AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Hei. Jeg og faren til barnet bor fra hverandre. Jeg har rett under 300000 i året og faren går på AAP, som er ca 150000 i året. I følge bidragskalkulatorer og alt annet jeg har lest så har jeg ikke rett på bidrag fra far, etterom han ikke er bidragsdyktig. Av denne grunn har jeg heller ikke villet kreve utregning av bidrag osv, for jeg vil ikke at han skal sitte med gjeld pga dette. Om bare noen måneder går jeg ned i stillingsprosent på jobb pga mye rart, og jeg vil ha dårligere inntekt. Og så leser jeg andre steder at jeg kan ha krav på bidragsforskudd, men at han ikke blir sittende i gjeld? Vi skal jo ha en annen avtale om han kommer seg i jobb da. Er det noen som kan hjelpe meg med reglene omkring dette?
Dubbedingsen Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Hei. Jeg og faren til barnet bor fra hverandre. Jeg har rett under 300000 i året og faren går på AAP, som er ca 150000 i året. I følge bidragskalkulatorer og alt annet jeg har lest så har jeg ikke rett på bidrag fra far, etterom han ikke er bidragsdyktig. Av denne grunn har jeg heller ikke villet kreve utregning av bidrag osv, for jeg vil ikke at han skal sitte med gjeld pga dette. Om bare noen måneder går jeg ned i stillingsprosent på jobb pga mye rart, og jeg vil ha dårligere inntekt. Og så leser jeg andre steder at jeg kan ha krav på bidragsforskudd, men at han ikke blir sittende i gjeld? Vi skal jo ha en annen avtale om han kommer seg i jobb da. Er det noen som kan hjelpe meg med reglene omkring dette? Bidragsforskudd betyr at det er jeg og andre skattebetalere som betaler bidrag til ditt barn i steden for far, fordi du ikke vil kreve han for bidrag. Send inn krav om bidrag, har han ikke muligheter for å betale nå vil han bli trekt senere for dette.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Bidragsforskudd betyr at det er jeg og andre skattebetalere som betaler bidrag til ditt barn i steden for far, fordi du ikke vil kreve han for bidrag. Send inn krav om bidrag, har han ikke muligheter for å betale nå vil han bli trekt senere for dette. Eller til og med jeg, siden jeg jobber 100% og betaler skatt selv. Så ikke prøv å få meg til å få dårlig samvittighet. Svar heller på spørsmålet. 3
Gjest gjest Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Eller til og med jeg, siden jeg jobber 100% og betaler skatt selv. Så ikke prøv å få meg til å få dårlig samvittighet. Svar heller på spørsmålet. Vel.... til syvene og sist tror jeg ikke med din lave intekt og tatt i betrakning at du allerede er i skatteklasse 2 at du bidrar særlig... tipper du og ditt barn kommer til å mota langt høyere summer av våre penger enn det du bidrar med
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Bidragsforskudd betyr at det er jeg og andre skattebetalere som betaler bidrag til ditt barn i steden for far, fordi du ikke vil kreve han for bidrag. Send inn krav om bidrag, har han ikke muligheter for å betale nå vil han bli trekt senere for dette. Blir han kjent bidragsudyktig, noe han vil med den inntekten, så vil han ikke opparbeide seg gjeld. Så uansett så er det nok skattepenger som går til å betale forskuddsbidrag for de fleste. Forresten så betaler de færreste av oss så mye skatt at vi kan påstå at vi bidrar til andre. De fleste av oss betaler mindre enn det vi får igjen gjennom helse, veier, skoler, mm. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Hei. Jeg og faren til barnet bor fra hverandre. Jeg har rett under 300000 i året og faren går på AAP, som er ca 150000 i året. I følge bidragskalkulatorer og alt annet jeg har lest så har jeg ikke rett på bidrag fra far, etterom han ikke er bidragsdyktig. Av denne grunn har jeg heller ikke villet kreve utregning av bidrag osv, for jeg vil ikke at han skal sitte med gjeld pga dette. Om bare noen måneder går jeg ned i stillingsprosent på jobb pga mye rart, og jeg vil ha dårligere inntekt. Og så leser jeg andre steder at jeg kan ha krav på bidragsforskudd, men at han ikke blir sittende i gjeld? Vi skal jo ha en annen avtale om han kommer seg i jobb da. Er det noen som kan hjelpe meg med reglene omkring dette? Han vil ikke få gjeld, og du vil heller ikke få noe av ham. Så lenge inntekten hans er såpass lav. Du kan søke forskuddsbidrag gjennom NAV. Du kan lese mer om det på nav sine sider 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 Vel.... til syvene og sist tror jeg ikke med din lave intekt og tatt i betrakning at du allerede er i skatteklasse 2 at du bidrar særlig... tipper du og ditt barn kommer til å mota langt høyere summer av våre penger enn det du bidrar med Nja, det er ikke for alltid at det vil være slik, ettersom faren etterhvert vil gå tilbake i jobb, og jeg har mange gode år igjen i arbeidslivet. Frem til jeg fikk barn så hadde jeg også en ganske mye bedre lønn, så jeg har nok betalt for både dette barnet og evt neste barn selv. Så tror ikke du skal bekymre deg så mye for akkurat det.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #8 Skrevet 24. oktober 2011 Han vil ikke få gjeld, og du vil heller ikke få noe av ham. Så lenge inntekten hans er såpass lav. Du kan søke forskuddsbidrag gjennom NAV. Du kan lese mer om det på nav sine sider Det er dette jeg lurte på. Om han får gjeld eller ikke, og om jeg har rett på forskuddet. Takk.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Hei. Jeg og faren til barnet bor fra hverandre. Jeg har rett under 300000 i året og faren går på AAP, som er ca 150000 i året. I følge bidragskalkulatorer og alt annet jeg har lest så har jeg ikke rett på bidrag fra far, etterom han ikke er bidragsdyktig. Av denne grunn har jeg heller ikke villet kreve utregning av bidrag osv, for jeg vil ikke at han skal sitte med gjeld pga dette. Om bare noen måneder går jeg ned i stillingsprosent på jobb pga mye rart, og jeg vil ha dårligere inntekt. Og så leser jeg andre steder at jeg kan ha krav på bidragsforskudd, men at han ikke blir sittende i gjeld? Vi skal jo ha en annen avtale om han kommer seg i jobb da. Er det noen som kan hjelpe meg med reglene omkring dette? Hei vil prøve å svare deg. Så lenge far ikke er bidragsdyktig har du ikke krav på barnbidrag men du kan få noe som heter forskudd. Dette må du søke om på fastsatt blanket hos NAV. Sjema finnes på NAV sine nettsider. Forskudd (bidragsforskudd) er statens er erstattning for barnebidrag om en kan uttrykke seg slik. Så lenge han ikke er bidragsdykitig opparbeider han ikke noe bidragsgjeld. Hans bidragsevene er ikke avhengig av din inntekt. Kommer ham i jobb og blir bidragsdyktig vil din inntekt innvirke på hvor stort bidragaet kan være. Videre kan bidragsyter sette fram krav gjennom NAV at bidragsmottaker får fastsatt inntekt 80 % av det mottaker hadde evnet å tjene. Dette for at bidragsmottaker ikke skal kunne jobbe midre pga.spekulere i høyere bidrag. Linker som du kan lese. Lykke til. http://www.verdensbestepappa.no/sitesearchlaw?cx=partner-pub-7521264652890561%3Abtpj2e65b70&cof=FORID%3A11&ie=ISO-8859-1&q=bidragsevne#476 http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-barnebidrag_naar_bidragsmottaker_jobber_redusert_stilling.html http://www.farogbarn.no/artman/publish/barnebidrag.php http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+6+(Bidragsevnevurderinga)+i++forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148218.cms 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Videre kan bidragsyter sette fram krav gjennom NAV at bidragsmottaker får fastsatt inntekt 80 % av det mottaker hadde evnet å tjene. Dette gjelder også andre veien. Men det gjelder ikke ved nødvendig skolegang/utdannelse, sykdom og uførhet eller arbeidsledighet.
Gjest gjest Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Synes det norske systemet er helt latterlig... Far skal ikke betale noe fordi han tener lite... mens om far tener mye må han beetale ekstreme summer som de rekner at et barn koste.. Hvorfor koster liksom ikke dette barnet noe nå ? synes alle byrde bidratt 50 % uavhengig av hva barnet koster og at ikke kostnadene på barnet skal variere så mye avh av hva partene tener... 2
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Synes det norske systemet er helt latterlig... Far skal ikke betale noe fordi han tener lite... mens om far tener mye må han beetale ekstreme summer som de rekner at et barn koste.. Hvorfor koster liksom ikke dette barnet noe nå ? synes alle byrde bidratt 50 % uavhengig av hva barnet koster og at ikke kostnadene på barnet skal variere så mye avh av hva partene tener... Du står fritt til å flytte til et annet land. Se om det er noe bedre der? Grunnen er at far har ikke noe å bidra med om han ikke har noe å leve for selv. Vanskligere er det ikke. Det er også riktig at skole og utdannelse gir fritak for inntekt både på bidragsyter og mottaker bare utdannelsen sees på som nødvendig av NAV. Det kan nevnes at den som bor med barn får letter godkjent utdannelse behov av NAV for det tenkes at barn skal forsørges av bostedsforelder uavhenig av hvor mye det betales i bidrag, det kan være vanskelig å forstå. Det er ikke ofte bidragsyter får godkejnt utdannelse av NAV om det ikke er omskolering og en iike har utdanneing fra før. I dette tilfelle kunne det være brhov for utdanning av far slik han kan bli bidragsyter?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Det er også riktig at skole og utdannelse gir fritak for inntekt både på bidragsyter og mottaker bare utdannelsen sees på som nødvendig av NAV. Det kan nevnes at den som bor med barn får letter godkjent utdannelse behov av NAV for det tenkes at barn skal forsørges av bostedsforelder uavhenig av hvor mye det betales i bidrag, det kan være vanskelig å forstå. Det er ikke ofte bidragsyter får godkejnt utdannelse av NAV om det ikke er omskolering og en iike har utdanneing fra før. I dette tilfelle kunne det være brhov for utdanning av far slik han kan bli bidragsyter? Det er nå faktisk slik at reglene er like og kravene de samme om man er bidragsyter eller bidragsmottaker. For å få godkjent en utdannelse som nødvendig så må du - ikke ha utdannelse fra før - omskoleres fordi du ikke kan fortsette i yrket ditt - ta videreutdannelse som fører til at du klarer å beholde jobben (f.eks. ved turnusarbeid, og videreutdannelse kan føre til at du får dagarbeid) Reglene er like for begge parter som sagt. Og selv om du kan ha en jobb der du tjener bra, så kan du som bidragsyter fort si at du vil ta en utdannelse og på den måten ikke betale bidrag om du ikke har en utdannelse fra før.
ekimoka Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Bidragsforskudd betyr at det er jeg og andre skattebetalere som betaler bidrag til ditt barn i steden for far, fordi du ikke vil kreve han for bidrag. Send inn krav om bidrag, har han ikke muligheter for å betale nå vil han bli trekt senere for dette.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg syns at du og vi alle andre skattebetalere skal betatale for andres barn når fedre ikke kan betale! Kun på grunn av fordelingspolitiken som er i dette landet! det er tilfeller der fedre går ner i stilling eller ikke vil jobbe kun på grunn at de ikke vil betale for et barn som er deres eget kjøtt o blod men som de knappt får se. Det som vi hører er vad en mor har krav på av stønader o bidrag men det far har krav på er det ingen som bryr seg om!?? Å enda verre.. Det barnet har krav på!? Å det er Likestillte foreldre! Fra dag en. Sen kan de fedre som faktisk ikke bryr seg om barna dra dit peppern gror.. straff de! Ikke de goe fedrerne som kan gi sine barn et tryggt o meningsfull oppvekst med lit go sammarbeid med mor o rett fordeling mellom forelderne..
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 Damned if you do, damned if you don't.. Her har moren bevisst valgt å ikke kreve bidrag fordi hun er redd for at faren får gjeld han vil slite med lenge, så er pokern meg det galt og? Jeg har selv valgt å gjøre det på samme måte. Fordi faren ikke har særlig penger så ber jeg ikke om bidrag. Han er dessverre bidragsdyktig og vil opparbeide seg gjeld om jeg krever, så jeg gjør det ikke. Om TS går mye ned i stilling/lønn så skjønner jeg at hun spør om det er noe å hente uten at det skal ødelege faren til barnet. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2011 #17 Skrevet 27. oktober 2011 Det er nå faktisk slik at reglene er like og kravene de samme om man er bidragsyter eller bidragsmottaker. For å få godkjent en utdannelse som nødvendig så må du - ikke ha utdannelse fra før - omskoleres fordi du ikke kan fortsette i yrket ditt - ta videreutdannelse som fører til at du klarer å beholde jobben (f.eks. ved turnusarbeid, og videreutdannelse kan føre til at du får dagarbeid) Reglene er like for begge parter som sagt. Og selv om du kan ha en jobb der du tjener bra, så kan du som bidragsyter fort si at du vil ta en utdannelse og på den måten ikke betale bidrag om du ikke har en utdannelse fra før. Dette er ikke riktig,(Uthevet) den som har barnet boende hos seg blir tenkt skal være den som hovedforsøreger og får MYE letter utdanning godkjent med hos NAV med alle fordeler.Undersøk selv så får svar.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #18 Skrevet 27. oktober 2011 Om bidragsyter skulle pådra seg birdagsgjeld, så er faktisk den gjelden rentefritt kontra alt annet gjeld. Og det er ingen problem what so ever å undra å betale den.. NAV innkreving gidder ikke å gjøre noe for å drive de inn.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #19 Skrevet 27. oktober 2011 Dette er ikke riktig,(Uthevet) den som har barnet boende hos seg blir tenkt skal være den som hovedforsøreger og får MYE letter utdanning godkjent med hos NAV med alle fordeler.Undersøk selv så får svar. Undersøke? Jeg vet! Og uten at jeg gidder å utdype dette, så vet jeg det gjennom egen erfaring.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #20 Skrevet 27. oktober 2011 Damned if you do, damned if you don't.. Her har moren bevisst valgt å ikke kreve bidrag fordi hun er redd for at faren får gjeld han vil slite med lenge, så er pokern meg det galt og? Jeg har selv valgt å gjøre det på samme måte. Fordi faren ikke har særlig penger så ber jeg ikke om bidrag. Han er dessverre bidragsdyktig og vil opparbeide seg gjeld om jeg krever, så jeg gjør det ikke. Om TS går mye ned i stilling/lønn så skjønner jeg at hun spør om det er noe å hente uten at det skal ødelege faren til barnet. Ge fedrene mer samvær så er en del av problemet løst! Kjærlighet overvinner allt, også den kjærlighet en far kan ge barnet sitt derfor blir hela greia skeivt med krav, stønader, bidrag osv, osv.. Syns derimot at det er hyggeligt at ni ikke krever far på bidrag men krev mer samvær mellon far og barn isteden??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå