Gå til innhold

Dere som ikke spiser melkeprodukter...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet at dette er et matforum men jeg kommer likevel med spørsmålet mitt ;) Jeg har lagt merke til at det er en del folk som ikke bruker melkeprodukter her også. Tar dokke ekstra kalsium tabletter eller? Jeg har lest litt forskjellig om dei...noen sier at dei hopes opp i kroppen... vet ikke hva man skal tro på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får i meg kalsium via grønnsaker, så jeg tar ikke tilskudd. I tillegg får man kjøpt f.eks rismelk som er tilsatt kalsium.

Skrevet

Jeg er jo også flink å spise grønnt og spiser feta (den som er fra ren geitemelk og mozzarela av og til), men så er jeg gravid og vil jo helst ikke gjøre noe gale. Det er ikke så enkelt med fastlegen angåendes dette siden han svarer bare - gå etter magefølelsen, føler du at du er bedre, så lev uten melkeprodukter. Og bedre er jo jeg da! Men så var det der med graviditeten...

Skrevet

Du får i deg godt med kalsium fra grønne grønnsaker, særlig er spinat en veldig god kilde. Jeg bruker veldig mye babyspinat i salat, og spiser mye brokkoli daglig. Dekker behovet mer enn nok, har vært uten melkeprodukter så og si 2,5 år. I tillegg til at det er god kalsiumkilde, så er det fullt av andre mineraler og vitaminer.

Før spiste jeg mye melkeprodukter og manglet både kalsium og d vitamin.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke bruker melkeprodukter? Hvordan kan du si at du ikke spiser melkeprodukter når du spiser fetaost?

Skrevet

Jeg kan ikke få i meg noe som helst melkeprodukter, har altså ikke spist melkeprodukter siden de fant det ut for 21 ÅR siden! :) Når jeg sier det til folk sperrer de opp øynene og spør "hva spiser du da???". Som en annen her i tråden sier, masse grønnsaker, spesielt grønne grønnsaker er en god kilde. Jeg spiser 2 grønne grønnsaker hver dag, i tillegg til andre. Det kan være brokkoli og erter, spinat, rosenkål, osv. Jeg er generellt ganske sunn. Har aldri hatt noe form for vitamin mangel.

Gjest henriett3
Skrevet

Jeg har melkeallergi, men det er ganske lite, så jeg kan spise ting med melk i, men kan ikke drikke melk ren eller kakao eller noe sånt. Jeg får i meg kalsium via ost. Fastlegen sa jeg kan spise to osteskiver hver dag, så er det nok.

Skrevet

Jeg unngår alle ku-melk produktene. Det blir jo ikke så mye til overs. På meny får man tak i en feta ost som er laga på geitmelk. En sånn liten firkanta pakke. Som er jo ikke ku-melk da :P Geitmelk og bøffelmelk går greit.

Endometriose har jeg og i sånn grad at det ikke er vits å operere. Og på grunn av den kom jeg over en amerikansk bok som opplyser veldig bra hvordan kost påvirker østrogen (det er den jeg har for mye av i kroppen). Etter jeg kutta ut alle melkprodukter, sukker, alle mel-produkter bortsett fra spelt, rødt kjøtt, har livet blitt anna.

Spiser veldig mye og varierte grønnsaker, nøtter, bønner, linser, kikerter, baker speltbrød med masse frø oppi, kylling og kalkun og fisk blir spist mye mere enn før. Men det som er forandra er jo at jeg har begynt å lage maten fra bunnen av ;)

Har til nå kjøpt havremelk, men kunne kanskje prøvd rismelk siden noen nevner at det er kalsium der. Drikker ikke den men bruker i teen og litt i matlaginga.

Skrevet

Jeg unngår alle ku-melk produktene. Det blir jo ikke så mye til overs. På meny får man tak i en feta ost som er laga på geitmelk. En sånn liten firkanta pakke. Som er jo ikke ku-melk da :P Geitmelk og bøffelmelk går greit.

Endometriose har jeg og i sånn grad at det ikke er vits å operere. Og på grunn av den kom jeg over en amerikansk bok som opplyser veldig bra hvordan kost påvirker østrogen (det er den jeg har for mye av i kroppen). Etter jeg kutta ut alle melkprodukter, sukker, alle mel-produkter bortsett fra spelt, rødt kjøtt, har livet blitt anna.

Spiser veldig mye og varierte grønnsaker, nøtter, bønner, linser, kikerter, baker speltbrød med masse frø oppi, kylling og kalkun og fisk blir spist mye mere enn før. Men det som er forandra er jo at jeg har begynt å lage maten fra bunnen av ;)

Har til nå kjøpt havremelk, men kunne kanskje prøvd rismelk siden noen nevner at det er kalsium der. Drikker ikke den men bruker i teen og litt i matlaginga.

Kjempebra!

Du vil garantert få i deg nok kalsium hvis du bare spiser godt med grønne grønnsaker, men hvis du føler deg tryggere ved å bruke rismelk tilsatt kalsium, så gjør du det. Rismelk er godt til frokostblandingen hvis du spiser det, evnt så bruker jeg det hvis jeg lager vaffler/pannekaker :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har melkeallergi, men det er ganske lite, så jeg kan spise ting med melk i, men kan ikke drikke melk ren eller kakao eller noe sånt. Jeg får i meg kalsium via ost. Fastlegen sa jeg kan spise to osteskiver hver dag, så er det nok.

Har du prøvd laktosefri melk? Jeg fikk et nytt liv etter at jeg oppdaget denne, og fikk vite at geitost/fetaost er noe av det mest laktoseholdige som finnes.

Skrevet

blondie65

det gjelder den vanlige geitosten ja, men ikke den ene feta osten som er laget av ren geitmelk. Men jeg så at du refererte til hun ene som hadde melkealergi :D

Takk for innspill folkens! Roligere ble jeg. Spinat har ikke var jeg så flink med men i grunnen liker jo jeg den også.

Skrevet

blondie65

det gjelder den vanlige geitosten ja, men ikke den ene feta osten som er laget av ren geitmelk. Men jeg så at du refererte til hun ene som hadde melkealergi :D

Takk for innspill folkens! Roligere ble jeg. Spinat har ikke var jeg så flink med men i grunnen liker jo jeg den også.

Babyspinat er himmelsk i salater. Jeg bruker ofte en pk daglig, godt til gryter og alt :)

Gjest henriett3
Skrevet

Har du prøvd laktosefri melk? Jeg fikk et nytt liv etter at jeg oppdaget denne, og fikk vite at geitost/fetaost er noe av det mest laktoseholdige som finnes.

Det er ikke laktosen jeg er allergisk mot. Det er proteinene ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke laktosen jeg er allergisk mot. Det er proteinene ;)

Er du sikker? Jeg trodde det også.

Gjest henriett3
Skrevet

Er du sikker? Jeg trodde det også.

100% sikker

Skrevet

Vi har problemer med å ta opp kalsiumen i melk grunnet alt fosforet og melkesukkeret. Den beste måten å få i seg kalsium er gjennom grønnsaker. Der tar kroppen opp mer. Vi begrenser vårt melkeinntak til litt ost og litt i sauser osv. Melk drikker vi aldri.

Det er et paradoks at vi er det landet i verden som drikker mest melk og som også er i verdenstoppen i antall tilfeller av benskjørhet.

• Liker 1
Skrevet

Vi har problemer med å ta opp kalsiumen i melk grunnet alt fosforet og melkesukkeret. Den beste måten å få i seg kalsium er gjennom grønnsaker. Der tar kroppen opp mer. Vi begrenser vårt melkeinntak til litt ost og litt i sauser osv. Melk drikker vi aldri.

Det er et paradoks at vi er det landet i verden som drikker mest melk og som også er i verdenstoppen i antall tilfeller av benskjørhet.

Signerer!

Det har tatt meg lang tid å forstå at melk ikke har noe nytte, tvert imot.

Skrevet

Signerer!

Det har tatt meg lang tid å forstå at melk ikke har noe nytte, tvert imot.

Jeg er vegetarianer og bruker det som en kilde til B12. Spiser egg også, men klarer ikke få så mye av det i kosten til at det er nok. Hadde det ikke vært B12 i melk hadde jeg kuttet det ut helt.

Skrevet

Jeg er vegetarianer og bruker det som en kilde til B12. Spiser egg også, men klarer ikke få så mye av det i kosten til at det er nok. Hadde det ikke vært B12 i melk hadde jeg kuttet det ut helt.

Jeg er veganer, ble det da jeg begynte reisen for å bli frisk fra ME. Tar B12 tilskudd nå og da når kroppen trenger det :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar kalsiumtabletter som er tilsatt D-vitamin, bare for å være på den sikre siden. Jeg merker jo ikke så mye til det NÅ om jeg skulle få i meg for lite, men jeg kan merke det om 30-40 år dersom jeg blir benskjør... Så jeg tar ikke sjansen :)

Bruker "matfløten" fra Gogreen som heter "Mat", eller den som heter "Visp" når noe skal piskes. Har prøvd havremelk og rismelk, og det funker fint i vafler og på kornblanding. Men ellers er jeg ikke så begeistret for det. Bruker sjokoladesoyamelk hvis jeg skal drikke kakao, og bruker blå Soft Flora til vanlig på brødskiva, pluss Melange uten salt og melk til baking. Ellers spiser jeg ikke ting med melk i.

Har forsåvidt ikke blitt kvitt alle plagene mine, men vet at melk er en av triggerne, så jeg holder meg unna det. Det er flere i familien min, både mor og far, med irritabel tarm, så har nok det jeg også. Men jeg akter ikke å spise melkeprodukter når jeg VET at det er noe som gjør at jeg får vondt i magen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...