Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En superleder låses kvantemekanisk i løse lufta. Eller noe sånt.

Tel-Aviv University demos quantum superconductors locked in a magnetic field (www.quantumlevitation.com). For an explanation of the physics behind this demonstration, visit

http://www.quantumlevitation.com/levitation/The_physics.html.

Gammelt nytt sies det. Men her gjorde de det og viste det på en måte så alle kunne forstå eller ane at det finnes potensiale i det.

Endret av KaffeLars
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oss treigingene som ikke har flutende nitrogen liggende å slenge, kan litt skrotmetall gi ett lite avbrekk i en depressiv hverdag:

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Vitenskap er mye tøffere enn overtro!

• Liker 1
Skrevet

Vitenskap er mye tøffere enn overtro!

Vitenskap kommer ihvertfall noen ganger med noe nytt.

• Liker 1
Skrevet

Dritkult!

Særlig da han snudde brettet og lot den superkjølte dippedutten "sveve" opp ned UNDER platen.

Men jeg er stygt redd for at jeg ikke forstår fysikken bak dette.

• Liker 2
Skrevet

For oss treigingene som ikke har flutende nitrogen liggende å slenge, kan litt skrotmetall gi ett lite avbrekk i en depressiv hverdag:

Jeg antar at neodymium-magneter er magneter av det slaget som er sterke nok til å knuse handa di dersom den skulle havne mellom dem og noe annet som er "magnetisk" vanlig forstand? Jeg mener, kobber er i dagligtalen ikke-magnetisk.

Skrevet

Jeg antar at neodymium-magneter er magneter av det slaget som er sterke nok til å knuse handa di dersom den skulle havne mellom dem og noe annet som er "magnetisk" vanlig forstand? Jeg mener, kobber er i dagligtalen ikke-magnetisk.

En tilstrekelig stor neodymium vil vel kanskje være farlig i den forstand, ja. Men største forskjellen mellom slike og vanlige magneter er vel at neodymium er mer "effektive", dvs at de ikke trenger være like store for å produsere samme magnetfeltet.

"Rørtrikset" er vel noe av det samme som skjer i en induksjonsplatetopp. Kobberrøret er bånn av kokekaret, vekselstrømmen i induksjonsplata, er erstattet med bevegelsen til magneten. På induksjonsplatetoppen blir energien brukt til å varme bånnen i kokekaret, i rørtrikset blir energien brukt til å bremse magneten.

Arti nok blir dette fenomenet faktisk også brukt som bremser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...