AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har alsri vært hos en gynekolog før og syns vel det er på tide. Jeg er ikke komfertabel med at legen min undersøker meg, og vil gjerne til en gynekolog. Jeg lurer på om det er andre steder man kan få en henvisning til gynekolog enn hos fastlegen? I oslo.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Det er fastlegen som må henvise deg, det er bare å be om en henvisning det, h*n kan ikke nekte for det. Om du har råd så kan du gå til en privat gynekolog, da får du også time veldig fort. Det koster ca 800-1000 kr.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Ja ok. takk for svar Vil bare ikke komme i den situasjonen at fastlegen mener han heller kan undersøke meg selv. men så lenge jeg er spesefikk bør vel ikke det være noe problem?
lilletuss87 Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Du kan bare helt enkelt si at du heller vil til en gynekolog enn at fastlegen din skal undersøke deg... Jeg vil jo tru at h*n vil forstå.. Så det bør ikke være noe problem Lykke til! Endret 24. oktober 2011 av lilletuss87
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Det er fastlegen din som må henvise deg. Eventuelt betalter du selv privat, det koster ca 1000. Imidlertid har han ikke plikt til å henvise deg med mindre hans vurdering er at det er en medisinsk årsak til dette. Det blir det samme som om at man ikke kan komme og be om en henvisning til øyelege, psykolog, kiropraktor og så videre dersom ikke legen mener at det er nødvendig. En vanlig gynekologisk undersøkelse kan legen helt fint foreta selv, dette ligger innunder allmennlegefaget, og det er derfor missbruk av spesialkompetanse å bruke en gynekolog til en ordinær sjekk. Dette sagt, mange leger vil likevel henvise dersom det er pasientens ønske. Hvis årsaken til at du vil gå til gynekolog er at du ikke vil til din fastlege kan du for eksempe be om en kvinnelig lege ved samme legesenter, det er ganske vanlig.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Skal du gå til en offentlig gynekolog må fastlegen henvise deg. Eller så kan du ta kontakt med en privat gynekolog eller rett og slett en privatpraktiserende lege. Det letteste er om legen din jobber på et legesenter der det jobber andre slik at du kan få time hos de. Da ringer du bare og sier at du egentlig har "navn navn" som fastlege, men ønsker en gu hos en av de kvinnelige. Det gjorde jeg. Og så sa jeg til legen min at jeg helst ville ha en kvinnelig lege når det gjaldt gu. Gikk finfint
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Det er fastlegen din som må henvise deg. Eventuelt betalter du selv privat, det koster ca 1000. Imidlertid har han ikke plikt til å henvise deg med mindre hans vurdering er at det er en medisinsk årsak til dette. Det blir det samme som om at man ikke kan komme og be om en henvisning til øyelege, psykolog, kiropraktor og så videre dersom ikke legen mener at det er nødvendig. En vanlig gynekologisk undersøkelse kan legen helt fint foreta selv, dette ligger innunder allmennlegefaget, og det er derfor missbruk av spesialkompetanse å bruke en gynekolog til en ordinær sjekk. Dette sagt, mange leger vil likevel henvise dersom det er pasientens ønske. Hvis årsaken til at du vil gå til gynekolog er at du ikke vil til din fastlege kan du for eksempe be om en kvinnelig lege ved samme legesenter, det er ganske vanlig. Selv om GU ligger under allmennlegefaget så er det faktisk bedre å gå til en gynekolog som har ultralyd. Da får man sett på livmor og eggstokker, noe en lege ikke kan kjenne om det er noe galt før evnt. cyster/svulster er blitt store. Det er også en del fastleger som ikke tar GU, så det er lurt å sjekke.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har alsri vært hos en gynekolog før og syns vel det er på tide. Jeg er ikke komfertabel med at legen min undersøker meg, og vil gjerne til en gynekolog. Jeg lurer på om det er andre steder man kan få en henvisning til gynekolog enn hos fastlegen? I oslo. Anbefaler deg å gjøre det uten henvisning! jeg fikk henvisning fra min fastlege, men fikk ikke time før i januar! Og det tidligste jeg kunne få var om fem uker. Betaler heller 1200,- hos Aleris og da fikk jeg time i morgen! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå