Surriball Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg er generelt lite begeistret for sjømat. Jeg har i grunnen aldri vært særlig begeistret for fisk, og da spesielt HVIT fisk. Men nå har det seg jo slik at fisk er sunt, og torsk og sei er billig mat. Det er kjekt for en student... Så jeg er herved offisielt på jakt etter noen ordentlig gode, sunne fiskeretter. Jeg har stor tro på at jeg kan lære meg å like det hvis jeg får tilberedt retten selv, og unngår daukokt torsk med ihjelkokte grønnsaker til (veldig populær mat på nittitallet ). Så hva er DINE beste fiskeoppskrifter? Magen min er forresten ikke spesielt glad i melkeprodukter, men jeg kan jo alltids bruke matfløteerstatninger og kokosmelk... Og for å slenge inn litt fiskepositivitet, kan jeg jo legge til at jeg liker, og er glad i: - laks - makrell i tomat - tunfisk
Markjordbær Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Laksefilet, gjerne marinert, er veeldig godt med en enkel couscoussalat
-Fisken- Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Hva med en curry laget med kokosmelk, rød curry paste, noen grønnsaker og laks?
Frk. Belle Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Tuna melt ? Sterk tomatsaus (tomater, løk, chili etc.) med fisk og ris elle rasta til? Eller har vi en karrigryte hjemme hos oss om er blitt en favoritt: Karripulver, fløte, hvit fisk og grønnsaker som squash og paprika servert med ris eller bygg. Yum! På Trines Matbolgg finner du en del gode fiskeoppskrifter og Godfisk.no kan også være et fint sted å begynne.
Frk. Belle Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Hva med en curry laget med kokosmelk, rød curry paste, noen grønnsaker og laks? Yum!
Gjest Bartenina Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 http://www.meny.no/Alle-hverdagsretter/Fisk/Fiskepanne-med-sei/#mainHeading dette skal vi ha i dag :-) og dette spiste vi forrige uke, det var skikkelig godt! : http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Ovnsbakt-torsk-i-tomatsaus
Frk. Belle Skrevet 24. oktober 2011 #7 Skrevet 24. oktober 2011 http://www.meny.no/Alle-hverdagsretter/Fisk/Fiskepanne-med-sei/#mainHeading dette skal vi ha i dag :-) Liker du mer smak kan jeg anbefale å tilsette gurkemeie eller karripulver
KatteLatte Skrevet 24. oktober 2011 #8 Skrevet 24. oktober 2011 Denne retten er helt nydelig! Thai-inspirert: Fiskefilet i kokossaus: 4 pors: 500-600 g hvit fiskefilet 4 sjalottløk 2 hvitløksfedd ca. 4 cm fersk ingefær 3-4 stilker sitrongress, evt. skallet av én lime olje til steking 1/2 ts sambal oelek (fås i den "eksotiske hylla" i større matbutikker) 2,5 dl kokosmelk 1-1,5 ts (brunt) sukker 1/2 bunt asiatiske hvitløksstenger Skyll fisken i kaldt vann og tørk. Salt på begge sider. Skrell og finhakk hvitløk og sjalottløk. Skrell og riv ingefær. Skrell sitrongresset og ta ut kjernen. Sett ovnen på 80 grader og varm en ildfast form. Stek fisken på begge sider i en stekepanne, tilsammen ca. 4-5 min. Sett fisken i ovnen. Stek i samme panne: hvitløk, sjalottløk, sitrongress og sambal oelek i 3-4 min. Ha i kokosmelk og sukker. Ta ut fisken og ha sausen over. Strø over hakkede asiatiske hvitløksstenger rett før servering (vårløk kan også brukes). Server med ris. Nyyyydelig
Surriball Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 24. oktober 2011 Tusen takk før oppskriftene, folkens! I dag blir det curry til middag :-) det er i grunnen veldig mange av forslagene som ser gode ut! Både typen og jeg har laget thai kyllingsuppe med stor suksess før, så har tenkt å prøve den thaiinspirerte også...
Gjest Bartenina Skrevet 24. oktober 2011 #10 Skrevet 24. oktober 2011 Liker du mer smak kan jeg anbefale å tilsette gurkemeie eller karripulver Tusen takk,s att akkurat og tenkte at kanskje det så litt kjedelig ut?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå