt cøliaki, og jeg mente på ingen måte å si noe annet :))

Skrevet

Eventuelt at de faktisk føler seg mye bedre fordi de faktisk har kuttet ut mye av drittmaten som loff, sjokolade, potetgull og alt det der. Har et par sånne eksempler i venneflokken.

(men noen har selvsagt cøliaki, og jeg mente på ingen måte å si noe annet :))

Hehe, jo, vi har de også :fnise:

Skrevet

Hei. jeg er en jente på 22 år som egentlig har slitt med fordøyelsen hele livet. Spesielt siden vgs har jeg vært ekstremt sliten og trøtt. jeg sover enormt mye, og har veldig lite energi på dagtid. I tillegg har jeg også add.

Tidlig på høsten i 2009 etter at min søster hadde fått diagnose cøliaki gikk jeg til legen for selv å teste meg for dette, antistoffnivåene mine var da på 33- noe som er veldig høyt. i mai 2010 fikk jeg time for gastroskopi, testen kom tilbake negativ. Senere har jeg fremdeles hatt de samme problemene med magen, og er vanvittig sliten. Men i år skulle jeg endelig begynne på "livet mitt" da jeg skulle begynne å studere.

Det som skjedde var at jeg ble enda mer sliten og så meg til slutt nødt til å avslutte studiene etter bare en måned.

Igjen gikk jeg til legen for å se om de kunne finne ut av hva som var galt, og igjen tok de blodprøver for alt tenkelig: vitaminmangel, organfunksjoner osv, Jeg spurte til og med om en graviditetstest siden min menstrasjon da hadde uteblitt i nesten 3 mnd.

Det eneste som gav utslag var igjen glutenallergi, og nå lå antistoffnivået på 42.

Jeg kan ikke forstå at det kan være noe annet enn cøliaki? Det er fler i familien min som har det, på begge sider av slekta - 2 kusiner, en tante og som nevnt en søster. Legen min kan heller ikke finne noen annen forklaring. Det er ekstremt vanskelig når jeg føler at dette "ødelegger" livet mitt! Og nå er det så ille at jeg knapt orker å stå opp av senga...

Er det noen som har hørt om så høye antistoffnivåer men negativt utslag på gastroskopi? Jeg er nå henvist på nytt til sykehus for ny test, men tar dette like lang tid som det gjorde sist, kan jeg vente meg enda ett år skolegang tapt. Jeg kjenner jeg blir enda mer sliten av å vente, og ganske deprimert med tanke på min livssitusjon.

Om noen har noen gode tips eller råd, tar jeg gjerne imot!

Mvh rådville meg:(

Skrevet

Hei. jeg er en jente på 22 år som egentlig har slitt med fordøyelsen hele livet. Spesielt siden vgs har jeg vært ekstremt sliten og trøtt. jeg sover enormt mye, og har veldig lite energi på dagtid. I tillegg har jeg også add.

Tidlig på høsten i 2009 etter at min søster hadde fått diagnose cøliaki gikk jeg til legen for selv å teste meg for dette, antistoffnivåene mine var da på 33- noe som er veldig høyt. i mai 2010 fikk jeg time for gastroskopi, testen kom tilbake negativ. Senere har jeg fremdeles hatt de samme problemene med magen, og er vanvittig sliten. Men i år skulle jeg endelig begynne på "livet mitt" da jeg skulle begynne å studere.

Det som skjedde var at jeg ble enda mer sliten og så meg til slutt nødt til å avslutte studiene etter bare en måned.

Igjen gikk jeg til legen for å se om de kunne finne ut av hva som var galt, og igjen tok de blodprøver for alt tenkelig: vitaminmangel, organfunksjoner osv, Jeg spurte til og med om en graviditetstest siden min menstrasjon da hadde uteblitt i nesten 3 mnd.

Det eneste som gav utslag var igjen glutenallergi, og nå lå antistoffnivået på 42.

Jeg kan ikke forstå at det kan være noe annet enn cøliaki? Det er fler i familien min som har det, på begge sider av slekta - 2 kusiner, en tante og som nevnt en søster. Legen min kan heller ikke finne noen annen forklaring. Det er ekstremt vanskelig når jeg føler at dette "ødelegger" livet mitt! Og nå er det så ille at jeg knapt orker å stå opp av senga...

Er det noen som har hørt om så høye antistoffnivåer men negativt utslag på gastroskopi? Jeg er nå henvist på nytt til sykehus for ny test, men tar dette like lang tid som det gjorde sist, kan jeg vente meg enda ett år skolegang tapt. Jeg kjenner jeg blir enda mer sliten av å vente, og ganske deprimert med tanke på min livssitusjon.

Om noen har noen gode tips eller råd, tar jeg gjerne imot!

Mvh rådville meg:(

Fruktosemalabsorpsjon?

Skrevet

hva er det?

Problemer med å spalte fruktose. Jeg har det, og symptomene er fryktelig like cøliaki. Det høres ut som om det kan passe på symptomene dine også.

Problemet er at det er vanskelig å finne en lege som i det hele tatt vet hva det er...

Skrevet

Selv fant jeg ut av Cøliakien da jeg var 26 år, og itillegg har jeg add. Tok litt tid før jeg klarte å få et normalt liv og begynne å studere igjen.

Min bestemor fant ut av Cøliakien på 80-tallet, da hun var rundt 50. Hun hadde ikke klart så mye i livet da hun slet mye psykisk og fysisk, og var husmor mens bestefar jobbet. Da hun endret kosten åpnet det seg en ny verden for henne.

Har flere slektninger som har oppdaget at de har Cøliaki i voksen alder, og de har kommet langt i livet, men likevel har de gått rundt med plager, men bare vært vant til det.

Noen har større plager enn andre. Jeg, f.eks, kom meg ikke opp av senga og bare lå. Da jeg endret kostholdet sprang jeg på fjellet og begynte å leve igjen.

Andre lever med små plager, men fungerer greit, til de bukker under en dag.

Så, ja, det er nok mange der ute som kunne hatt det bedre, men de vet ikke om det og er vant med å ha det slik de har det.

Selv om man har dissse symptomene er det ikke nødvendigvis at man har Cøliaki. Det kan hende det er intoleranse overfor hvetemel, at man rett og slett ikke tåler det.

Det er riktig at cøliaki er en underdiagnostisert sykdom. Det samme gjelder for glutenintoleranse uten cøliaki (non-cøliaki glutenintoleranse = påvist antistoff, negativ biopsi, positiv reaksjon på eliminasjon).

I familien vår (blodsbånd) er det bare 1 av 5 som ikke har påvist cøliaki, den siste var godt over 60 år når det ble oppdaget.

Dette er ikke noe rart, da cøliaki/glutenintoleranse uten cøliaki er arvelig, og det er veldig vanlig å finne opphopninger av dette i familier.

Men, det er et virkelig stort MEN her.

Gluten/hvetemel/karbohydrater er ikke alltid synderen når noen ikke er helt friske.

Jeg tåler veldig godt andre karbohydrater, selv om jeg ikke tåler gluten.

Skrevet

Problemer med å spalte fruktose. Jeg har det, og symptomene er fryktelig like cøliaki. Det høres ut som om det kan passe på symptomene dine også.

Problemet er at det er vanskelig å finne en lege som i det hele tatt vet hva det er...

men det jeg da ikke forstår er hvorfor antistoffnivåene er så høye, og at de i tillegg fortsetter å vokse?

som nevnt tidligere er det en god del i familien min som har cøliaki?

Jeg trenger egentlig bare et svar snart før jeg går på veggen! uff.. Man vet jo aldri hvor lang tid det tar før man får gastroskopi, så jeg kan jo riikere å vente langt ut i neste år:S vurderer å bestille time på balderklinikken. Der vet de hvertfall hva de gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...