Gå til innhold

Ville dere gått i bryllup

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvor dere ble invitert som kaffegjester?

Har selv blitt inviitert til det engang, men bortprioriterte det.

Syns man enten skal få være med som gjest hele veien, eller ikke i det hele tatt.

Og hvis det skulle være pga av penger man ikke kan invitere alle, burde man

a: utsette bryllupet og spare penger

b: ha festen ett billigere sted, billigere meny etc...

Jeg er kanskje slem nå, men hvis du er så utakknemlig over "bare" å bli invitert på kaffe og bryllupsfest, fortjener du heller ikke å få noen invitasjon. Du burde heller sett på det som å bli bedt på en litt staselig fest, hvor du kommer pent pyntet, få masse deilige kaker og kaffe og benytte deg av baren etterpå, i tillegg til dans og prat og moro, istedenfor å furte over at du ikke fikk med deg middagen. Det handler om å se det positive fremfor det negative.

Jeg og min samboer har store familier og en svært stor omgangskrets. Skulle vi bedt alle til middag, hadde det vært vanskelig å finne egnet sted, og ikke minst hatt problemer med å finansiere det hele. Vi er begge 30 år, og alternativet er ikke å utsette det et par år til vi har råd til alle gjestene! Vi velger å gifte oss først før barn, og derfor vil vi ikke vente for lenge.

Vi har klare grenser for hvem vi velger å be inn til kaffe: Alle de ca. 20 kusinene og fetterne, samt kolleger. Vi splitter derfor ikke gjenger, hvis dere skjønner.

Å bli fornærmet over en kaffeinvitasjon synes jeg er HELT BAK MÅL!!! :o

Videoannonse
Annonse
Gjest sunshine-t
Skrevet

Inviteres det folk langveisfra, så syntes jeg de burde være med på hele festen. Men der kommer igjen økonomien frem. Så på det området, er jeg nesten litt enig her med siste gjest.

Nei, inviter ikke flere enn dere har råd til!

Det kommer helt an på reiselengden, om jeg hadde gått som kaffegjest. Og så kommer det seff an på hvor nære venner jeg er med brudeparet. I sommer var det et vennepar av oss som giftet seg et godt stykke vekke og vi hadde trodd vi skulle bli invitert, men så gjorde vi ikke det da. Men bruden sa at de hadde lurt på å invitere oss til kaffen da. Men siden de ikke er supernære venner og reiseveien var lang, så var vi glad for at vi ikke ble invitert.

Det er sikkert ikke så kjekt for de som reiser langt å vente på at de andre blir ferdige å spise... Bor de i nærheten, så kan de jo bare stikke hjem., sant?

Men for all del!! Det er jo en ære å bli invitert i det hele tatt!! :)

Jeg hadde nok dratt uansett. :P

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Så det er altså bedre å ikke bli invitert enn å bli invitert til kaffe og fest? :o

Jeg setter alltid pris på å bli invitert jeg, uansett om det er til middag eller fest. Har faktisk takket nei til et bryllup med middag fordi jeg nå hadde svært lite kontakt med brudeparet og det var langt å reise, mens jeg også har vært på bare kaffe og fest en gang det var lang reiseveg. Ved førstnevnte skjønte jeg ikke helt hvorfor jeg ble invitert, det kan av og til virke som om noen inviterer alle de kjenner eller har kjent...

Og hvis alle som har lang vei bør komme til middag, da må jo andre som er familie/venner pa sammen "nivå" også inviteres til middag, ellers blir jo det feil, og da må man jo invitere alle til middag da! :roll:

Skrevet

Enig med siste gjest - det er ikke særlig positiv holdning å furte over en kaffeinvitasjon. Dette med avstander er jo et poeng, og hvor godt man kjenner brudeparet, men å bortprioritere pga. prinsipp synes jeg er barnslig og survete.

Jeg synes man skal vise forståelse for de brudeparene som ønsker å dele dagen med de slektningene og vennene som betyr noe for dem, men som av ulike grunner ikke har mulighet/lyst til å ha en gigantisk middagsforsamling.

By the way: Jeg kjenner også de som synes det er veldig greit å komme til kaffen, rett og slett fordi de ikke er så glade i høytidelige lange middager med lange taler og mange sanger, men heller har lyst på en fest med bryllupsgjestene og ta del i den litt mer uformelle delen av bryllupet. Man er ulike!! :)

Skrevet

Mamå også huske på at det er forskjell på bryllup.

Noen slutter kl 12, da er det kanskje litt kjipt å komme til kaffen. Andre ender i full fest til neste morgen, med koldtbord og nattmat.

Noen inviterer 50 til kaffe, andre 4.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke akkurat alltid en ulempe å slippe en 3-4 timers middag med uendelige taler nei...

Gjest Anonymous
Skrevet

Klart jeg hadde gått, jeg var jo invitert! Makan til oppførsel på enkelte! :evil: Alle må få lov å feire sin dag som de vil. Vær heller glad for at du i det hele tatt ble bedt!

Det er forresten ikke alle som deler opp gjestene på denne måten kun av økonomiske årsaker heller, det er liksom ikke alle man kjenner som har noe i en forsamling med de aller nærmeste å gjøre som selve middagen er, men at man likevel ønsker å ha dem med på den store dagen. Kaffegjester er ikke annenrangsgjester for det, bare annenrangs når det gjelder hvem man har kontakt med.

Skrevet

selfølgelig hadde jeg kommet, så fremst det ikke var langt å reise...

HAr delt opp gjesten mine. Vi blir 90 til middagen og enda 23 stk til kaffe... Et par av middagsgjestene er "Bare" venner, men bor veeeldig langt unna, og blir dermed invitert hele veien. Venner og bekjente som blir invitert til kaffen bor i samme bygd som oss... Hovedsaklig er det kun familie som er invirert til middag. BLir for mye synes jeg om man skal invitere alle man kjenner til middag. 90 stk rundt middagsbordet får holde. Da har vi enda saltrert ut noen....

Skrevet

Jeg syns at kaffegjester er en uting, og ville aldri i verden ha planlagt eget bryllup med to sett gjestelister.

Men jeg hadde gått selv, hvis det var folk jeg brydde meg om og det ikke var lang reisevei.

Gjest Diva i.i.
Skrevet
Jeg syns at kaffegjester er en uting, og ville aldri i verden ha planlagt eget bryllup med to sett gjestelister.

Men jeg hadde gått selv, hvis det var folk jeg brydde meg om og det ikke var lang reisevei.

Helt enig :enig:

Tror jeg hadde blitt litt lei meg og følt meg nedprioritert om jeg hadde fått invitasjon som kaffegjest. Ville nok gått (om det ikke var milevis unna) om jeg kjente dem middels - godt. Men hadde nok følt meg litt "dum".

Det skal være svært gode grunner til å takke nei til bryllupsinvitasjon, synes jeg.

Jeg skal ikke blande meg inn i hva andre bør gjøre, men skal jeg selv stå brud en gang, så skal jeg IKKE ha kaffegjester! Jeg vil at mine gjester skal få "hele pakka" når de først kommer, og sambo er også enig i det.

Mht økonomi, så har vi jo ikke det ( om vi skulle giftet oss i nærmeste framtid liksom ), men det blir å spare og spare det. For å få råd til å invitere de som betyr mye for oss og som vi er glad i.

Sånn litt på siden,-

Er det 50 middagsgjester og 40 kaffegjester så er det EN ting.

Er det 50 middagsgjester og 5-10 kaffegjester så synes jeg det blir for sært. Greit å ha en ordentlig fordeling da, om mulig.

Gjest Fremdeles Diva i.i.
Skrevet

En ting til :

Er det slik at man ikke "får" være med på vielsen om man er kaffegjest ?

::: sjokk :::

Skrevet
En ting til :

Er det slik at man ikke "får" være med på vielsen om man er kaffegjest ?

::: sjokk :::

Jo, er ikke det helt vanlig at man er med på? Kjenner mange venner som går i kirken, og så drar ut og spiser før de drar i kaffen.

Skrevet

Kirken er et åpent rom og der får alle komme...

Når det gjelder kaffegjester synes jeg det er helt greit. I en perfekt verden hadde vi selvfølgelig hatt råd og plass til å invitere alle som er viktige for oss på en eller annen måte, men når en har helt enorm slekt så sier det seg selv at å invitere alle til middag er en umulighet. Da gjør vi det heller slik at vi inviterer folk som betyr noe for oss, men som vi ikke har et spesielt nært forhold til nå lenger til kaffe og det skulle forundre meg stort om noen blir fornærmet over det...

Selv blir jeg alltid veldig glad når jeg får invitason i posten, selv om det "bare" er til kaffe. Jeg velger å se det sånn at jeg er viktig for dem og de vil ha meg der selv om de kanskje ikke har mulighet til å ha meg der hele tiden. (Hadde det vært noen i nær familie for eksempel søster eller bror eller en veldig nær venn som hadde giftet seg og jeg ikke hadde blitt bedt hadde det selvfølgelig vært med en viss skuffelse jeg hadde gått til kaffen...)

Uansett går jeg alltid i bryllup så lenge det er mulig! Ser på det å bli invitert til bryllup som en ære og som en personlig tillitsærlæring...

Gjest sexysadie
Skrevet
Jeg har vært kaffegjest i et bryllup før og det vil jeg aldri igjen. Så vi skal ikke han noen sånne gjester i hele tatt. Enten blir man bedt eller så blir man ikke bedt er min erfaring av situasjonen.

Du høres rimelig bitter ut.... :blunke:

Blir jeg buden til kaffe i ett bryllupp så blir jeg glad for det.

som oftest er d økonomien som gjør til at man ikke har råd til å ha alle til middagen.

Vær heller glad for at man blir buden.

Skrevet

Er det noen her som burde begynne å ta seg selv litt mindre høytidelig kanskje??

ikke gidde å gå i bryllup fordi man ikke blir buden til middag??

Lær dere litt folkeskikk!

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med LEYA

Maken til frekkhet å ikke ville komme i et bryllup av prinsipp fordi du er i mot kaffegjester............

Dette fortjener nesten ikke en kommentar engang.

Er ikke alle som har rike foreldre å støtte seg på eller en milliongevinst fra Hamar!

Hadde blitt glad for i det hele tatt å bli tenkt på i en sånn situasjon jeg.

Og klart, skal man ha kaffegjester bør man holde tiden.

Skrevet

Det har hendt at jeg ikke har gått i bryllup når jeg "bare" ble invitert til kaffen og veien var lang. Ellers har jeg ikke noe i mot å være kaffegjest. Skal allikevel ikke be noen "bare" til kaffen når vi gifter oss, synes det er mest hyggelig om alle kan være med hele dagen.

Skrevet

Skølv kunne eg ikkje tenkt meg å ha kaffigjester - fordi eg ikkje likar prinsippet, rett og slett... So hjå oss var det anten-aller.

Men steget derfrå og til å prinsipielt nekte å gå når ein er invitert til kaffi, er vel ganske langt... :roll: Eg ville absolutt gått, viss ikkje det var veldig lang reise. (Er jo litt kjedeleg å reise kjempelangt for nokre få timar - men det er vel heller ikkje så vanleg å invitere kaffigjester langveisfrå...?)

Konklusjon: Ein kan sjølvsagt mislike sjølve ordninga med kaffigjester, men å bli invitert i bryllaup er alltid ei ære! :)

Skrevet
Er det noen her som burde begynne å ta seg selv litt mindre høytidelig kanskje??

ikke gidde å gå i bryllup fordi man ikke blir buden til middag??

Lær dere litt folkeskikk!

:enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...