Gå til innhold

Katt og allergi?


CathFoto

Anbefalte innlegg

Første jeg vil si er at vi har vært hos dyrlege, uten at vi ble klokere av det. Lurer derfor på om noen andre har erfaringer med dette?

Jeg overtok en Hellig Birma frøken på ni år. Hun har spist butikkfôr hele livet. Friskies tror jeg. Etter hun hadde tilpasset seg i huset her byttet vi til Royal Canin Indoor som de to andre fikk.

Etter ca seks uker kastet hun opp flere ganger (på

en dag)og tilslutt var det kun GUL magesyre som kom opp. Vi dro rett til dyrlege, de operert etter teori om hårball som satt fast, men fant ikke noe. Etter et par dager med intravenøst og antibiotikakur ble hun fin igjen.

Vi byttet for sikkerhetsskyld fôr til Eukanuba(testvinneren) og det så ut til å falle i smak. Så gikk det seks uker +/- til og hun kastet opp GULT igjen. Rett til dyrlegen som konstanterte høy feber. Hun fikk på nytt intravenøst og antibiotika og ble fin igjen. Dyrlegen hadde ingen egentlige forklaringer annet om at hun ble syk igjen skulle de ta alkergitester.

Nå har det gått syv uker siden siste dyrlegebesøk, og i mellomtiden har hun fått marbutikkfôr i frykt for at det er noe hun ikke tåler i det bra fôret. Vi ønsker at hun skal spise "ordentlig mat", ikke matbutikkmat, men er fryktelig redde for at hun skal bli syk igjen. Jeg har lest og lest, og gransket alle forandringer i huset i søken etter svar, men finner ikke ut av det.

Er det noen som har opplevd dette? Evt hørt om noe liknende og har noen gode råd? Alle tips mottas med takk.

Kan tilslutt nevne at husets to andre puser ikke har blitt syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det jo bare å fortsette å gi den kattemat fra butikk, hvis den ikke tåler noe annet. Det er da virkelig ikke så farlig som enkelte skal ha det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortem; Takk. Men hun kaster ikke opp ofte, det er bare ved de to anledningene hun har kastet opp lenge etter det var tomt om du skjønner?

Mooria: Neida, mulig det er beste løsning. Men jeg skulle så gjerne visst at det var årsaken. For da kan man jo bare gjøre som du sier. Men nå som ting er så uvisst synes jeg det er ekkelt å reise bort en helg. Selv om vi har en god kattepasser, så går man og bekymrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre (eller heldigvis!) ingen erfaring med akkurat det du beskriver. Men det kan jo minne om en betennelses/irritasjonstilstand i magesekken, eller problemer dypere i fordøyelsessystemet. Hvis jeg kan få lov å komme med vill gjetting basert på litt logisk tenkning (i mitt nå så trøtte hode): Butikkfor er ofte fattigere på animalsk fett enn kvalitetsfor. Galleproblemer (og endel andre fordøyelsesproblemer for den saks skyld) kjennetegnes ved lavere toleranse for fett. Hva om du forsøkte et kvalitetsfor fra veterinær med lavere fettinnhold? Det er jo verd et forsøk iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten vår stakkars hoff...

Når jeg leste dette tenker jeg mye på min egen katt. Hun begynte å kaste opp hver dag. Vi tok henne til veterinær. Først prøvde en type spesialfor over flere måneder, det hjalp ikke. Prøvde så et annet. Det hjalp heller ikke. Enten begynner hun å klø så mye at hun klør seg selv til blods, eller så mister hun mye pels. Nå for et par uker siden så jeg at hun hadde mistet mye pels på bakbena. Vi dro til dyrlegen. Han sa ja, hun er allergisk, men at hun også har noe annet, enten irritabel tarm eller også atopi. Hun får noen områder på magen hvor det ser ut som det er noe puss. Han sa dette kommer av allergien eller atopien.

Katten er seg selv lik, leker, drikker og spiser. Nå er vi tilbake på normalfor igjen for å se om hun er bedre nå. Han sa noen ganger kan allergien gå over etter lengre tid borte fra foret.

Så for å oppsummere, sorry jeg ble veldig emosjonell her jeg satt og bablet ivei, han har nevnte allergi eller intoleranser og atopi for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora: Det var et lurt forslag. Jeg får liksom ikke noen ordentlig gode råd fra dyrlegen i denne sammenhengen, de trekker litt på skuldrene og sier vi kan ta tester neste gang. Det er jo stor påkjenning for både pus og oss, så vil helst unngå en neste gang. Og vi har en bra dyrlege også. Men forslaget ditt var lurt. Takk.

Ab: Stakkar pusen, godt den er bedre nå. Hva slags spesialfôr brukte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...