AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Hvorfor er det så mange som bøyer ordet 'synes' feil? Jeg ser stadig vekk at folk skriver 'syntes' når det helt klart skulle stått 'synes'. Er dette et nytt fenomen? 1
Gjest NozMonster Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 du får høre med eksperten av alle eksperter når det gjelder rettskriving her på kg ( Belladonna vel og merke )
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 du får høre med eksperten av alle eksperter når det gjelder rettskriving her på kg ( Belladonna vel og merke ) Tilfeldigvis kom jeg inn på språkforumet nå. Jeg er ikke helt sikker på om det ikke er en smule ironi i innlegget ditt, men jeg skal se positivt på det . 2
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Hvorfor er det så mange som bøyer ordet 'synes' feil? Jeg ser stadig vekk at folk skriver 'syntes' når det helt klart skulle stått 'synes'. Er dette et nytt fenomen? Dette har vært tatt opp mange ganger. Du har helt rett, det er mange som bøyer dette ordet feil. Å synes (infinitiv), synes/syns (presens), syntes (preteritum), har syntes (perfektum).
Gjest NozMonster Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Tilfeldigvis kom jeg inn på språkforumet nå. Jeg er ikke helt sikker på om det ikke er en smule ironi i innlegget ditt, men jeg skal se positivt på det . hehee, ja, det var meget festlig faktisk og nei, jeg var ikke ironisk! du er dronninga på hele språkforumet 1
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 hehee, ja, det var meget festlig faktisk og nei, jeg var ikke ironisk! du er dronninga på hele språkforumet Hjertelig tusen takk .
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Dette har vært tatt opp mange ganger. Du har helt rett, det er mange som bøyer dette ordet feil. Å synes (infinitiv), synes/syns (presens), syntes (preteritum), har syntes (perfektum). Hun/han spurte ikke om hvordan det bøyes, men hvofor noen bøyer det feil og om det er et nytt fenomen. Hvordan antar jeg hun/han vet.. Derav spørsmålet. 1
Gjest NozMonster Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Hjertelig tusen takk . bare hyggelig jeg pleier å klikke meg inn på tråden om jeg ser at du har skrevet noe i språkforumet..hihihii...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Dette er faktisk et av få ord jeg sliter litt med i det norske skriftspråket, jeg bruker både synes og syns omhverandre hele tiden, og klarer ikke konsekvent å holde meg til det ene i en tekst f.eks.
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Hun/han spurte ikke om hvordan det bøyes, men hvofor noen bøyer det feil og om det er et nytt fenomen. Hvordan antar jeg hun/han vet.. Derav spørsmålet. Du har rett, jeg misforstod sikkert. Jeg har ikke svar på hvorfor noen skriver slik eller sånn. Dette kan gjelde mange ord som blir feilskrevet, det er en del som kanskje mangler kunnskaper, noen har dysleksi etc.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Hun/han spurte ikke om hvordan det bøyes, men hvofor noen bøyer det feil og om det er et nytt fenomen. Hvordan antar jeg hun/han vet.. Derav spørsmålet. Poenget mitt var vel egentlig bare å påpeke at dette er et ord som ofte bøyes feil, noe jeg finner litt merkelig. Er det ikke ganske opplagt at det blir feil å f.eks. skrive: " I dag syntes jeg at det blir slitsomt å gå på jobb"? Jeg finner det bare litt snodig at akkurat dette ordet nærmest konsekvent bøyes feil. Jeg ser ofte velformulerte innlegg nærmest uten skrivefeil, men 'å synes' bøyes likevel feil.
meca Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Poenget mitt var vel egentlig bare å påpeke at dette er et ord som ofte bøyes feil, noe jeg finner litt merkelig. Er det ikke ganske opplagt at det blir feil å f.eks. skrive: " I dag syntes jeg at det blir slitsomt å gå på jobb"? Jeg finner det bare litt snodig at akkurat dette ordet nærmest konsekvent bøyes feil. Jeg ser ofte velformulerte innlegg nærmest uten skrivefeil, men 'å synes' bøyes likevel feil. Jeg har også lagt merke til akkurat den feilen der. Jeg prøver konsekvent å bruke en stemt 't' når jeg bruker ordet i preteritum (muntlig, that is), sikkert for å prøve å drive skjult folkeopplysning. Jeg har fundert over om problemet kanskje rett og slett skyldes den muntlige formen "syns"? Er jo veldig mange som bruker "syns" uavhengig av om det er snakk om infitiv, presens eller preteritum. Da er det kanskje også logisk for dem at det alltid er "syntes" som skal skrives? Bare en teori
Gjest Badabing Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Dette er faktisk et av få ord jeg sliter litt med i det norske skriftspråket, jeg bruker både synes og syns omhverandre hele tiden, og klarer ikke konsekvent å holde meg til det ene i en tekst f.eks. "Syns" har ikke noe med verbet "å synes" å gjøre. Det er mer for syns skyld, mens du kan bruke "synes" om det som skjer i nåtiden, mens du bruker "syntes" om det du pleide å synes, altså fortid. Akk, jeg trodde det skulle være enkelt å forklare, men det er vel godt at jeg aldri ble lærer.
Gjest Ludovie Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har også lagt merke til akkurat den feilen der. Jeg prøver konsekvent å bruke en stemt 't' når jeg bruker ordet i preteritum (muntlig, that is), sikkert for å prøve å drive skjult folkeopplysning. Jeg har fundert over om problemet kanskje rett og slett skyldes den muntlige formen "syns"? Er jo veldig mange som bruker "syns" uavhengig av om det er snakk om infitiv, presens eller preteritum. Da er det kanskje også logisk for dem at det alltid er "syntes" som skal skrives? Bare en teori Jeg aner heller ikke hvorfor enkelte har den misoppfatningen at det heter 'å syntes' i infinitiv. Ikke at jeg har kommet over det spesielt ofte heller, bare så det er sagt. For øvrig er en stemt 't' nøyaktig det samme som /d/. Så dermed høres det litt merkelig ut å skulle uttale 'syntes' slik.
Gjest Survival Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Ikke for å være off topic, men jeg må spørre: Hva er forskjellen på "synes" og "syns"?
Gjest Ludovie Skrevet 20. oktober 2011 #16 Skrevet 20. oktober 2011 Ikke for å være off topic, men jeg må spørre: Hva er forskjellen på "synes" og "syns"? Null forskjell. Det handler bare om preferanse.
Gjest Survival Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 Null forskjell. Det handler bare om preferanse. Okei
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2011 #18 Skrevet 20. oktober 2011 "Syns" har ikke noe med verbet "å synes" å gjøre. Det er mer for syns skyld, mens du kan bruke "synes" om det som skjer i nåtiden, mens du bruker "syntes" om det du pleide å synes, altså fortid. Akk, jeg trodde det skulle være enkelt å forklare, men det er vel godt at jeg aldri ble lærer. Du tar feil. Både synes og syns kan brukes i nåtid (presens). Konsulter en ordbok, Tanums store rettskrivningsordbok for eksempel.
Gjest Badabing Skrevet 20. oktober 2011 #19 Skrevet 20. oktober 2011 Du tar feil. Både synes og syns kan brukes i nåtid (presens). Konsulter en ordbok, Tanums store rettskrivningsordbok for eksempel. Oi, da beklager jeg. Læreren vår pleide å si oss nevnte regel, men det var kanskje fordi det skulle være enklere å skille dem? Det har i alle fall funket for meg.
Serenity_ Skrevet 20. oktober 2011 #20 Skrevet 20. oktober 2011 jeg tror grunnen til hyppig skriveleif kommer av de ulike dialektene, og dette er et ord man ikke tenker så mye over. folk flest er vel mer opptatt av l`ene i aldri og alltid. Og/å. skj/sj ordene, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå