AaaaK Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg ligger i dag med feber og skulle opprinnelig jobbet alene fra 16-24 i dag. Har sagt i fra til sjefen, fått beskjed om at jeg må høre om noen kan ta vakten min. Ingen kan. Kan jeg pålegges å jobbe da?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Neppe! Dersom du har vært ansatt hos denne arbeidsgiveren i mer enn 2 måneder gir Arbeidsmiljøloven deg som arbeidstaker rett til å benytte egenmelding. § 8-23. Egenmelding Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring. En arbeidstaker har rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden på grunnlag av skriftlig eller muntlig egenmelding etter bestemmelsene i §§ 8-24 til 8-27. § 8-24. Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med. Dersom et arbeidsforhold blir avbrutt i mer enn to uker, kan egenmelding først nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i to måneder. Egenmelding kan likevel nyttes når vedkommende har vært i arbeid i fire uker etter avbruddet, dersom avbruddet skyldtes a) bedriftspermittering b) permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-2, 12-3, 12-4, 12-5, 12-9 og 12-10. c) permisjon etter sjømannsloven § 13, eller d) militær- eller siviltjeneste. Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med. Les: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html
AaaaK Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2011 Men her ligger egentlig problemet i at vi er en døgnåpen butikk som man nå ikke får noen til å erstatte meg i... Hva skjer i sånne situasjoner?
Meaty Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Det er sjefens problem å finne noen som kan jobbe når du er syk, hvis ikke får sjefen jobbe selv! Ingen kan vel forlange at folk skal stille på syk på jobb.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Det er ikke ditt ansvar å finne vikar når du er syk; det er det sjefen som skal gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Men her ligger egentlig problemet i at vi er en døgnåpen butikk som man nå ikke får noen til å erstatte meg i... Hva skjer i sånne situasjoner? Det er helt og holdent din sjef/overordnet sitt ansvar. Dersom han ikke får andre til å ta din vakt må han enten stå der selv eller holde stengt. Så enkelt er det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå