Gjest colaholiker Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Heihei =) Jeg er ei jente på snart 20 som drikker ca 4-6 liter med cola hver dag.. Jeg er ikke overvektig og har relativt god helse. Har prøvd lenge og slutte med cola (har vært avhengig siden jeg var et lite barn...), vet det kanskje høres sykt ut, men jeg får det rett og slett ikke til. 1 dag uten cola og jeg får kraftig hodepine, skjelvinger, svetter og blir sykt aggresiv/stressa. Noen her som har tips til hvordan å slutte? :o
jolie Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Vel, enten kan du trappe ned (sette opp et program for avvenning), eller så kan du gå cold turkey og finne fram alt du har av selvkontroll og vilje. Allier deg med hodepinetabletter og en punchingbag.
The Kitten Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Heihei =) Jeg er ei jente på snart 20 som drikker ca 4-6 liter med cola hver dag.. Jeg er ikke overvektig og har relativt god helse. Har prøvd lenge og slutte med cola (har vært avhengig siden jeg var et lite barn...), vet det kanskje høres sykt ut, men jeg får det rett og slett ikke til. 1 dag uten cola og jeg får kraftig hodepine, skjelvinger, svetter og blir sykt aggresiv/stressa. Noen her som har tips til hvordan å slutte? :o Hvordan du tror du kan være i nærheten av å ha god helse, når du drikker 4-6 liter cola daglig er en gåte for meg. Ellers er jeg enig med jolie. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Du har en uke i helvete foran deg - cold turkey er eneste metode. Hilsen tidligere Pepsi Max'oman. Men jeg drakk jo "bare" 2 liter pr dag da.
Gjest TS Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 haha, kanjo ikke påstå at helsa er tipptopp! men den er bra iforhold til hva den egentlig brude være! ;p så har vært heldig der! den der cold turkey har jeg prøvd mange ganger .. men eier jo ikke selvkontroll Lå flere dager med migrene sist jeg tok en bråstopp med cola. medisinen funka ikke eller noe! så da ga jeg bare rett å slett opp. Men en gradvis nedtrapping hadde kanskje funka =D det trengs iaf :o for dette begynner å bli farlig. Ikke bare går det utover kroppen, men går ganske så hardt utover økonomien også =((
Djungelvrål Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Det er helt utrolig hvis ikke 2400 kalolrier ekstra hver dag ikke viser seg på vekta... Det er jo omtrent det kvinner skal ha i kaloriinntakk når man er i normal aktivitet, alene!!
Sweetpea25 Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 Har også samme problem som deg, men jeg drikker ca. "bare" 1 liter om dagen. Men det er altfor mye det også synes jeg. Får som deg også hodepine, blir irritert osv, dersom jeg går en dag uten Cola! Men det er jo så godt også..
JollyJolly Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Det er vel kanskje koffeinet dere får abstinenser for? Jeg ville forsøkt å trappe ned, tror jeg. Hvis du drikker så mye som 4-6 liter om dagen, får du i deg bra mengder med koffein. Jeg ville altså trappet ned over lengre tid og erstattet mer og mer av colaen med te. Liker du te? Jeg ville brukt både grønn og svart te. Da jeg sluttet med kaffe hadde jeg abstinenser med hodepine, det var ikke kult, skjønner godt at du ikke orker det. Men nedtrapping går bra. Så må du slutte helt med cola, og aldri drikke det mer. Etterhvert vil du slutte å få lyst på det også. Lykke til
Gjest Dropkick Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 jeg var like avhengi som deg.. flytta for meg selv og telte 70 flasker cola etter en mnd.. da bestemte jeg meg for å bytte det ut med noe annet.. så jeg drakk iste og pepsi max (likte ikke pepsi max i det hele tatt) for å få en annen smak i munnen, selv om ikke det er noe bedre bytte hva sukker angår så funka det å få cola ut av systemet. så etter det begynte jeg å interessere meg for trening og kosthold og da sluttet jeg helt med sukkerholdig drikke på dagen.. ikke saft,iste,brus eller noen ting.. kutta også kunstig søtning og begynte å drikke vann med sitron i.. det er jævlig vanskelig første ukene, men skriv en plan for f.eks en mnd hvor du tegner smilefjes for hver dag du klarer uten.. sprekker du så skriver du sint fjes.. etterhvert blir det en motivasjon å se alle smilefjesene (eller stjerner eller hva du vil) hvis du sprekker en dag så må du for all del ikke tenke at " siden jeg sprakk i dag, kan jeg drikke brus resten av uka".. jo fortere du reiser deg opp igjen jo fortere er du på rett kjøl. gi deg en belønning hvis du klarer en hel mnd :D nå når jeg er fyllesjuk eller dårlig kan det hende en sjelden gang at jeg kjøper meg en halvliter med cola og da kjenner jeg at en halvliter er faktisk mer enn nok. smaker ikke like godt lenger og klarer ikke fysisk å drikke samme mengde med brus mer. Lykke til jeg har troa!
