Gå til innhold

Hvetekimsolje


Gjest Survival

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Har brukt det på hest med meget god effekt. Pelsen ble virkelig skinnende blank og var derfor et must ukene før utstillinger ol. Hjalp også på brunstsyklusen til hormonell hoppelure også. Gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Åh så flott å høre! :) Jeg har ingen erfaring med hester, men regner med at effekten skal være noe samme på hunder. Har lest så mye positivt om det så vurderer å gi det til hunden. Må bare forsikre meg først om at det ikke er noen bieffekter eller "farer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetekimolje til hund er vel og bra og det kan ha god effekt på pelskvalitet etc., men hvetekimolje er en vegetabilsk olje og hunden vil ha bedre nytte av en animalsk olje. Årsaken er at hunder, i motsetning til hester, er kjøttetere og har lettere for å oppta fettsyrer fra animalsk olje hvor disse finnes i en mer opprinnelig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetekimolje til hund er vel og bra og det kan ha god effekt på pelskvalitet etc., men hvetekimolje er en vegetabilsk olje og hunden vil ha bedre nytte av en animalsk olje. Årsaken er at hunder, i motsetning til hester, er kjøttetere og har lettere for å oppta fettsyrer fra animalsk olje hvor disse finnes i en mer opprinnelig form.

Hunder trenger både vegetabilsk og animalsk fett, så hvetekimolje er helt kurrant det. Fiskolje bør gis i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder trenger både vegetabilsk og animalsk fett, så hvetekimolje er helt kurrant det. Fiskolje bør gis i tillegg.

Om hunder trenger vegetabilsk fett kan vel diskuteres, men det finnes allerede mye av det i tørrfôr og det er jo det de fleste fôrer hundene sine med. Det tørrfôr gjerne mangler er omega-3 fettsyrer (Vanskelige å konservere) og omega-3 fettsyrene (EPA/DHA) som finnes i vegetabilske oljer har en form som er vanskeligere for hunder å oppta enn den som finnes i animalske oljer.

Jeg sier altså ikke at det er galt å gi hunden hvetekimolje, men at hunden sannsynligvis vil ha enda bedre nytte av en animalsk olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier altså ikke at det er galt å gi hunden hvetekimolje, men at hunden sannsynligvis vil ha enda bedre nytte av en animalsk olje.

Dersom man ikke gir begge deler ville jeg også sørget for animalsk olje først og fremst ja. Men det ene skal ikke utelukke det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede gir en god fiske- eller selolje tviler jeg på at du oppnår noe mer ved å gi hvetekimolje i tillegg. Er det noe spesielt du ønsker å behandle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Hvis du allerede gir en god fiske- eller selolje tviler jeg på at du oppnår noe mer ved å gi hvetekimolje i tillegg. Er det noe spesielt du ønsker å behandle?

Nei, egentlig ikke :) Hun har både god helse, fin pels og alt det så er vel bare for å vedlikeholde dette. Også ble jeg fortalt at hvetekimsolje var veldig bra for hunden. Men hvis jeg ikke trenger å gi dette i tillegg til fiskeolje, kan jeg jo kjøpe og blande litt mellom de to av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du med god samvittighet kan spare deg utgiften! Hvetekimolje var noe vi ga hunder i min oppvekst for over tredve år siden og det henger igjen... Hvis du vil gi hunden din noe den virkelig har nytte av, så gir du den rå bein med kjøtt på. F.eks. kyllingvinger hvis det er en liten hund og en hel eller halv høne hvis det er en stor hund. Flott trim for tenner og tannkjøtt i tillegg til at hunder nyttiggjør seg bl.a. fett, kalk og antidoksanter fra rå bein mye bedre enn om de får det servert som en olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du allerede gir en god fiske- eller selolje tviler jeg på at du oppnår noe mer ved å gi hvetekimolje i tillegg. Er det noe spesielt du ønsker å behandle?

Dyrlegen min anbefaler faktisk maisolje i tillegg til fiskolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen min anbefaler faktisk maisolje i tillegg til fiskolje.

Dyrleger anbefaler mye rart. Vanligvis anbefaler de jo faktisk at hunder fôres på mais og andre kornsorter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Da tror jeg du med god samvittighet kan spare deg utgiften! Hvetekimolje var noe vi ga hunder i min oppvekst for over tredve år siden og det henger igjen... Hvis du vil gi hunden din noe den virkelig har nytte av, så gir du den rå bein med kjøtt på. F.eks. kyllingvinger hvis det er en liten hund og en hel eller halv høne hvis det er en stor hund. Flott trim for tenner og tannkjøtt i tillegg til at hunder nyttiggjør seg bl.a. fett, kalk og antidoksanter fra rå bein mye bedre enn om de får det servert som en olje.

Ja, hun får allerede rå elgbein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...