Gå til innhold

Tarantella


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

Jeg har veldig lyst på en tarantella. Jeg synes de er vakre og interessante skapninger og samtidig har jeg et inntrykk av at de ikke krever så mye stell og oppmerksomhet som en del andre kjæledyr.

Jeg har dog ikke så mye erfaring med disse, så jeg lurer litt på om noen som har hatt dette kan fortelle om hvor mye stell den krever?

Kan man dra på ferie en stund og bare la den bli hjemme med litt ekstra mat? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som tør å passe på den, og typen og jeg reiser en del til Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange krever en viss fuktighet, som gjør at man enten må ha dyrt utstyr i terrariet, eller så må man spraye det daglig. Mange tarantellaer krever at fuktigheten aldri faller under 60-65. De krever stell i form av friskt vann og levende mat noen ganger i uken (i form av f.eks melormer eller sirisser). De spiser aldri hvis de ikke er sulten, så har de ikke spist innen en viss tid, så må man fjerne maten. Underlag kommer ann på hvor ederkoppen opprinnelig er fra. i vannskålen bør det enten være en veldig veldig lav skål, eller små stener i skålen. Man trenger ikke bytt underlag så ofte, men glasser osv må gjerne vaskes litt. De liker å ha det varmt (gjerne 24 grader) og kan aldri ha det for kaldt. Edderkopper må aldri mates når de bytter ham(skinn), og det kan gå uker før den har byttet ham. Yngre edderkopper bytter ham ofte i forhold til eldre ederkopper. En edderkopp kan bli 20 år gammel.

(Og nei du bør ikke hive inn ekstra mat, helst få noen til å mate den og sjekke at den har det bra. Den må ha vann hele tiden så det må fylles på, og som sagt så krever de fleste høy fuktighet)

Står mye på nettet. Titt litt på forskjellige raser, og se om du finner en du syntes virker fin. Les deg opp om hva den rasen krever. Man bør helst kjøpe hos en privatperson, evt få inn en "ny" edderkopp hos dyrebutikken (da de som er i dyrebutikken gjerne er flere år gamle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har mest lyst på en chilensk tarantella. Har lest at de sør-amerikanske er mye roligere enn de afrikanske og asiatiske, og den er heller ikke så dyr.

Hvordan er det å ta dem ut av terrariet da? Har lest at de "skyter" hår når de blir redde, og det kan være veldig ubehagelig, men dama i dyrebutikken sa at det ikke er noe problem i det hele tatt å ta opp en chilensk tarantella fordi de er så rolige.

Er selvfølgelig ikke viktig å ta på den. Den er jo ikke noe kosedyr. Tenker mest av praktiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den vant til det, går det ofte greit. Men å ta den ut i tide og utide er ikke alltid smart, de liker å være i fred. Skyting av hår er som et vepsestikk. Noen kan ha allergiske reaksjoner, men for de fleste er det ufarlig. :) Finnes andre måter å ta den ut enn med hendene, med f.eks lokket til en isboks e.l.

Chilensk tarantella er fin å begynne med ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...