Gå til innhold

Din beste oppskrift på eplekake?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lovt treåringen at vi skal bake eplekake i morgen, men klarer ikke bestemme meg for hvilken oppskrift som skal brukes. Kan dere dele med dere de beste oppskriftene deres på eplekake? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kult,der fikk du promotert din egen blogg,Evitas

• Liker 5
Skrevet

Ingen flere i eplekakemodus..?

Skrevet

eplekake med vaniljekrem er kjempegodt.og da spesielt best om man lager hjemmelaget vaniljekrem og har i kaka.har ingen spesiell oppskrift men di fleste oppskrifter er jo litt like med smør og sukker røres kvitt.viss du bytter vaniljesukker med vaniljestang så hever du kaken et par hakk.

viss du i tilleg hadde laget hjemmelaget vaniljeis så blir det suksess :)

et lite tips når du baker om du ikke allerede veit det er at det er veldi lurt å la alle ingrediensene til kaka er romtemperatur.da skal man få best resultat :)

Skrevet

Jeg har en veldig godt oppskrift på eplekake (er vel strengt tatt oppskrift på rabarbrakake, men den er fantastisk med epler). Har den ikke her, men kan skrive den inn i ettermiddag, hvis ikke det blir for seint for deg.

Skrevet

Jeg har en veldig godt oppskrift på eplekake (er vel strengt tatt oppskrift på rabarbrakake, men den er fantastisk med epler). Har den ikke her, men kan skrive den inn i ettermiddag, hvis ikke det blir for seint for deg.

Det blir nok ikke baking før utpå ettermiddagen en gang, så om du rekker det hadde det vært supert det? :)

Skrevet

Her er min beste eplekakeoppskrift, som jeg har fått av min mor. Er er ikke akkurat sunn, men den er veldig god. Det er egentlig oppskrift på rabarbrakake, men den er enda bedre med epler i. I tillegg er den veldig enkel å lage. Oppskriften passer til en vanlig rundt kakeform :)

Eplekake

Ingredienser:

- 200 g smør eller margarin

- 200 g sukker

- 3 egg

- 150 g (2,5 dl) hvetemel

- 1 ts bakepulver

- ca 500 g epler eller rabarbra

Framgangsmåte:

1. Smør og sukker røres hvitt.

2. Tilsett egg, hvetemel og bakepulver. Rør/bland sammen og hell i smurt form.

3. Skrell eplene og skjær dem i tynne skiver (tynne båter) som du stikker ned i kaken.

4. Strø over litt perlesukker og kanel (i oppskriften står det at man kan strø over ca. 1 ss potetmel, men jeg har aldri gjort det).

Stekes ved 175*C i ca. 1 time

Håper kaken faller i smak :)

Skrevet

Jeg har flere oppskrifter =) Mitt eplekaketriks har alltid vært å bruke vaniljekrem i den, noe overraskende få faktisk gjør.

Dette blir en klassisk eplekake, saftig og god, men ikke av den våte sorten.

Eplekake med creme fraiche:

3 egg

3,5 dl sukker

1 dl eplemost

150 g smør

4 dl hvetemel

1 dl lett creme fraiche

2 ts bakepulver

2-3 epler

Vaniljekrem

sukker og kanel

Visp eggedosis av egg og sukker til det er lett og luftig.

Smelt smøret og tilsett eplemosten.

Sikt inn en blanding av mel og bakepulver i eggedosisen og rør forsiktig med en slikkepott.

Rør inn creme fraiche og det smeltede smøret med eplemosten.

Hell halvparten av røra i ei smurt kakeform og legg skiver av eple over røren. Dryss litt kanel over og dekk med ei lag vaniljekrem.

Hell resten av røren over før du legger et siste lag med epler på toppen. Strø over sukker og kanel. Om du vil ha mer vaniljekrem legger jeg dette i klatter på toppen og eplebiten oppå å trykker det litt ned

Stek i ovnen på 175 i 45 - 60 minutter.

Skrevet

Her er en til, som er enda saftigere.

Saftig Eplekake:

150g Smør (romtemp.)

250g Sukker

2 Egg

1,5dl Fløte

300g Hvetemel

2ts Bakepulver

2ts Vaniljesukker

Kanel

3-4 Epler

Vaniljekrem

Skrell og kutt eplene.

Pisk smør og sukker hvitt.

Tilsett ett egg av gangen og pisk mellom hvert.

Bland de tørre ingrediensene i en egen bolle.

Rør inn melblandingen og fløten om hverandre i smørkremen.

Bland inn to håndfull med eplebiter - Eller gjør som med den over.

Hell røren i springformen "skjer inn" generøse klatter med vaniljekrem og legg resten av eplene på toppen, press de litt ned.

Strø over med sukker og kanel for en litt karamelisert overflate.

Stekes i ca 1t på 175 grader.

Begge oppskriftene passer til en form på 22-23cm

• 1 år senere...
Gjest gjest17
Skrevet

Her er min beste eplekakeoppskrift, som jeg har fått av min mor. Er er ikke akkurat sunn, men den er veldig god. Det er egentlig oppskrift på rabarbrakake, men den er enda bedre med epler i. I tillegg er den veldig enkel å lage. Oppskriften passer til en vanlig rundt kakeform :)EplekakeIngredienser:- 200 g smør eller margarin- 200 g sukker- 3 egg- 150 g (2,5 dl) hvetemel- 1 ts bakepulver- ca 500 g epler eller rabarbraFramgangsmåte:1. Smør og sukker røres hvitt.2. Tilsett egg, hvetemel og bakepulver. Rør/bland sammen og hell i smurt form.3. Skrell eplene og skjær dem i tynne skiver (tynne båter) som du stikker ned i kaken. 4. Strø over litt perlesukker og kanel (i oppskriften står det at man kan strø over ca. 1 ss potetmel, men jeg har aldri gjort det).Stekes ved 175*C i ca. 1 timeHåper kaken faller i smak :)

Prøvde denne i dag, ble veldig god på smak, men kanskje en smule løs? Takk for oppskrift! :-)

Skrevet

Jeg lager en eplekake som ligner på den grønt blad skrev. Jeg trykker nedi så mange eplebåter som er mulig, da blir kaken garantert saftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...