AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har nylig startet på blodtrykksmedisin grunnet veldig høyt blodtrykk for en på min alder (20 år). Siste måling var 169/116. Noen som har vært i lignende situasjoner? Merket dere noe til blodtrykket? Hva var grunnen til høyt blodtrykk hos deg?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har veldig høyt blodtrykk. (Har ikke de nøyaktige tallene i hodet) Fikk vite det av helsesøster i 9. klasse da jeg skulle begynne på P-piller, og det var så vidt jeg kunne få resept i og med at det var helsefarlig mht mitt høye blodtrykk i forhold til dette med blodpropp.. Jeg fikk begynne på p-piller da, så veldig over grensa høyt kan det ikke ha vært. Grunnen til høyt blodtrykk hos meg vil jeg tro er arv, altså det ligger i genene mine. Min far har veldig høyt blodtrykk, og også etpar andre i familien. Jeg merker jo litt til blodtrykket mitt i hverdagen, men ikke så kraftig at jeg må gå på medisiner (er bare 18 da, så det kan jo endre seg frem til jeg er 20..) Jeg kjenner bare småting da, men det er for eksempel: -at jeg blir veldig fort "svimmelstressa" hvis jeg gruer meg til ting. -at det "prikker" ytterst i armene og bena ganske ofte. -blir dårlig hvis noen "skremmer" meg eller hvis jeg støkker veldig. Kjenner at blodtrykket stiger drastsk og det er veldig irriterende. -har et greit aktivt temperament -får sjokkerende ansiktsutrykker hver gang noen skal måle blodtrykket mitt, og må alltid måle det flere tusen ganger fordi de bare tror det er "fordi jeg er nervøs for blodtrykksmåleren". I dag fikk jeg beskjed av legen at jeg burde bytte p-pillemerke da, til et som inneholder mindre av ett eller annet stoff som tydligvis har sammenheng med dette med blodpropp og blodtrykk.
lisske Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg er 22 og har høyt blodtrykk 149/68, det har vært høyere, undertrykket mitt er visst ikke så verst, men overtrykket burde jeg gjort noe med. Er ikke så høyt at jeg trenger medisiner. Jeg går på Cerazette p-piller(de skulle visst ikke gjøre det noe verre iallefall). Jeg merker ingenting til det i hverdagen, og grunnen er nok at jeg har noen kilo for mye og min mor har det samme, hun medisineres heller ikke men må gå med måler 4 døgn i året.
Gjest Raindrops Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg hadde veldig høyt blodtrykk i begynnelsen av dette året. Fant egentlig aldri noen spesiel grunn til det, men jeg regner med det var stress, siden jeg møtte veggen, flyttet hjem, fant ikke jobb osv. Men jeg har aldri merket noe til blodtrykket mitt, vet ikke hva jeg skulle ha sett etter uansett. Har ikke vært å sjekket det på veldig lenge nå, men jeg skal begynne på p-piller snart tenkte jeg, så da finner jeg vel ut av hvordan det ligger an.
Kråkesaks Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har hatt høyt blodtrykk siden jeg var barn. Det var først i voksen alder at legene skjønte at det kom av en nyresykdom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå