Gå til innhold

Uteblitt menstruasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Underlivet har vært litt merkelig de siste månedene.

Først hadde jeg langvarige småblødninger fra midten av april til midten av juni.

Jeg trodde først det var snakk om tidlig overgangsalder, men et besøk hos gynekolog viste at det var snakk om en cyste, og at den var på vei bort.

Blødningene sluttet like etterpå, og fire uker senere fikk jeg normal menstruasjon igjen.

Så fikk jeg to korte 3-ukers sykluser, før det plutselig sa stopp!

Nå er jeg 4 uker på "overtid", forutsatt en vanlig 28-dagers syklus.

Brystene har vært ømme i mange uker, så jeg har tydeligvis hatt eggløsning.

Jeg har stikkende smerter nederst på høyre side av magen med jevne mellomrom, men de går raskt over.

Jeg ble sterilisert for mange år siden, og er ikke gravid.

Dessverre har jeg utviklet veldig dårlige antenner med tanke på når jeg bør kontakte lege, og jeg vet ikke lenger når det er riktig å kontakte lege, og når jeg kan se det an.

Med en slik historie, hvor lenge ville dere ventet med å kontakte lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Igår.

Skrevet

Takk for kort og konsist svar.

Er det noen spesiell grunn til at du ville oppsøkt lege i går, eller ville du gjort det uten en spesiell grunn, men fulgt magefølselsen?

(Årsaken til at jeg spør om dette, er at over alt jeg har søkt på nettet, står det at det ikke er nødvendig å kontakte lege før mensen har vært borte i 3 mnd)

TS

Skrevet

Jeg ville kontaktet lege, det er bedre å kontakte lege så tidlig som mulig om man er i tvil om noe. Bedre at noe som kanskje er feil blir oppdaget tidlig, enn at det blir oppdaget sent. Da er det kanskje også bedre sjanse for at det skal gå bra(?) :-)

Lykke til!

Skrevet

Hei TS!

Jeg er ikke helt i samme situasjon, men det er også noe krøll her. Jeg hadde en utskrapning for over to år siden, og gikk på p-piller etterpå som ga normal blødning (fem dager). Men de siste sju månedene så har mensen blitt gradvis kortere, har maks tre dager hvis jeg legger godviljen til :tristbla: Skjønner ingenting, er "bare" 33 år.

Tok motet til meg i dag og skal til privat gyn om noen dager. Vet at det er dyrt, men jeg orker ikke å gå via fastlege og å vente lenge før jeg får time. Vil heller ha svar enn å gå og være redd og bekymra.

• Liker 1
Skrevet

glemte å si at jeg sluttet på p-piller for godt over ett år siden og da :)

AB som skrev innlegg 5.

Skrevet

Jeg ville kontaktet lege, det er bedre å kontakte lege så tidlig som mulig om man er i tvil om noe. Bedre at noe som kanskje er feil blir oppdaget tidlig, enn at det blir oppdaget sent. Da er det kanskje også bedre sjanse for at det skal gå bra(?) :-)

Lykke til!

Du har selvsagt rett.

Jeg har mange ganger fått kjeft for at jeg har ventet så lenge med å kontakte lege at det har ført til sykehusinnleggelse.

Men når jeg har kontaktet lege tidligere har jeg ofte fått inntrykk av at legen anser grunnen til kontakt for bagateller.

Derfor har jeg mistet alle antenner i slike situasjoner.

Skrevet

Jeg tenker at hvis dette er første gang med uteblitt mens så er de greit med en sjekk nå. Det kan være cyster på eggstokkene, de kan tulle mye med syklusen og komme igjen og igjen.

Skrevet

Tja. Mest sannsynlig er det ikke neo farlig, men om det skulle vise seg at det er steriliseringen som har smelt deg inn i overgangsalderen er det greit å vite.

Men personlig? Jeg hadde neppe brydd meg før det hadde gått et år eller to.

Skrevet

Tja. Mest sannsynlig er det ikke neo farlig, men om det skulle vise seg at det er steriliseringen som har smelt deg inn i overgangsalderen er det greit å vite.

Men personlig? Jeg hadde neppe brydd meg før det hadde gått et år eller to.

Steriliseringen kan ikke sette noen i overgangsalderen, da man har alt av eggstokker og livmor inntakt.

Men hormonene kan jo klusse seg opp fordet.

Skrevet

Steriliseringen kan ikke sette noen i overgangsalderen, da man har alt av eggstokker og livmor inntakt.

Men hormonene kan jo klusse seg opp fordet.

Ikke i følge norske leger nei. I Tyskland er det et såpass velkjent fenomen at svært få blir sterilisert får slutten av 30 årene.

Det som antas å skje er et når de kutter egglederene er det fort gjordt at de kutter flere av de større blodkarene til eggstokkene. Dette gjør at de går i dvale eller i verste fall dør tidligere enn de skulle hos den aktuelle kvinnen.

(Aktuelt søkeord på google er "post-tubal sterilization syndrom")

Skrevet

Dersom mensen ikke har dukket opp stemmer det ikke at du har hatt eggløsning, som du skriver. En eggløsning etterfølges alltid av mens etter ca 11-17 dager, eneste unntaket er graviditet.

Det er dessverre lite legen kan gjøre med syklusforstyrrelser, med mindre det skyldes fysiske forhold som plager i livmor eller hormonmangler. For unge, friske kvinner med syklusforstyrrelser er p-piller behandlingen. For kvinner som ønsker barn er behandlingen pergotime. Man kan forsøke en Primolutkur for å kickstarte syklusen, men det virker i under femti prosent av tilfellene.

Men ta gjerne en sjekk hos gynekolog, såfremt blodprøver og innvendig ultralyd ikke viser noe feil, og du uansett ikke ønsker barn, er ikke uteblitt menstruasjon farlig i det hele tatt. Ellers støtter jeg de som mener dette skyldes steriliseringen, jeg har hørt noe av det samme.

Skrevet

Dersom mensen ikke har dukket opp stemmer det ikke at du har hatt eggløsning, som du skriver. En eggløsning etterfølges alltid av mens etter ca 11-17 dager, eneste unntaket er graviditet.

Det stemmer ikke, corpus luteum cyster kan gi uteblitt mens til tross for eggløsning.

Skrevet

Det stemmer ikke, corpus luteum cyster kan gi uteblitt mens til tross for eggløsning.

Ok, det var nytt for meg? De som har cyster på ovariene får som regel ikke mensen fordi de cystene forstyrrer eggløsning, men cystne kan ikke stoppe selve menstruasjonen når eggløsning først skjer da livmorslimhinnen da er bygd opp for å ta i mot et befruktet egg som likevel ikke kommer, og må derfor støtes ut.

Kunne du ikke postet en link til informasjon om det du påstår her, jeg er alltid interessert i å lære mer om dette tema, særlig dersom jeg har missforstått noe

Skrevet

Det stemmer ikke helt.

Corpus-luteum cyster produserer hormoner, i motsetning til andre cycster, og kan med dette forårsake uteblitt menstruasjon påfulgt av langvarige blødninger, men cystene slipper ikke eggene.

Så håper jeg at jeg forsto gynekologen riktig... jeg mener hun sa at selv om man har corpus-luteum cyster på eggstokken, kan man likevel ha eggløsning.

Enten fra den andre eggstokken samme måned, eller fra eggstokken med cyste etter neste modningssyklus.

Men da får man også mensen.

Jeg håper at eggløsningssymptomene mine betyr at jeg har hatt eggløsning, og at mensen er underveis.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...