Gjest TS Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Først å fremst vil jeg takke for svar! =D men som sagt, jeg er 170 høy og 50kg ;p Det er noe jeg ikke greier å skjønne helt selv pga det store colainntaket! Jeg spiser normal mengde med mat i tillegg og trener altfor sjeldent! Så har vært heldig der (a) Men kommer jo til å få igjen for det når jeg blir eldre, og det er derfor jeg vil prøve og gjøre noe med det! Godt å høre at bare ikke jeg sliter med det problemet.. Tar jeg det opp med noen så er det mange som bare ler og sier at det er umulig og være avhengig av koffein.. bullshitt ;p Det der smilefjes opplegget hørtes morsomt ut! :D det kan jeg prøve (a) høhø, ser for meg det kommer til å bli jævlige dager fremover nå ... off;p
Gjest happy_me Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Kjæresten min var akkuratt slik som deg før han begynte å KUN kjøpe sprite, da han skulle drikke brus. Og bare BESTEMTE seg for at "nå er det nok!". Og da han fikk lyst på cola, så bare tok han en mintpastill e.l., for da smaker jo ikke brus noe godt uansett. Bivirkningene går over veldig fort, bare du holder deg hard
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Trapp ned. Med de mengdene av koffein og sukker (om du drikker sukkercola) vil du få enorme abstinenser. Først finner du ut hva det er det minste du drikker på en "normal" dag. Ta utgangspunkt i 4 liter? Gå litt over det. 4 og en halv? Samle opp flasker hvor du måler opp din "dagsdose". Dag 1: Normal mengde. 4.5 liter Dag 2: 4.3 liter Dag 3: 4.1 liter Dag 4: 4 liter Hold dette ut uka. Klarer du gå ned, flott, men ikke fokuser på det. Neste uke: Dag 1: 3.8 liter Dag 2: 3.6 liter Dag 3: 3.4 liter Dag 4: 3.2 liter Dag 5: 3 liter Hold dette ut uka. Neste uke: Dag 1: 2.8 liter Dag 2: 2.6 liter Dag 3: 2.4 liter Dag 4: 2.2 liter Dag 5: 2 liter Hold dette ut uka. Neste uke: Dag 1: 1.8 liter Dag 2: 1.6 liter Dag 3: 1.4 liter Dag 4: 1.2 liter Dag 5: 1 liter Hold dette i et par uker. Det er godt mulig du ikke klarer gå helt ned på 0 de første månendene, men klarer du redusere det ned så sparer du enorme summer og en enorm belastning på kroppen, miljøet, og tennene. 1
Gjest TS Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Hmm, det hørtes ikke så dumt ut ! :D 1
Gjest TS Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Trapp ned. Med de mengdene av koffein og sukker (om du drikker sukkercola) vil du få enorme abstinenser. Først finner du ut hva det er det minste du drikker på en "normal" dag. Ta utgangspunkt i 4 liter? Gå litt over det. 4 og en halv? Samle opp flasker hvor du måler opp din "dagsdose". Dag 1: Normal mengde. 4.5 liter Dag 2: 4.3 liter Dag 3: 4.1 liter Dag 4: 4 liter Hold dette ut uka. Klarer du gå ned, flott, men ikke fokuser på det. Neste uke: Dag 1: 3.8 liter Dag 2: 3.6 liter Dag 3: 3.4 liter Dag 4: 3.2 liter Dag 5: 3 liter Hold dette ut uka. Neste uke: Dag 1: 2.8 liter Dag 2: 2.6 liter Dag 3: 2.4 liter Dag 4: 2.2 liter Dag 5: 2 liter Hold dette ut uka. Neste uke: Dag 1: 1.8 liter Dag 2: 1.6 liter Dag 3: 1.4 liter Dag 4: 1.2 liter Dag 5: 1 liter Hold dette i et par uker. Det er godt mulig du ikke klarer gå helt ned på 0 de første månendene, men klarer du redusere det ned så sparer du enorme summer og en enorm belastning på kroppen, miljøet, og tennene. Tuuuusen takk! den der kommer til og bli godt brukt! er nok dessverre sukkercola det går i her ;p
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 hei,jeg drakk like mye samt mer i perioder... aldri vært feit elle rnoe av det. jeg slutta på dagen.gikk over til pepsi max, nå 4 mnd etter så drikke jeg ikke det engang og gått ned 7 kg... så blitt for tynn omtrent:)
Gjest juvelia Skrevet 20. oktober 2011 #16 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg er colazero/pepsimax avhengi.. drikker ca 2 liter om dagen å har gjort det i ca 10 år. Ganske rart tennene mine fremdeles er fine,enn så lenge. 1
Meridian Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 Selv har jeg vært cola-avhengig i mange år. Siden tenårene. Likevel hadde jeg fiiin hud og var slank. Nå drakk ikke jeg 5 L cola hver dag, men det varierte fra 0,33 L til 1,5 L. Poenget var at jeg iløpet av dagen MÅTTE ha cola. Jeg kunne holde meg en hel dag, men på kvelde MÅTTE jeg bare ut å kjøpe med cola. Det eneste du kan gjøre er å bestemme deg for at NÅ slutter du! Jeg sluttet på bursdagen min for 4-5 år siden. Jeg kjente vel på at kroppen ikke hadde godt av dette, og måtte bare gjøre noe med saken. Jeg var jo så sunn ellers, men colaen ødela alt. Jeg bestemte meg på selv bursdagen min at jeg ALDRI skulle røre cola igjen, og ikke brus generelt. Istedenfor begynte jeg å drikke mye vann og mye farris. Farris ga meg den brusende, sprudlende følelsen, og var et godt alternativ for å få en overgang. Så vil anbefale deg å kjøpe inn noen kasse med farris du kan drikke på. Men først må du rett og slett bare bestemme deg for å slutte. 1
Gjest roltus Skrevet 21. oktober 2011 #18 Skrevet 21. oktober 2011 Stort inntak av koffeinholdig drikke kan også være et tegn på depresjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå