AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Anbjørg blir spådd å bli det nye trendy jentenavnet. Jeg syns det virker veldig gammeldags, tenker på en budeie. Hva synes dere? 2
Meridian Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg har hørt om Annbjørg. Syns det er et fint, norsk navn. Virker nok gammeldags. Lurer på hva folket her inne syns om Bjørkfrid?
Tootikki Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg syns Anbjørg er mye finere enn mange av dagens trendnavn i alle fall. Om søtti år er Celina, Emma og Linnea gamle, skrukkete damer. ;-) Hvem spår at Anbjørg blir det nye trendy jentenavnet? 2
Paprica Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Har ingen dårlige assosiasjoner til Annbjørg:)
Gjest imli Skrevet 23. oktober 2011 #6 Skrevet 23. oktober 2011 Eg trur også at norrøne/norske namn kjem til å bli neste namnetrend, for det er blitt litt fleire som kallar ungane slik namn i det siste (deriblant eg ), men eg trur ikkje det blir ein trend (altså at slike namn havnar på namnetoppen) neste år liksom. Kjem nok til å ta sikkert 10 år før Emmma og Lukas er ut Eg tykkjer Anbjørg er eit kjempefint namn. 1
Rainbow Skrevet 23. oktober 2011 #7 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg tenker vel at i dagens internasjonale samfunn - der man reiser mye mer, har kontakt med folk over internett, kommuniserer mye på engelsk osv - er et slikt navn slitsomt å ha. Det innehar en bokstav som ikke finnes i andre land, er bortimot umulig å uttale (eller i alle fall skjønne hvordan man uttaler uten å bli "opplært"), og det blir slitsomt å stadig måtte stave og forklare eget navn. Jeg har selv et dobbeltnavn sammensatt av to enkle norske navn, og bare det er kjempeslitsomt i kontakt med engelskspråklige. For det første er det ingen som skjønner at jeg bruker begge, og jeg må alltid stave det, og forklare hvordan det skal uttales. Så jeg skulle egentlig ønske foreldrene mine hadde gitt meg et mer internasjonalt forståelig navn. Men det var vel ikke så vanlig på begynnelsen av åttitallet. 1
Explosive Skrevet 23. oktober 2011 #8 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg synes Annbjørg er fint! Jeg har ei tante som heter det, så har veldig gode assosiasjoner til navnet.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 23. oktober 2011 #9 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg liker ikke navnet Anbjørg så godt. Jeg hadde ikke valgt Emma eller noe av det som jeg trodde kom på navnetoppen heller dersom jeg hadde hatt/skulle fått en jente. For min del foretrekker jeg navn som er relativt vanlige, men likevel ikke poppisnavn.
Gjest Krizzy Skrevet 23. oktober 2011 #10 Skrevet 23. oktober 2011 Det er helt greit. Verken mer eller mindre.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #11 Skrevet 23. oktober 2011 Anbjørg er helt greit. Bjørkfrid hadde gjort meg sur på foreldrene mine som ga meg et så idiotisk navn. Jeg velger 1000 ganger Anbjørg framfor motenavn som Vilde, Thea, Linnea, Tuva, Ida, Maja, Mia etc som alle unger heter nå til dags.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #12 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg synes folk skal velge det de selv synes er bra. Om det er mote, gammeldags, om hele Norge heter det eller om det er et tegneserienavn spiller ingen rolle for meg. Liker jeg det, så velger jeg det.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #13 Skrevet 23. oktober 2011 Sjeldent navn, rart det ikke er blitt "oppdaget" før nå. Et urnorskt og vakkert navn.
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2011 #14 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg tenker vel at i dagens internasjonale samfunn - der man reiser mye mer, har kontakt med folk over internett, kommuniserer mye på engelsk osv - er et slikt navn slitsomt å ha. Det innehar en bokstav som ikke finnes i andre land, er bortimot umulig å uttale (eller i alle fall skjønne hvordan man uttaler uten å bli "opplært"), og det blir slitsomt å stadig måtte stave og forklare eget navn. Dette er eg heilt ueinig i! Tenk så kjipt det hadde vore viss alle hadde "internasjonale" namn! Dessutan er det ganske kulturrelativistisk kva ein ser på som internasjonale namn. Skal du ha eit internasjonalt namn, altså eit namn som fungerar for flest mogleg mennesker i verda, burde du jo gje ungen ein kinesisk namn Men for dei fleste så er jo internasjonalt=engelsk/lett å uttale på engelsk. Kvifor skal det engelske språket få setje standaren for kva folk skal heite rundt om i verda? Tenkj for ei kulturarv som går tapt, viss alle skulle heite Emma og Lucas. 4
Gjest gurimalla Skrevet 24. oktober 2011 #15 Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Dette er eg heilt ueinig i! Tenk så kjipt det hadde vore viss alle hadde "internasjonale" namn! Dessutan er det ganske kulturrelativistisk kva ein ser på som internasjonale namn. Skal du ha eit internasjonalt namn, altså eit namn som fungerar for flest mogleg mennesker i verda, burde du jo gje ungen ein kinesisk namn Men for dei fleste så er jo internasjonalt=engelsk/lett å uttale på engelsk. Kvifor skal det engelske språket få setje standaren for kva folk skal heite rundt om i verda? Tenkj for ei kulturarv som går tapt, viss alle skulle heite Emma og Lucas. Helt enig med deg. Jeg har et vanlig norsk navn som er tilnærmet umulig på engelsk. Jeg har bodd og jobbet mange år i utlandet og har ikke opplevd store problem med navnet mitt. Ja, jeg må stave navnet oftere enn i Norge og jeg må høre mange forsøk på å uttale navnet mitt korrekt, men det er ikke noe problem. Mange blir interessert når de hører uvanlige navn og et tradisjonelt norsk navn er en "conversation starter" i mange situasjoner. Edit: Forresten; Anbjørg er et fint navn Endret 24. oktober 2011 av gurimalla
Serenity_ Skrevet 24. oktober 2011 #16 Skrevet 24. oktober 2011 Om det var en jente i magen var Aslaug på listen min 1
Miki Skrevet 24. oktober 2011 #17 Skrevet 24. oktober 2011 Olivia står på min liste. Annbjørg er fint, men passer ikke helt. Aslaug heter bestemor, og jeg synes det er veldig fint, men det står ikke på lista mi. Jeg går ikke for de mest populære navnene fordi jeg synes ikke de høres så bra ut som folk skal ha det til. Heller Mathilde og Marie enn Emma og Linnea.
Serenity_ Skrevet 24. oktober 2011 #18 Skrevet 24. oktober 2011 Olivia står på min liste. Annbjørg er fint, men passer ikke helt. Aslaug heter bestemor, og jeg synes det er veldig fint, men det står ikke på lista mi. Jeg går ikke for de mest populære navnene fordi jeg synes ikke de høres så bra ut som folk skal ha det til. Heller Mathilde og Marie enn Emma og Linnea. her heter også verdens beste farmor Aslaug Er nok derfor det var med i vurderingen.
Miki Skrevet 24. oktober 2011 #19 Skrevet 24. oktober 2011 her heter også verdens beste farmor Aslaug Er nok derfor det var med i vurderingen. Olivia er oldemor og Aslaug er Mormor her
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #20 Skrevet 24. oktober 2011 Mange blir interessert når de hører uvanlige navn og et tradisjonelt norsk navn er en "conversation starter" i mange situasjoner. Enig, dette har mye med innstilling å gjøre, kjæresten har et navn med en av de særnorske bokstavene, og vi har hatt veldig mange morsomme samtaler pga det i utlandet. Og selv jeg, som har et navn som er godt kjent i engelsktalende land blir spurt om hvordan dette uttales i Norge, i motsetning til det landet vi er i og navnets opprinnnelsesland. Så jeg tror ikke det har så mye med særnorske navn å gjøre, det er bare en av de tingene man snakker om når man møter fremmede over landegrenser, akkurat som man sammmenligner priser, eller snakker jobb, utdanning og bolig på byen her hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå