Gå til innhold

Kattehus ute


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en katt som går ut og inn. Nå går det mot vinter. Ikke alltid at katten kommer inn før jeg går på jobb. Tenkte på å lage et ly ute sånn at katten kan være der ved behov. Hvordan sørge for at ikke alle katter i området tar over dette stedet? Jeg vil jo at det skal være for min katt. Hadde blitt forbanna om nabokatta tok seg til rette og min katt ikke hadde noen muligheter for ly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste måten du kan være 100% sikker er ved å ha en kattedør m/microchip. Da er det KUN din som kommer inn. Men, det er litt dyrt for et kattehus. Du kan også ha kattedør med manget-halsbånd. Men da kan katter som også har magnet gå inn. Men er ikke så vanlig.

Pus har hatt kattehus ute i 1,5 år, ingen andre puser går inn :) Vet ikke hvorfor, han hadde glatt latt dem overta huset om de hadde spurt.

Men du kan ikke forsikre deg om det. Det er jo ting man kan kjøpe som holder vekk katter, men da vil ikke din katt dit heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror nok du må satse på katteluke i kattehuset om du vil at pusen skal få ha det i fred. Med mindre pusen din er gatas skrekk og jager bort alle inntrengere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteluke er uaktuelt. Det er derfor jeg vil lage et ly ute. Kan lage det i forbindelse med inngangsparti så da er det allerede under tak.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteluke er uaktuelt. Det er derfor jeg vil lage et ly ute. Kan lage det i forbindelse med inngangsparti så da er det allerede under tak.

TS

'

Tror de mener katteluke i kattehuset, ikke i inngangsdøre til huset...

Selv skjønner jeg ikke vitsen med en katt man hiver ut om natta, den har det mye bedre inne på kalde vinternetter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kontakt med en lokal møbelsnekker som skal bygge et isolert kattehus med hull perfekt for kattedøren. Koster nærmere 2000,- men det er et sabla fancy lite hus som kun mine katter kommer inn i. :)

Det er ikke alltid katter kommer hjem til beleilige tidspunkt, uten at man nødvendigvis hiver de ut for natten. Jeg slipper ut kattene når de vil ut, og for å unngå dårlig samvittighet og uinnbudte nabokatter er altså løsningen et slikt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må følge med i denne tråden.

Det er som anonym kl 03.55 sier at det er ikke alltid pus kommer hjem til et beleilig tidspunkt. Eldstepusen vår er veldig glad i å jakte natten lang for så å klatre opp i vinduskarmen for å vekke oss når det er på tide å slippe henne inn. Det er i orden for oss, men ikke naboene så et kattehus er absolutt ikke dumt.

Ellers vil jeg av erfaring tipse om å skaffe dere et kattehus som er enkelt å vaske, både utvendig og innvendig da det garantert kommer til å lukte kattepiss etter en stund. Avtagbart tak er også smart å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er noe problem. Å gå inn i en annens katt hule er ganske drøyt og usikkert for andre katter, så normalt vil de holde seg unna. Sørg for at katten får etablert seg der med sin lukt først, kanskje ha det stående inne til den har sovet der noen ganger. Det er også lurt å konstruere det slik at gangen inn er lavere enn hoveddelen i huset, både fordi varmen trekker opp, og fordi katten da vil stå over eventuelle intrengere, og lettere kunne stå på retten til sitt eget hus. (enkel kattepsykologi)

Og pass på at du lager døra så liten at større rovdyr som rev, grevling osv ikke kan komme inn til katten. Støtter også avtagbart tak, og vaskbare flater innevendig, de tisser som regel ikke der de sover, men de kan finne på å trekke med seg bytte og legge igjen.

Endret av Rayanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snekra nettopp et kattehus som jeg har plassert inni garagen min. Brukte veldig greit materiale på jobben min (standard plank). Ble en åpning som passet perfekt og en løsning hvor hele taket kan løftes av. Mangler bare beis nå er det ferdig :fnise: Katten har fått masse godt stoff oppi og en sengedel i filt av et gammelt klatrestativ inni der, så det skal bli varmt og godt. Han har vært å snust litt borti, men ikke hatt store behovet enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...