Pentu Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Hver nov/des drar jeg på jentetur med min mor til en utvalgt storby. I år går turen til Amsterdam siste helgen i nov. Målet med turen er å samle julestemning. Jeg er en skikkelig julejente og lurer derfor på om det fins noe i Amsterdam som jeg virkelig bør få med meg? Fins der noen spesielle julemarked? Fins det noen spesielle arrangement i forbindelse med jul? Hvor kan jeg handle julepynt? Og hvor er det lurt å handle klær/sko? Håper det er noen som kan hjelpe meg
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 I Nederland har det ikke vært spesielt store tradisjoner for julefeiring. De har sin egen Sinterklaas-feiring (mest for barna) en dag i begynnelsen av desember. Men etterhvert har julen sneket seg mer og mer inn, via hollywood, blant annet. Jeg bodde mange år i Nederland, og blant mine venner der, er det faktisk få som feirer jul, i allefall i den målestokken som vi er vant til. Gaver har vi f.eks. ikke gitt hverandre. Men noen av dem er litt anti-amerikanske og liker ikke "nye" høytider der i landet som jul og halloween, for eksempel. Kan ikke huske at det var spesielle julearrangement eller julemarkeder, men nå er det snart 10 år siden jeg flyttet derfra, så det kan godt hende at det har kommet ting de siste årene. I shoppinggatene i sentrum er det julepyntede butikker og slikt, så julestemning får dere nok, heldigvis. Men det er mer inspirert av den moderne julefeiringen, og ikke med dype røtter i tradisjon. Så var det før (og er sikkert ennå?) et stort juletre fra Norge som sto midt på Dam-plassen. Husker ikke når de pleide å sette opp dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå