AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Hei. Vi har en ganske stor hund av en meget aktiv rase. Vi bor i en storby og det kryr ikke av grønne lunger her akkurat. Et par steinkast unna der vi bor er det en inngjerdet lekeplass. På kveldsturene pleier vi å gå en god runde med hunden slik at han får gjort fra seg og deretter slippe han på denne plassen for aktivitet å lek. Vi går aldri inn dersom det er noene der og vi går med en gang om det kommer noen. Han gjør ikke fra seg der inne bare løper, leker og vi kaster ball og sånn. Istad kom det en mann forbi og han ga meg en reprimande uten like hvor jeg fikk beskjed i klartekst om at dette var en lekeplass for barn og ikke hunder, han pekte på "VENNLIGST IKKE LUFT HUNDEN HER" skiltet som er på gjerdet utenfor. Så det jeg lurer på er følgende: Betyr dette skiltet at det ikke er lov å ha hunder der? Eller er det en slags oppfordring om at kommunen helst ikke liker det? Og hva hadde dere andre gjort? Hadde dere droppa å leke med hunden der? Er det sånn at det er ulovlig så skal jeg holde meg for god for det men om det bare er en regel som ikke har noe særlig praktisk betydning og som jeg ikke kan få noen konsekvens for så gir jeg en lang f... merker jeg. Takk for svar. Må også bare legge til at hvis det er noen dyr som møkker til denne plassen så er det alle utekattene som driter ned hele sandkassa. 3
CathFoto Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 Typisk å skylde på kattene. Selv om du plukker opp etter hunden din, så er det mange nok andre som ikke gjør det, så ikke bare skyld på utekatter. Er så lei det hund vs katt greiene, er som regel ikke enten eller. Aaargh! Det var frustrasjonen, så til spørsmålet ditt. Kan aldri tenke meg at de faktisk kan nekte hunden å være der, med mindre det er en privat barnehage/hage e.l. Og som du sier så lar du ikke hunden være der når barn er der, så da bør det jo ikke være noe problem. 6
*Sinnataggen* Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 det er vel noen som har noe med den lekeplassen som har hengt opp det skiltet, og de mener vel det som står der. at de ikke er interessert i at noen lufter hunden sin der. om det er lovlig eller ulovlig å lufte hunden der ville jeg tatt opp med kommunen hvis det er dem som eier den flekken. om det er en bhg eller noe så ville jeg spurt dem om dere kan få lov. hvis du hadde en liten uteplass, som var inngjerdet med en port, og så hadde du hengt opp et slikt skilt, da hadde det betydd at du ikke ville ha noen der inne som luftet hunden, og sikkert sagt fra om du så noen der inne gjøre akkurat det.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Du er nok sikkert ikke den eneste hundeeieren de har hatt problemer med, er nok sikkert en grunn til at det er skilt der i utgangspunktet Så la barna få lekeplassen for seg selv og finn en annen runde å gå Er vel no park i nærheten eller noe hvis du bor i by? 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Du er nok sikkert ikke den eneste hundeeieren de har hatt problemer med, er nok sikkert en grunn til at det er skilt der i utgangspunktet Så la barna få lekeplassen for seg selv og finn en annen runde å gå Er vel no park i nærheten eller noe hvis du bor i by? Det er nettopp det det ikke er. De er ikke inngjerdet, de andre parkene. Og siden han fortsatt er valpete og distre så tør jeg ikke ha han løs uten at det er noe gjerde. pga all trafikken...
kulu-kulu Skrevet 21. oktober 2011 #6 Skrevet 21. oktober 2011 Kan du ikke bare respektere at det ikke skal være hunder der da? Jeg er både hunde og katte-eier, by the way.. Har unger også. Barn leker,putter gress-sand-jord etc i munnen. Hunder tisser når og hvor de vil så lenge de er utendørs,de kan ikke lese skilt,og skjønner ikke om du ber den om å ikke tisse på visse steder (du skriver at hunden din ikke gjør fra seg på dette stedet) De fleste storbyer , har hundeparker. Kan du ikke sjekke opp,om din by har det? 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #7 Skrevet 21. oktober 2011 det er vel noen som har noe med den lekeplassen som har hengt opp det skiltet, og de mener vel det som står der. at de ikke er interessert i at noen lufter hunden sin der. om det er lovlig eller ulovlig å lufte hunden der ville jeg tatt opp med kommunen hvis det er dem som eier den flekken. om det er en bhg eller noe så ville jeg spurt dem om dere kan få lov. hvis du hadde en liten uteplass, som var inngjerdet med en port, og så hadde du hengt opp et slikt skilt, da hadde det betydd at du ikke ville ha noen der inne som luftet hunden, og sikkert sagt fra om du så noen der inne gjøre akkurat det. Hvis jeg hadde hatt en inngjerdet uteplass så hadde jo det vært min private eindom. Ikke allemanns eie slik som kommunale parker/plasser.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #8 Skrevet 21. oktober 2011 Typisk å skylde på kattene. Selv om du plukker opp etter hunden din, så er det mange nok andre som ikke gjør det, så ikke bare skyld på utekatter. Er så lei det hund vs katt greiene, er som regel ikke enten eller. Aaargh! Det var frustrasjonen, så til spørsmålet ditt. Kan aldri tenke meg at de faktisk kan nekte hunden å være der, med mindre det er en privat barnehage/hage e.l. Og som du sier så lar du ikke hunden være der når barn er der, så da bør det jo ikke være noe problem. Det var ikke meninga å direkte skylde på katter, liker katter jeg. Men det er jo ikke noe nytt fenomen at katter liker å gjøre fra seg i sand. Noe jeg mente å påpeke her. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #9 Skrevet 21. oktober 2011 Hvorfor i alledager eie en aktiv storhund i en storby uten egen hageplett? Du kan sikkert ringe kommunen og finne de som ser til denne lekeplassen og spørre de om du ikke stoler på skiltet og tilsnakk. 12
mysticmoo Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Hvorfor i alledager eie en aktiv storhund i en storby uten egen hageplett? Det er noe med det.. 2
Redbull Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg syns ikke der er greit å lufte hunden på en lekeplass der små barn krabber rundt! At det er den eneste plassen dere har til å lufte hunden på gress burde dere faktisk tenkt på før dere skaffa dere hund... 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg syns ikke der er greit å lufte hunden på en lekeplass der små barn krabber rundt! At det er den eneste plassen dere har til å lufte hunden på gress burde dere faktisk tenkt på før dere skaffa dere hund... Det er ikke den eneste plassen å lufte hunden på gress sier TS, det er den eneste hunden med gjerde rundt hvor hun kan slippe den løs.. Da mener jeg du må anskaffe deg en hage og gjerde den inn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg syns ikke der er greit å lufte hunden på en lekeplass der små barn krabber rundt! At det er den eneste plassen dere har til å lufte hunden på gress burde dere faktisk tenkt på før dere skaffa dere hund... Jeg pleier å slippe hunden min inne på en barnehage sent på kvelden. Da trener vi litt apport og noen dressurøvelser uten fare for at hunden skal fly avgårde og hoppe opp på folk. e.l. Den har alltid gjort fra seg før vi går inn dit, så hygienen for barna er ikke en sak. Det finnes en hundepark ikke langt herfra, men jeg tar ikke sjansen på å slippe der fordi hunden ofte reagerer negativt på andre hunder av samme kjønn, og jeg frykter for alvorlige skader dersom den havner i bråk med en mindre hund eller selv blir kvestet av en større hund. Mange f.eks. rottweilereiere har ikke hundevett i det hele tatt (det var vel derfor de skaffet seg den rasen som førstegangshund) og en kan ikke stole på at en løs rottweiler i hundeparken er en omgjengelig hund. Oppsummert: så lenge hunden ikke gjør fra seg inne på området, hva er problemet?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg skjønner ikke folk som ikke respekterer skilt og vennlige (eller mindre vennlige...) oppfordringer. Det handler da om respekt for sine medmennesker? Det er en grunn til at de har satt opp skiltet. Plassen er laget for at barn skal leke der, ikke fordi det er synd på deg som ikke har et sted å slippe hunden din. Er det ikke båndtvang uansett? Det finnes forøvrig langliner som gjør at hunden kan få større frihet og få rørt seg mer i en vanlig park utpå kvelden. Helt uten at man tar seg til rette på tross av skilting og oppfordringer. Har selv gått lydighet med hund og brukt mye langline nettopp fordi jeg ikke hadde et inngjerdet sted jeg kunne slippe hunden, og det fungerer helt fint. 5
Grønt blad Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Tipper det også har noe med hvilke signaler man sender til andre. Selv om du og din hun gjør alt riktig og er aldri så veloppdragne, så sender det signaler om at det er greit å lufte hunden der. Kanskje en annen (og mindre "veloppdragen) hundeeier ser dette og tenker at han/hun også skal lufte hunden sin der. Siden det er greit at du gjør det, så burde det vel være greit at andre gjør det... Bare en tanke... 4
Redbull Skrevet 22. oktober 2011 #16 Skrevet 22. oktober 2011 Oppsummert: så lenge hunden ikke gjør fra seg inne på området, hva er problemet? Jeg har ennå ikke sett en hund som ikke tisser "litt over alt", sååå der har du problemet 2
Redbull Skrevet 22. oktober 2011 #17 Skrevet 22. oktober 2011 Det er ikke den eneste plassen å lufte hunden på gress sier TS, det er den eneste hunden med gjerde rundt hvor hun kan slippe den løs.. Da mener jeg du må anskaffe deg en hage og gjerde den inn. Enig! 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2011 #18 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg lurer på hva trådstarter tror et slikt skilt betyr? Har man dyr så skal man respektere at andre ikke vil ha dyret sitt på en plass de har satt skilt opp om det. Hvorfor setter man ellers opp skilt? Skiltet er satt der for en grunn, og når trådstarter velger å ikke bry seg om skiltet så må hun heller ikke bli fornærmet over tilsnakk. Og det er faktisk ikke andres problem at det mangler andre steder for deg og hunden din. Det er ditt problem. Enkelte hundeeiere gjør meg så forbannet fordi de tror at deres elskelige lille dyr ikke er et problem for noen. Jeg har en kollega som ikke tør gå tur grunnet elskelige hunder som går uten bånd eller i bånd uten at eieren har kontroll. Jeg har også sett hunder løpe løs og når man da gjør eier oppmerksom på en meget ubehagelig episode med løshundene deres så kommer idiotkommentaren: den er ikke farlig, den skal bare tøffe seg. OG SÅ DA? Hvorfor var den løs og skremte vettet av meg?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #19 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg hadde glatt latt hunden min løpe der dersom det ikke er andre der. Min skvetter ikke overalt, og den har behov for å løpe den også. Alt det tøyset med "skulle du tenkt på før", "skaff deg hage".. hadde jeg glatt oversett. 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2011 #20 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg hadde glatt latt hunden min løpe der dersom det ikke er andre der. Min skvetter ikke overalt, og den har behov for å løpe den også. Alt det tøyset med "skulle du tenkt på før", "skaff deg hage".. hadde jeg glatt oversett. Du er vel en av de som parkerer foran garasjer, rir der det er skiltet som ulovlig og kaster søppel ved siden av søppeldunken også høres det ut som. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå