AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg får noen sjokoladeelskende venninner på besøk og tenkte å servere dem frukt dyppet i sjokolade. Jeg ser for meg to varianter, og klarer ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal velge: A: Kutte frukt i biter (og kanskje hele jordbær) og dyppe dem i flytende sjokolade for så å la det stivne og servere dem kalde. B: Sette masse kuttet frukt og bær på bordet og gi hver gjest en skål med flytende sjokolade de selv kan dyppe frukten/bærene i. Da må de ha noen praktiske pinner/"gaffelaktige" saker. Og sjokoladen må kanskje være rørt ut med noe annet for at den ikke skal stivne før vi er ferdige med å spise? Noen som har oppskrift på flytende sjokolade som ikke stivner i skåla? Hva ville dere valgt? Og hvorfor? Ville dere eventuelt valgt en annen løsning? Sjokolade og frukt blir det, er bare usikker på hvordan det vil være best å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 Alternativ B, siden de da kan velge om de vil ha sjokolade på eller ikke. Selv om du syns det er namnam, er det godt mulig andre ikke liker det like godt. Eller at noen vil ha en litt sunnere alternativ, og da kan de det om du ikke allerede har dyppet den i sjokoladen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Alternativ B, siden de da kan velge om de vil ha sjokolade på eller ikke. Selv om du syns det er namnam, er det godt mulig andre ikke liker det like godt. Eller at noen vil ha en litt sunnere alternativ, og da kan de det om du ikke allerede har dyppet den i sjokoladen. Ja, det er jo et par gode poenger. Du har overbevist meg. :D Hva bør jeg blande i sjokoladen for at den ikke skal stivne for fort, men heller ikke bli for tynn og dryppete?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Sjokoladefondue. Ah,ja, tusen takk! Visste ikke at det hadde et eget navn. TS
Lulilelu Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg ville absolutt valgt B men gjort noen endringer. Jeg ville hatt 1 skål på bordet slik det i grunn skal være. Sjokoladen skal ikke blandes ut i noe, den skal holdes varm slik at den holder seg flytende. Denne er fin.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg ville absolutt valgt B men gjort noen endringer. Jeg ville hatt 1 skål på bordet slik det i grunn skal være. Sjokoladen skal ikke blandes ut i noe, den skal holdes varm slik at den holder seg flytende. Denne er fin. Det så lekkert ut! Men bordet er ganske stort, så jeg måtte hatt minst to sånne, og det blir kanskje litt dyrt "bare" for en venninnekveld. Tror du det blir vanskelig å få det til med en skål til hver? TS
Lulilelu Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Tror de koster mellom 100-200 kr og da har du jo til senere også. Å styre med en eller annen form for oppsett slik at du kan ha skål med lys til hver gjest, hadde ikke jeg giddet. Da hadde jeg heller kjøp 2 slike.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Har du en annen telysedings til å sette gryter og sånn på for å holde det varmt? Det stivner nemlig veldig fort. Jeg fant mitt sjokoladefonduesett til en slikk og ingenting på en Coop-butikk
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #10 Skrevet 23. oktober 2011 Da skal jeg sjekke om jeg får tak i et par billige sjokoladefonduesett. Takk for tipsene! TS
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #11 Skrevet 23. oktober 2011 Min lenke Dette settet koster 200kr Eller så kan du jo se på ebay? Min lenke Problemet er jo at du må ha det til varming på en eller annen slags måte, men har du en sånn telysestake som skal holde gryter osv varmt så kan du jo sette en panne med sjokolade på den. Men litt stiligere med to sånne fondueskåler da Det er forresten veldig godt å bruke toblerone som smeltesjokolade
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #13 Skrevet 24. oktober 2011 Her 4 stk til 129 kr. Oi, DE vil jeg ha! Tusen, tusen takk! TS
KatteLatte Skrevet 24. oktober 2011 #14 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har hørt at man kan røre inn litt kremfløte for å hindre at sjokoladen stivner. Vet ikke om det funker, da.
Gjest Kvikklunsj Skrevet 24. oktober 2011 #15 Skrevet 24. oktober 2011 Mattfett og føte:-) evt lage en tynn smørkrem av eggedodis og smeltet sjokolade og smør?
Kvist Skrevet 25. oktober 2011 #16 Skrevet 25. oktober 2011 Doble boller funker også. Varmt vann i den nederst og sjokolade i den øverste. Da holder den seg flytende selv om du posjonerer. Skal det vare hele kvelden kan du bytte ut vannet etterhvert.
Brunhilde Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Mattfett og føte:-) evt lage en tynn smørkrem av eggedodis og smeltet sjokolade og smør? Dette hørtes ikke godt ut! Jeg ville gått for smeltet sjokolade (kanskje med litt kremfløte) som holdes varm over telys. Eller Kvist sitt alternativ med varmt vann. Endret 26. oktober 2011 av Brunhilde
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå