Gå til innhold

VENNLIGST IKKE LUFT HUNDEN HER!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville tatt ansvar og droppet å lufte hunden der. Det går ann å ta hensyn. Kan du ikke ha hunden løs uten at det er ingjerdet kan du f.eks kjøpe en langline som du kan trene og leke med, hvor den har stor frihet men fortsatt er i bånd.

Når man skaffer seg hund påtar man seg et vist ansvar og ting som å ikke lufte hunden i barnehager/lekeplasser ser jeg på som en selvfølge.

(Vet du "bare" lekte med den der, men det går under samme tingen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som snakker om båndtvang uten kanskje å være klar over at båndtvang er en regel som er til for at hunder ikke skal jage eller skade vilt og sauer bl.a.

Båndtvang gjelder i perioden 1.april til 20.august, men hver enkelt kommune kan gi utvidet båndtvang eller ekstraordinær båndtvang i spesielle tilfeller.

-Det vil si at utenom båndtvangperioden (og i områder som har båndtvang hele året) kan hunder gå løs. Det er selvfølgelig ett krav at hundeeier har "kontroll" over hunden sin.

Men dette er altså ikke en lov som er laget for å skåne mennesker som er redd for hunder !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Båndtvang i Bergen:

Velkommen til å ta med hund i byfjellene. Husk imidlertid følgende bestemmelser: Det er båndtvang i perioden 1. april-20. august. Bestemmelsen om båndtvang følger av § 6 i hundeloven. Båndtvang i denne perioden gjelder alle steder, også i tettbygd strøk. Bergen kommune har videre vedtatt egen forskrift om båndtvang for hund. Forskriften gjelder i tidsrommet 21. august - 1. april.

Forskrift om båndtvang for hund ble fastsatt av Bergen bystyre 25. februar 2008 med hjemmel i lov 4. juli 2003 nr. 74 om hundehold § 6, § 9 og § 11.

Forskriftens § 2:

I Bergen kommune er det ikke tillatt for hunder å gå løs følgende steder:

f) i følgende lysløyper i den tid lysløypene kan brukes til skigåing: Fløyen, Totland, Frotveit, Hjortland og Gullbotn.

g) turveier med tilhørende leir- og rasteplasser og spesielt merkede turstier i følgende områder: Fløyfjellet, Kanadaskogen, Langeskogen, Hordnesmarka, Kvarven, Landåsfjellet og områdene rundt store Lungegårdsvann. Det er videre båndtvang på strekningen Svartediksdemningen - Tarlebø.

Generell regel

Det er båndtvang alle steder i Bergen kommune i tiden 1. april - 20. august. I tiden 21. august - 1.april gjelder regler i forskrift om båndtvang.

Når du kan ha hunden løs

Det kan bare skje i tiden 21. august - 1. april i de områder som ikke reguleres av forskriften og kun når hund blir fulgt og kontrollert på en aktsom måte.

Videre på internett

* Forskrift om båndtvang

* Lov om hundehold.

Så når jeg går tur på Fløyen og treffer en hund som går løs, er det min kollegas irrasjonelle frykt eller hundeeieren som driter i/ikke har satt seg inn i regelverket som er idiot?

OG eneste grunnen til at jeg vet at det er spesielle regler i Bergen er fordi det er SKILTET overalt der det er båndtvang at det er det. Dvs. at hundeeiere som slipper hunden sin i dette området driter i skilt OG forskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til restriksjoner i Bergen da, hva er årsaken til denne loven? Kjenner jeg er glad for å kunne gå løs med min i skogen her utenom båndtvang. Han løper aldri bort til noen og jeg har han alltid under oppsyn og så koser han seg ekstra masse løs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert. Hvilken rolle spiller det om man lar hunden sin leke på i en inngjerdet barnehage etter at barnehagen har stengt for dagen.

Så lenge man går over plassen etterpå og passer på at man ikke hunden har gjort fra seg - hva er problemet?

Alle hundeeiere har ansvar for å plukke opp etter hunden sin - noe jeg alltid gjør. Katter gjør fra seg overalt uten at det blir plukket opp etter dem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det var da voldsomt til restriksjoner i Bergen da, hva er årsaken til denne loven? Kjenner jeg er glad for å kunne gå løs med min i skogen her utenom båndtvang. Han løper aldri bort til noen og jeg har han alltid under oppsyn og så koser han seg ekstra masse løs.

Jeg har ingen anelse - men det kan jo godt være at kommunen har sett seg lei på dårlige hundeeiere?

Og til deg med barnehagen etter stengetid: dersom det står helt klart skilt om at du ikke kan lufte hunden din der så kan du ikke det, det er derfor skiltet - og ofte gjerde med låst port - er satt opp.

Hva katter gjør vedkommer ikke saken, all den tid det er skiltet båndtvang eller forbudt for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...