AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Hei eg trenger karriere veiledning og setter kjempe stor pris på input. Okay, eg er 24år, gift, jobba i barnehage lenge fordi eg ikkje viste kva eg ville studera og var sliten etter vidaregåande. Etter å ha tenkt mye tok eg 2 års grafisk design på norges kreative fagskole og ble ferdig nå i sommar. Eg brenner verkeleg for faget, det gir meg så mye. Det er vanskelig å få jobb, og skal eg vær heilt ærleg er eg ikkje like flink som mange andre i bransjen som har meir erfaring og utdanning. Det er veldig hard og kynisk bransje, mye arbeid. Men det er sånn eg liker det, eg vil stresse og jobba hardt. Eg har lyst å stresse med deadlines og ha enormt press på meg. Eg veit at eg kan bli like flink med meir kompetanse, eg har anlegg for det. Når det er sagt så er eg usikker på kor realistisk det er å satsa på den bransjen, eg har tid til å ta meir utdanning. Eg kunne tenka meg å ta 2år med reklame, og 1 år med leiar utdanning. Eventuelt dra til utlandet og fullføre bachelorgraden. Men eg føler eg hadde fått større utbytte av å studera reklame, å ha ting på papiret er mindre viktig i design bransjen. Portfolio er mye mye viktigare. Samtidig vurderer eg å hoppe av den kreative veien og satsa på noe sikkert, som administrasjon, marknadsføring, er mye spennande på BI. Noe som sikkert ville garantere meg jobb. han vil ha barn, eg vil ha når eg har fått meg fast jobb og har noe å tilby nytt liv Det står mellom å følje design drømmen som er lite trygg og spennande, eller gjøre noe trygt og stabilt. Det hadde ikkje vore så vittig å vær litt over 30. Utbrent i eit reklamebyrå eller anna sted (om eg får jobb), barnlaus utan noe å falle tilbake på Samtidig som det ikkje er så fantastisk å se tilbake som gammal dame at eg aldri prøve ut design draumen når eg var ung, frisk med lovande framtid. Det er bare eg som veit svaret, men ja eg er vel litt desperat haha. Føler at eg er heldig som veit kva eg vil drive med, livet er litt for kort til å vær fornuftig? Åh vanskelig val! Tusen takk for svar
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Har også tenkt på å bli grafisk designer, og veldig lyst til det. Men så kommer det dette til jobbmulighetene etterpå. Jeg er langt ifra den beste og garantert ikke den som får jobb med det første med tanke på hvordan jeg er som person. Jeg har hørt så mye om at det er vanskelig å få jobb innen designbransjen, men om en står på og jobber hardt så får man seg jobb. Har man en fin portefolio fra utdanningen så er man på god vei til å få jobb. Har også tenkt å utdanne meg som noe annet sikkert, men nå er det sånn at økonomi og adminstrasjon-ting ikke er helt min greie. Mattekarakterene mine fra skolen er 2, noen ganger har jeg fått 1 så tall og sånt er virkelig ikke min greie. Vet virkelig ikke hvilke andre yrker jeg kan jobbe som for alle de andre må man jo være flink med matematikk, tall og sånt. Orker ikke studere noe jeg ikke er halveis interesert i. Går nå på noe relevant til medier, en retning mot grafisk design. Jeg tenker sånn at hvis jeg blir arbeidsløs og ikke får meg jobb som grafisk designer i fremtiden kan jeg alltid finne meg en annen jobb uten å måtte ha særlig med utdanning,det finnes vel alltid butikkjobb å få seg. Om du virkelig brenner for faget grafisk design synes jeg du skal gå for det. Det er bedre å prøve, enn å ikke prøve i det hele tatt!
otilie Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 hva med å ta noe pedagogikk og undervise i grafisk design? vet ikke om det er noe særlig enklere å få jobb da, så kan hende det ikke er noe god ide. Men det er jo en mulighet til å kunne jobbe videre med grafisk design. Så kan man kanskje prøve seg litt med et lite firma vedsidenav eller noe, skaffe litt kontakter imens. Og se an hvordan det går videre.... selv studerer jeg noe innen kunst og håndverk, drømmen er jo å bli klesdesigner Men det kan jeg se langt etter... så jeg må også finne meg noen andre alternativer. Men jeg kan ikke tenke meg å studere eller jobbe med noe jeg ikke brenner for...
fink Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Det høres ut som om grafisk design er veien å gå om du er villig til å stå på og jobbe hardt. Det er jo dette du egentlig vil? - Og ved å ta videreutdanning innen for fagområdet, blir du jo desto mer attraktiv på markedet. Lykke til!
JollyJolly Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Hvis du virkelig brenner for grafisk design, og det virker det som du gjør, ville jeg gått for det. Jeg valgte bort det kreative og tok en mer "fornuftig" vei, men angrer veldig på at ikke ble illustratør eller grafisk dsigner. Endte opp med en halvgod utdannelse og jobber jeg aldri helt engasjerer meg i. Jeg vet at livet mitt ville blitt mye rikere av å ha en krativ jobb, selv om det hadde betydd mye jobbing og slit, lite penger ol. Som deg elsker jeg deadlines og å jobbe hardt og være kreativ under press! Jeg kjenenr flere som er grafiske designere, og de som jobber hardt og er flinke klarer seg bra etterhvert, etter noen litt tøffe år i starten. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg kjenner flere grafiske designere som har innsett at de ikke orker den tøffe bransjen på sikt. Det er vanskelig å få jobb, for ikke å snakke om noe fast, og folk blir ikke gamle i den bransjen. De jeg kjenner har enten jobbet med noe helt irrelevant (barnehage, kafé f.eks) og så hatt tilfeldige prosjekter på si, eller tatt annen utdanning i tillegg. En er ferdig lærer i kunst og håndtverk og underviser i dette på videregående. Kanskje ikke det hun drømte om i utgangspunktet, men noe som har vist seg å være veldig interessant og ikke minst trygt mtp. en stabil inntekt. Vanskelig å begynne å planlegge barn og slike ting hvis inntekten er lite stabil.
Gjest kariella Skrevet 12. september 2015 #7 Skrevet 12. september 2015 En utdannelse innen grafisk design garanterer deg jobb hvis du er normalt oppegående. Det er en myte at det er vanskelig å få seg jobb innen grafisk design. Årsaken til dette er trolig at det er mange tomsinger (type "skoleleie" folk) som studerer grafisk design, og som ville endt opp som arbeidsledige uansett. Stikker du innom NKH vil du få bekreftet påstanden min. Fakta er at jobbmarkedet er svært godt. Jeg opplever å få jobber nærmest kastet etter meg. Og jeg kjenner ikke en arbeidsledig grafisk designer (og jeg vet av MANGE). I tillegg er det svært enkelt å klatre på karrierestigen innen faget fordi nivået i det faglige miljøet er relativt lavt. Lønna har også blitt betraktelig bedre de siste årene. Det er ikke unormalt å tjene 500 000 kr i året for en grafisk designer. Dette skyldes stor etterspørsel etter grafiske designere. Mangelen er stor i dag og markedet vokser.. Ellers; Du trenger ikke å være kreativ for å studere grafisk design. De fleste grafikerne er ikke særlig kreative. Arbeidsoppgavene er ofte repeterende og enkle. De fleste lager reklame, liksom (m.a.o. ikke veldig kreativt). Føler du at du har et talent og noe å tilføre faget. SØK! Er du relativt dyktig er det ikke noe problem å nå langt i dette yrket (pga. svak konkurranse)... grafisk designer 1
Gjest kariella Skrevet 12. september 2015 #8 Skrevet 12. september 2015 Jeg kjenner flere grafiske designere som har innsett at de ikke orker den tøffe bransjen på sikt. Det er vanskelig å få jobb, for ikke å snakke om noe fast, og folk blir ikke gamle i den bransjen. De jeg kjenner har enten jobbet med noe helt irrelevant (barnehage, kafé f.eks) og så hatt tilfeldige prosjekter på si, eller tatt annen utdanning i tillegg. En er ferdig lærer i kunst og håndtverk og underviser i dette på videregående. Kanskje ikke det hun drømte om i utgangspunktet, men noe som har vist seg å være veldig interessant og ikke minst trygt mtp. en stabil inntekt. Vanskelig å begynne å planlegge barn og slike ting hvis inntekten er lite stabil. Jeg vet at mange som er "gamle" i denne bransjen. De er ofte også de flinkeste. Det er ikke vanskelig å få seg jobb som grafisk designer. Problemet er at studentmassen er skremmende svak. Med normal studieinnsats (sammenlignet med tradisjonele studier) vil du nå LANGT. Den gjennomsnittlige grafiker-studenten studerer antageligvis 10-20 timer i uken. Det er vanvittig lite.....
Gjest lisemm Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 (endret) Grafisk design garanterer nærmest jobb. Etterspørselen etter såkalte grafiskere designere er høy, og økende. Lønna er også svært god. For god spør du meg. Lønna til en grafiker burde ikke ligge i nærheten av lønna til en ingeniør eller en økonom. Det gjør den i dag. Endret 10. april 2016 av lisemm
Guru Skrevet 21. september 2016 #10 Skrevet 21. september 2016 Den 12.9.2015 at 5.48, Gjest kariella skrev: En utdannelse innen grafisk design garanterer deg jobb hvis du er normalt oppegående. Det er en myte at det er vanskelig å få seg jobb innen grafisk design. Årsaken til dette er trolig at det er mange tomsinger (type "skoleleie" folk) som studerer grafisk design, og som ville endt opp som arbeidsledige uansett. Stikker du innom NKH vil du få bekreftet påstanden min. Fakta er at jobbmarkedet er svært godt. Jeg opplever å få jobber nærmest kastet etter meg. Og jeg kjenner ikke en arbeidsledig grafisk designer (og jeg vet av MANGE). I tillegg er det svært enkelt å klatre på karrierestigen innen faget fordi nivået i det faglige miljøet er relativt lavt. Lønna har også blitt betraktelig bedre de siste årene. Det er ikke unormalt å tjene 500 000 kr i året for en grafisk designer. Dette skyldes stor etterspørsel etter grafiske designere. Mangelen er stor i dag og markedet vokser.. Ellers; Du trenger ikke å være kreativ for å studere grafisk design. De fleste grafikerne er ikke særlig kreative. Arbeidsoppgavene er ofte repeterende og enkle. De fleste lager reklame, liksom (m.a.o. ikke veldig kreativt). Føler du at du har et talent og noe å tilføre faget. SØK! Er du relativt dyktig er det ikke noe problem å nå langt i dette yrket (pga. svak konkurranse)... grafisk designer Hei! Ser at det er en stund siden du skrev dette men følte for å kommentere likevel. Du provoserer meg litt ved å si at man er garantert jobb som grafisk designer dersom man er noen lunde oppegående. Nkh og diverse fagskoler spyr ut "designere" som ofte ikke har i nærheten av den kompetansen de bør ha for å gjøre en god jobb, til tross for at de har stort potensial. Så ser hva du mener der. Men mitt synspunkt er ikke slik du beskriver det likevel. Etter fullført bachelor har jeg nå jobbet i reklamebyrå i flere år. Det tok tid å få seg jobb. Og jeg tror at dersom du ikke har troen på deg selv, så kan det være lett å miste motet. Den første jobben jeg fikk hadde 120 søkere. Jeg ser at du da kan si at de 119 andre hadde lavt faglig nivå, men tilfelle er at det ikke er så mange jobber der ute for de som er gode heller. Mulig dette kommer ann på hvor du bor. (Jeg bor i Bergen, og her er det ca.3-4 stillinger utlyst i året) Idag er det stor etterspørsel etter designere som kan ulike kodespråk i tillegg. På grunn av at det digitale markedet er i konstant forandring. Min erfaring er at dersom man ønsker å bli grafisk designer, så bør man være ekstremt dedikert. Er man det, så kommer man langt. Å lage reklame, eller omfattende kampanjer til butikkjeder etc. krever at man ER kreativ, nytenkende og opptatt av trender. Av erfaring vet jeg at kundene ofte ønsker at jobben skulle vært gjort igår, når de ringer. Dvs at man må være fleksibel med arbeidstiden, og takle høyt press. Vet ikke hvor du jobber som tjener 500 000 i året uten å være kreativ, men jeg vil gjerne vite det ;-) Grafisk designer.
Whoops Skrevet 21. september 2016 #11 Skrevet 21. september 2016 Du kan kanskje kombinere grafisk med noe annet? Ofte er det en fordel å kombinere markedsføring med grafisk design. Å få dyre tjenester som grafisk design "in-house" er ofte noe bedrifter setter pris på. De fleste større bedrifter får laget trykksaker og publiserer ting på nett, men sjelden på fulltid. Men markedsavdelingen er fulltid og inkluderer mange andre ting. Det er absolutt mulig å jobbe som grafisk designer også, men jeg vet ikke om jeg ville latt dette være det eneste beinet å stå på i fremtiden. Jeg har selv grafisk undannelse og har kombinert det med andre stillinger der jeg har delvis drevet med grafisk og web og delvis andre oppgaver. Jeg har ikke blitt rik av det, ettersom de ikke betalte meg like mye for å gjøre den grafiske delen av jobben som de ville brukt på å leie inn et byrå eller en annen grafiker utenfra, men jobben var trygg, variert og spennede. Jeg har også jobbet med grafisk på egenhånd. Det ble 75% tøff jobb med å hente inn jobber og 25% stress med å få ferdig jobber "helst i går". Ikke verd det for meg i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #12 Skrevet 21. september 2016 Arbeidsgivere i dag vil ha multitaskere. Du skal kunne designe, reklamere, overvåke og øke etterspørsel. Jeg er selv utdannet med master i Markedskommunikasjon, men jeg føler jeg må ha tillegg i grafisk design for mange markedsførere må også lage reklamebrosjyrer, drive med webdesign osv. Jeg tar også kursing i digital markedsføring; googleAnalytics, googleAdwords osv. Men så er det grafiske bare delvis av arbeidsoppgavene i tillegg til andre ting. Så er det en mulighet så ville jeg studert markedsføring i tillegg om jeg var deg. Men ja, jeg vil tro det er en mulighet til å få jobb som bare grafiskdesigner om du virkelig går inn for det og ønsker det!Da blir du virkelig flink, enn å ta noe annet itillegg. Anonymkode: ac20d...5b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå