Gjest TS Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Hei! Jeg er godt over 30 og har født barn. Nå lurer jeg litt på hormonspiral. Jeg er ganske sensitiv hva gjelder hormoner. Blir humørsyk av p-piller og er plaget med PMS. Hva er deres erfaringer med hormonspiral? Jeg er redd mannen skal kjenne det. Han rekker veldig dypt, slik at det av og til butter mot. Dessuten lurer jeg på hvordan humøret deres blir påvirket av hormonspiral. Og hvordan er det med blødningene? Blir de kraftige? Og hva med regelmessigheten? Blir syklusen forandret? Jeg er litt redd for å sette inn spiral også. Er det vont? Kjenner en noe til spiralen? Mange dumme spm, men kanskje noen har gode svar likevel?
cinna Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Heisann. Selv er jeg 36, og har brukt hormonspiral etter at jeg fikk barn for 13 år siden. (med andre ord fornøyd, hehe) Hormonspiralen er i hovedsak lagt av plast, så de gamle historiene om at mennene stakk seg på kobberspiralen, er nok ikke så relevante for denne typen. De "trådene" som er på hormonspiralen kan også være litt harde med det samme den settes inn, men vil mykne opp i løpet av et par dager. Tror ikke det er noen fare, altså, men dersom det skulle bli problemer kan du reklamere på spiralen som på enhver annen vare, og få pengene tilbake dersom du ikke skulle bli fornøyd. Mine blødninger stoppet helt opp etter et par mnd, og er således blødningsfri i minst 5 år før virkningen begynner å avta og det er på tide å sette inn en ny/bytte. Dette har jeg imidlertid lest at kan variere en del fra person til person. Hormonmessig var jeg også livredd for humørsvingninger, siden jeg har reagert ganske kraftig på P-piller og denslags, men hormonmengden en spiral frigjør pr dag er veldig veldig liten (Mener det er ca 5% av hormonnivået i en minipille). For min del har det funket helt fint, og det eneste lille minuset er jo at det er ganske kostbart å sette inn. Tror jeg betalte rundt 1400 kroner sist gang, men da varer den jo i en 5-6 år også. -og JO, jeg la på meg en 3-4 kg da jeg satte den inn første gang, hehe, men de gikk bort igjen Jeg kjente ikke særlig til at den ble satt inn, og dersom du kjenner at den ER der sånn i ettertid, er det rett og slett satt inn feil. Kjente derimot litt ubehag da jeg skulle bytte den, men det er _ingenting_ i forhold til slik livmorhalsprøver og sånn. Ikke smerter, men litt sånn ekkelt/ubehagelig. Håper du finner en løsning du er fornøyd med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå