AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #1 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har en forlover. Hun bor langt unna og bortsett fra at jeg vet at hun har lyst å planlegge et utdrikningslag fordi hun synes det er gøy, så er ikke hennes oppgave noe annet enn å stå der forlovere står i kirken og å skrive under på nødvendige papirer. Leser så mye om disse flotte forlovergavene som blir gitt. Hva gjør deres forlovere da? Jeg mener ikke å være gjerrig eller noe, men at jeg skal bruke 1000 kr på henne fordi hun skriver navnet sitt på noen ark ser jeg ingen grunn til. Liksom; vi er gode venner og planlegger sikkert litt sammen, men det blir ikke noe sånn tett og nært akkurat. I tillegg er det flere ting som gjør at jeg faktisk angrer litt på valg av henne som forlover og jeg har derfor ikke noe lyst å gi en sånn dyr greie som å betale for sminke/frisør. Er det noen som har forslag til andre gaver som er akseptable og en fin liten oppmerksomhet, men som ikke koster så veldig mye eller krever mye?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 sminke koster 400kr hos frisøren. du får gi henne et kinderegg da vet du. håper hun trekker seg 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Det må hun gjerne gjøre. Det ville bare toppet alt egentlig. Når det er sagt var det ganske dårlig gjort av deg å si noe sånt. Når jeg har sjekket rundt havner sminke og frisør på mye mer enn 400 kr. En gave på 200-400 kr kan jeg jo gi.
Gjest grønnfi Skrevet 23. oktober 2011 #4 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg skjønner ikke den greia med at brudepar skal gi så mye til: gjester(gaveposer) foreldre(velkommen til familiengave) og forlovere.Jeg visste ikke at det fantes slike "regler" en gang. Jeg må jo ha blitt sett på som den gnitne bitchen da jeg giftet meg. Noen av gjestene ble sågar bedt om å ta med mat til festen vår Da jeg var forlover betalte moren hennes for min frisør, fordi hun ville det men jeg forventet det aldri. Ellers så tenker jeg at TS bare kan skrive et kort eller lage en lite bok hvor hun takker for at venninnen er den hun er og kanskje noen dikt, minner om vennskapet osv. om hun har tid og overskudd. 2
Dizzy Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Hadde ALDRI forventet gave eller noe som helst dersom jeg skulle være forlover for min venninne. 2
Rødtoppen86 Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg var forlover for min venninne og hun for meg. Vi ga ikke hverandre noen gave, fordi et vennskap er basert på noe helt annet enn materielle ting. Ser at det kan være hyggelig å spandere frisørtime på forloveren hvis hun vil ordnes på håret, så den kan jeg skjønne, men jeg tenker at det absolutt ikke er et must å måtte gi noe.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg har litt det samme "problemet" som deg (utenom at jeg ikke angrer på valget mitt). Min forlover bor i en annen by (tar et par timer å reise), men vi treffes så ofte vi har sjansen. Vi skal ha lavbudsjettbryllup (vi er unge, og jeg studerer fremdeles), og jeg skal derfor ikke gå til frisøren for hår/sminke. Skal kun klippe/farge håret en uke eller to før. Vi reiser vekk til en annen by for å ha utdrikningslag, men i og med at vi ikke er så mange personer, og alle er studenter, så betaler jeg i utgangspunktet for meg selv. Synes allikevel det er kjekt å finne på noe med venninner Så leser jeg jo om disse gavene da og blir plutselig litt usikker. Er det slik at man må/bør gi gave til forlover? Jeg er veldig sikker på at hun ikke forventer noen gave (det hadde ikke jeg gjort heller som forlover). Vi skal gå på restaurant med forlovere litt ut på kvelden etter at vi har giftet oss, og spanderer da dette på dem (vi skal ha festen påfølgende helg). Tenkte i utgangspunktet at dette var nok..
FruN Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Forlovergave/oppmerksomhet er HELT FRIVILLIG! Det er nok enda en amerikansk tradisjon som ar krypet inn i rekkene her borte... Når det er sagt, skal jeg gi min forlover en oppmerksomhet, dog ikke "bare" fordi hun er forloveren min. Hun er min beste venninne, vi bor langt fra hverandre, og får ikke sett hverandre så ofte lenger. Greit med en ren venninnekveld, uten mannfolk og unger. I tillegg vil jeg ha selskap siste natta før bryllupet, da jeg synes tradisjonen der brudeparet ikke ser hverandre før vielsen er fin Jeg spanderer overnatting med spa (igjen egoistisk. Jeg ville ha det selv :gjeiper: )
Gjest Blondie65 Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Det er en ære å være forlover. Man tar ikke på seg et slikt oppdrag for betaling og da bør ikke bruden føle at det må 1000vis av kroner til i gave. Dette her presset som nå er med gjestegaver og foreldregaver og forlover gaver og what not, det er amerikansk tull. Vær modig, stå i mot, gi en flaske vin!
Lyra Skrevet 24. oktober 2011 #10 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har ikke planer om å gi noe til hverken forlovere, foreldre eller øvrige gjester. Skal også ha lavbudsjettsbryllup, og syns det hadde blitt litt rart å bruke masse penger på forskjellige gaver når vi sparer på nesten alle andre punkter. Skal i to bryllup til sommeren selv, er forlover i det ene, og forventer at jeg skal gi gave, ikke få
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #11 Skrevet 24. oktober 2011 Vi hadde budsjettbryllup (ingen av oss var hos frisør), og ga vår forlover og toastmaster en gavepose hver. Der var det et kort der vi takket for hjelpen, noen bilder av dem og oss sammen (og av dem som holder tale, etc), en flaske sprudlevin, og en konfekteske/sjokoladeeske som var igjen etter bryllupet - vi hadde handlet inn masse, for å være sikker på å få nok. Vi ga også lignende gaveposer til våre venner som bidro på andre måter - f.eks. med solosang under middagen og slikt.
bobbi Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Jeg synes du skal gi henne noe om du føler for det, ikke fordi du føler at du må... Det er vel ingen regel som sier at man MÅ gi forloveren sin en gave, dette er vel opp til hver enkelt å bestemme selv? Jeg betaler hår og sminke for min forlover, men det er fordi jeg har lyst til å gi henne noe, og ikke fordi jeg føler at det er nødvendig Endret 25. oktober 2011 av bobbi
Anglofil Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Min forlover hadde også minimalt med oppgaver, da hun bodde langt unna. Jeg gav ingen gave, tror ikke hun forventet det heller. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Du bestemmer selv om du ønsker å gi henne en gave eller ikke. Men jeg ville gjort noe med at du angrer på at du har valgt henne som forlover, for det blir jo litt dumt å ha en forlover du nå ikke har lyst til å ha. Kanskje du og henne behøver å snakke skikkelig sammen, der du får forklart dine følelser rundt det hele og forklart henne hvorfor du føler det som du gjør. 1
bobbi Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har en forlover. Hun bor langt unna og bortsett fra at jeg vet at hun har lyst å planlegge et utdrikningslag fordi hun synes det er gøy, så er ikke hennes oppgave noe annet enn å stå der forlovere står i kirken og å skrive under på nødvendige papirer. Leser så mye om disse flotte forlovergavene som blir gitt. Hva gjør deres forlovere da? Jeg mener ikke å være gjerrig eller noe, men at jeg skal bruke 1000 kr på henne fordi hun skriver navnet sitt på noen ark ser jeg ingen grunn til. Liksom; vi er gode venner og planlegger sikkert litt sammen, men det blir ikke noe sånn tett og nært akkurat. I tillegg er det flere ting som gjør at jeg faktisk angrer litt på valg av henne som forlover og jeg har derfor ikke noe lyst å gi en sånn dyr greie som å betale for sminke/frisør. Er det noen som har forslag til andre gaver som er akseptable og en fin liten oppmerksomhet, men som ikke koster så veldig mye eller krever mye? Ang. å angre på valg av forlover, sågjorde jeg det samme.... det passet liksom ikke for noen av oss, selv om vi er utrolig gode venner fordet. Snakket med henne om det, og sa hva jeg følte. Hun var helt enig i at det greit å bytte og det var "no hard feelings" Prøv det
Store My Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Vi ga forloverne fotografbilde av brudepar + forloverne i julegave det året vi giftet oss. (PS. Begge forloverne våre bodde utenbys) Endret 26. oktober 2011 av Store My
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg hadde ikke forventet å få gave som forlover - greit nok hvis man har vært "deltidsansatt" i forberedelsene, men når man ikke gjør så veldig mye hadde ikke jeg blitt snurt om jeg ikke fikk noe. Ville heller aldri vurdert verdien på gaven utfra pris, uansett innsats, selv om jeg selvsagt ville blitt skuffe om det var en tydelig kjip ting jeg fikk (telys med tilbudslapp fra Nille, eggdeler e.l som farfar pleide å gi ). Men jeg synes det skinner gjennom at det er et større problem at dere ikke kommer helt overens eller at hun ikke gjør jobben (eller at det er andre ting?) som du forventet - og da letter det kanskje ikke så mye på følelsene dine om du gir henne en "billig nok" gave. Ta heller tak i det problemet, hvis det er mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå