Gå til innhold

Overvektige - kan de skylde seg selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom akkurat over denne saken: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/forbruker/nsb-skviser-overvektige-jeg-er-redd-for-at-vi-blir-staaende-paa-perrongen-3455382.html (ja, du kan jo si "velkommen etter", hehe, den kom ut i fjor vinter ....hehe.)

Men jeg tar meg selv i å bli provosert, for jeg tenker ikke at overvekt er et "skikkelig" handikapp, om du er med. I mine mest fordomsfulle stunder tenker jeg at det bare er et svakhetstegn. Vanligvis vet jeg jo at det kan være veldig mange grunner til at man er overvektig, deriblant sykdom og medikamenter, men i 90 prosent av tilfellene vil jeg tippe at det handler om manglende selvkontroll. og det ser jeg dessverre på som et svakhetstegn, for du kan "kurere" overvekten din da bare med å ikke spise så mye/trene litt mer. Det er noe du kan gjøre noe med, på en egentlig veldig enkel måte.

Det jeg blir så overrasket over er alle de om hyler og skriker for at de overvektige skal få større bilseter/større flyseter/større plass på toget, og så sier de ting som han i intervjuet: "Komfortmessig er nok ikke dette ideelt på lengre strekninger." Nei, det er ikke komfortabelt når du veier 150 kilo og ikke gjør noe med det! Jeg forstår godt at vi alle ønsker oss å sitte godt, men come on: Kan ikke de som er selvforskyldt overvektige slanke seg da, istede for at hele verden skal rette seg etter dem??? Eller bør vi faktisk ta hensyn til slikt, i likhet med funksjonshemmede? Jeg mener definitivt at de som selv har påført seg fedme ikke skal få lov til å klage over at helt normale togseter, som passer en normal kropp, klage slik de gjør.

NEI jeg vil ikke stigmatisere, men jeg vil vite hvorfor de som frivillig spiser seg tjukke sitter der og klager over sånt, og så etterpå klager de på at "det er ikke sååå lett å slanke seg". JO, det er det. Spis mindre, tren mer. Det funker som regel, med mindre du har blitt overvektig på grunn av sykdom eller medikamenter.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg.

Jeg sier ikke at overvektige er dårligere mennesker, mindre verdt eller noe, for det mener jeg ikke. De ER like mye verdt og fortjener respekt på samme måte som alle andre mennesker. Og noen har sykdommer ol. som gjør at de er overvektige, enten det er fysisk eller psykisk.

MEN: det er også mange som bare ikke har tatt vare på seg selv. Og DET syns jeg også er provoserende. Spesielt når man må ta hensyn til dem.

Skrevet

Jeg er enig med Ts.

Mange av de som er overvektige har MYE av skylden selv (tror jeg). Enten de har "gitt opp" eller hva det måtte være. Ingen er født sånn.

Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Gawd, enda en tråd om fedme. Ja i de fleste tilfeller kan tjukke folk skylde på seg selv. Ferdig

Skrevet

Jeg er overvektig, og det er min egen feil. Jeg er en voksen dame, og må selv finne ut hva jeg vil gjøre med kroppen min. Jeg får da plass i setene på bussen, toget osv. Når du ikke får plass, sier ikke det at noe er galt og helt feil? En voksen person er ansvarlig for seg selv.

Skrevet

Det finnes en gigantisk tråd om dette! Bruk søkefunksjonen!

• Liker 1
Skrevet

Hva med å se på tråden "Fedme- sykdom eller latskap"? Der ligger allerede alle svarene som kommer til å dukke opp her.

• Liker 1
Skrevet

nå er overvekt og fedme lett blande men er ikke det samme.

det er ikke så viktig om en er ens egen feil. men hvordan fikse problemet ikke for utsen men det kan hvere farlig for helsen.

fedme i ung alder tror jeg svart få kan noe får.

Skrevet

Selvsagt kan mange overvektige skylde seg selv. Men det er også mange som har en mye mer sammensatt årsak bak overvekten enn å ligge på sofaen og momse chips dagen lang. Det finnes sykdommer/lidelser/medisiner osv som er med på å gjøre folk overvektige.

Jeg er selv overvektig, og jeg trenger ikke større sete på flyet av den grunn. Og jeg veide over 140 kg på det meste. De som er så overvektige at de ikke får plass i et flysete har en ekstrem overvekt som jeg vil tro i svært mange tilfeller kan forklares i noe helt annet det som vi "vanlige" overvektige sliter med.

Jeg må innrømme at jeg stadig blir forbauset over folks oppheng i hvorvidt overvektige er skyld i overvekta selv. Uansett om de er det eller ei, så trenger ekstrem overvekt å bli tatt seriøst og ikke bli føyset bort som et "pøh, det er jo bare å spise mindre og trene mer så blir du slank, gjør du ikke det så er det ditt problem". Det er mange kompliserte mekanismer med i bildet her som jeg ikke kan forklare, men kort oppsummert så savner jeg mer respekt overfor overvektige. I dag virker det som det er mange som synes det er greit å snakke nedlatende og frekt om overvektige mennesker. Det synes jeg er hårreisende.

Skal vi ta diskusjonen om hvem som er skyld i sine lidelser selv så vil det være ganske få mennesker her i landet som vil bli "frikjent".

• Liker 1
Skrevet (endret)

De er ofre for dagens overflodsamfunn. Man kan få tak i mat hvor som helst og når som helst. For bare 50 år siden var dette helt uvanlig. Mat MÅ man ha, og det er veldig lett å få et avhengighetsforhold til noe vi likevel må ha for å overleve. Tror det ligger i oss litt det å fråtse/overspise. Svaret er i genene våre.

Forfedrene våre gjorde dette på vår/sommerhalvåret for å ha noe å tære av til vinteren da det var vanskelig/umulig å skaffe karbohydrater. Forskjellen nå er at vi kan gomle i oss så mye karbo vi orker hele året...dette omdanner og lagrer kroppen som fett i tilfelle hunger. I tillegg sitter vi mye stille. Ikke rart vi blir fete. Vi er ikke laget for å overspise hele året, ei heller for å sitte stille.

Vi er ikke svake, vi har bare for mye mat, vi er for rike, maten er for billig og for tilgjengelig! Bare tenk på hvor mye energi folk brukte før bare for å jakte, dyrke jord og sanke mat.. Nå er supern 2 minutter unna med alt man kan ønske seg.

Endret av Liquorice
  • Liker 1
Skrevet

Alle har ansvar - overvektig, undervektige, røykere, alkoholikere, deprimerte, lite fysisk aktive, gamblere... Spørsmålet er vel heller at de fleste begynner med kontroll og gode intensjoner også kommer det ut av kontroll. Da har man på den ene eller andre måten ansvaret for å få tilbake kontrollen. Alle har ansvar og er i siste instans de eneste som kan gjøre noe med egen situasjon.

Det jeg reagerer på er at det virker som det er mye "lettere" å henge ut overvektig enn andre og det synes jeg faktisk ikke er greit! Vi på utsiden kjenner faktisk ikke situasjonen - alikevel er det langt flere tråder om at overvekt er egen skyld enn at eksempelvis anoreksi og bulemi er det - til tross for at problembildet kan være ganske så likt!

Jeg mener på ingen måte å henge ut de med andre spiseforstyrrelser -poenget er at je reagerer på forskjellsbehandlingen! Hvis du sulter deg er det synd på

Deg og hvis du spiser deg ihjel så kan du får høre at du må ta ansvar?

Alle må ta ansvar - men slike tråder ligner mest på mobbing!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...