Gå til innhold

Retter med/tilberedning av grønnsaker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er desverre sånn at jeg ikke liker grønnsaker, da med unntak av kålrot og hodekål hvis den er godt saltet (som jo ikke er så veldig bra). Kokt gulrot kan også gå greit. Jeg spiser likevel grønnsaker til middag hver dag, men det er ikke så kjekt å måtte tvinge dem i seg.

Har du noen gode tips til hvordan jeg kan tilberede grønnsakene så de blir bedre? Jeg foretrekker helst noe som ikke er så tid- og arbeidskrevende dersom det er mulig. Jeg tenker da på grønnsaker som tilbehør til en rett.

Kanskje du har noen middagsretter som inneholder mye grønnsaker som du vil dele med meg?

Alt tas imot med stor takk! Jeg har tidligere lest her på KG om en annen som ikke taklet grønnsaker så bra, og hun ble sammenliknet med en treåring fordi det tydeligvis bare er de som ikke liker grønnsaker. Håper ikke dere tenker sånn om meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Heloise
Skrevet

Pastinakk fritert i olje i ovnen, ca 20'ish minutter til de er myke. Naaaam nam nam nam! Eller kokte sammen med gulrøtter. *dåne*

Skrevet

Hva med ovnsbakte grønnsaker?

Gratinert broccoli/blomkål? (med ostesaus og stekt bacon/spekeskinke og baguett til)

Gulrot, broccoli eller blomkålpuré? Veldig godt med masse parmesan i :)

• Liker 1
Skrevet

Hva med ovnsbakte grønnsaker?

Gratinert broccoli/blomkål? (med ostesaus og stekt bacon/spekeskinke og baguett til)

Gulrot, broccoli eller blomkålpuré? Veldig godt med masse parmesan i :)

Ja dette hørtes spennende ut! Har du en oppskrift/fremgangsmåte? :)

TS

Gjest Survival
Skrevet

Gjelder søtpotet som grønnsak?

I så fall foreslår jeg ovnsbakte søtpoteter som tilbehør til middag i stedet for poteter/ris/pasta. Det smaker kjempe godt, og er veldig sunt.

Skrevet

Ja dette hørtes spennende ut! Har du en oppskrift/fremgangsmåte? :)

TS

Ovnsbakte grønnsaker:

Skjær opp grønnsaker i ca like store biter (her kan du bruke alle typer grønnsaker, løk/rødkløk, champignon, gulrot, squash, aubergine, sukkererter, brokkoli, blomkål, paprika osv) krydre etter smak. Bland i litt olivenolje, og stek i ovnen på ca 225 grader i omtrent 30 min - avhengig av størrelse på grønnsaksbitene og type grønnsaker. Det er godt å steke grønnsakene sammen med cottage cheese eller fetaost også :)

Gratinert brokkoli/blomkål:

Kok brokkoli og/eller blomkål (entenn hel eller delt i store biter) i lettsaltet vann i noen minutter. Lag tykk, hvit saus, bland i et par egg og ost etter smak. Ha grønnsakene i en ildfast oven, hell sausen over, og gratiner til sausen har stivnet.

Puré: Kok grønnsaker etter ønske enten i kjele eller i en skål i mikroen noen minutter med litt vann. Mos med stavmikser e.l. Smak til med salt og pepper, ha gjerne i en smørklatt, litt fløte, cottage cheese eller parmesan, og varm opp.

Skrevet

Gjelder søtpotet som grønnsak?

I så fall foreslår jeg ovnsbakte søtpoteter som tilbehør til middag i stedet for poteter/ris/pasta. Det smaker kjempe godt, og er veldig sunt.

Søtpotet reknest som en grønsak ja.:)

Skrevet

Lag din egen spaghettisaus.

Det enkleste er å bruke hakkede tomater og koke frosengrønnsaker (kan kokes i mikroen) som du hakker i småbiter og blander i de hakkede tomatene og koker opp med litt pepper og andre krydder du liker.

Her bruker vi sånn frosenblanding med gulrot, blomkål og brokkoli.

Det som er bedre, er å kjøpe gulrot, kålrabi, eple og hvitløk som raspes på rivjernet slik man rasper ost. Det hele stekes i litt olje i stekepannen og så has hakkede tomater i med krydder av eget ønske og litt sukker. Så er det bare å tilsette stekt kjøttdeig, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig osv...

Bruk pasta eller ris som tilbehør :)

Skrevet

Når vi har potetmos her i huset, så koker vi atter en gang frosengrønnsaker og deler opp i biter som vi så har i potetmosen :)

Det er så kjekt når det tar 8-9 minutt å koke en halv pose med frosengrønnsaker i mikrobølgeovnen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eh... Det tek fem minutt å koke frossengrønsaker på komfyren, kortare med kokande vatn frå vannkokaren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...