Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

98 drittfiler eller bevis eller hva det er på at maskinen min er hacket :evil: vet ikke hvor jeg har fått det fra, men disse dagers millioner nettjulekalendere kan vel kanskje være enkle løsninger for de som ikke har rent mel i posen.

Teknikeren som jeg er gift med, får heller ikke slettet alt, så nå er det ad-aware hver gang jeg har vært på nett.

Og slutt på julekalendere - selv om de er på det jeg regner for trygge og seriøse sider. Det kommer kanskje ikke derfra, men det er liksom ikke så mye jeg kan gjøre selv, så jeg får i hvert fall prøve.

Be afraid and aware.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KG sin julekalender òg?

AdAware og Spybot Search & Destroy er fine mot diverse program du ikkje ønsker, og brannmur er fin for å hindra hacking. Har du ikkje brannmur så få tak i ein pronto (zonealarm frå zonelabs.com er fin) og dersom du har ein allereie, sjekk kva program som har tilgang til nettet.

Med brannmur på plass treng du ikkje vera så veldig redd for hacking, så lenge du passar på å ikkje innstallere program du ikkje veit kva er. (Innstallerer du ein trojaner utan å vera klar over det, må du likevel gi tilgang til å sleppa gjennom brannmuren. Men AdAware/SpyBot hjelper nok til med å halda slikt unna.)

AdAware finn jo ein del filer du kan få tak i på ulikt sett: Tracking cookies ved å sjå på reklamebanner, Alexa følgjer gjerne med innstallasjonen av Windows (avtale med MS) ein del program er reklamefinansiert (heilt opent) og nokre program, gjerne shareware og P2P-program, kan innstallere litt meir enn du ber om. Enkelte websider (prono og warez ofte) prøver òg å få deg til å innstallere litt snusk du ikkje vil ha - så ikkje klikk på "OK" heilt automatisk når det poppar opp vindu...

Jaja, eg skriv "du" eg, men tenker såklart på alle som kan ha nytte av å lesa dette :)

Og julekalendrane kan du nok trygt besøka.

Skrevet

Ja, og jeg fikk en lette i tåkehue i går, det skjedde noe da jeg var innom en link på Juleforumet - "help Santa" heter den - og den var nok ugrei.

Nå renser jeg pc-en hver gang jeg har vært på nett og så skal jeg vise teknikeren hva du har skrevet og så hvis det er noe han ikke har gjort, så får han nok fine tips.

Takk skal du ha!

Skrevet

Tusenbenet svarer:

Meget godt svar, og ja jeg har gjort akkurat som det blir anbefalt. Har siste versjoner av både Ad-aware, Spybot og Zone-alarm, i tillegg har vi Norton Antivirus. Problemet er bare at ingen av dem får fjernet problemet. Både Ad-aware og Spybot finner problemet men får ikke fjernet det.

Noen tips for å få det fjernet helt?

Skrevet

Tja?

Reinstallasjon av windows?

Det er kjekt i ny og ne... Så er du helt sikker

Og fra nå av.. IKKE trykk Ja/OK til ting du ikke vet hva er.. (I de fleste tilfeller, godkjenner du installasjon av programvare - som senere kan benyttes til f.eks. hacking)

Skrevet

Kva filnamn (eller andre namn) får du oppgitt er så standhaftige? Er jo mulig du kan finna litt på Google ("filnamn remove" elns.) - seier du i frå kva uhumsket kallar seg, så kan me kanskje vera fleire som leitar :)

(Er jo muleg å gå inn i regedit og leite manuelt, men du bør jo veta kva du gjer der, så du ikkje øydelegg noko...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...