Gjest Raggy Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Vi eier en leilighet som vi skal selge. Planen er å selge om ca et år da vi ser at prisene øker mye siden folk gjerne vil ha leilighet og det er få av de. Særlig vår type leilighet siden den har tre soverom, nære byen. Planen er å pusse opp endel iløpet av året for så å tjene endel på salg. Vi ønsker oss et hus på landet med stor tomt. Meen etter en samtale med en kompis ble jeg litt usikker. Han sa at pga uro i verdensøkonmien kunne det komme en ny finnanskrise. Det jeg frykter er at det kan bli vanskelig å selge og at det blir vanskelig å få lån. Jeg vet at dette er umulig å spå men søker råd. Selge nå eller drøye slik at vi tjener penger??? Prisene på leilighetene lik vår har økt mye i pris iløpet av det siste halve året og de blir solgt godt over takst.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Du spurte ikke om det, men er du sikker på at du tjener på å pusse opp? Ofte er det ulønnsomt i forhold til kostnader, og det kan bli et stort tapsprosjekt hvis en tenker på verdien av timene en legger inn i arbeidet. For å svare på spørsmålet ditt: Hvis du anser den potensielle oppsiden som mer verdt enn den potensielle nedsiden, er det lurt å vente med å selge. Et boligkrakk kan senke verdien så mye som 40-50%, mens den potensielle oppsiden er i området 0-20%.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Hvis dere skal kjøpe hus for pengene dere selger leiligheten for, ville jeg ikke ventet. Man kjøper og selger i samme marked, så huset vil også øke i verdi. Er det ikke hus og rekkehus som har størst prisøkning i sentrale områder, ikke leiligheter? Jeg ville helelr ikke pusset opp for å selge. Jeg tror ikke det lønner seg i det hele tatt. Hvis du ikke elsker å pusse opp, da.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 For å svare på spørsmålet ditt: Hvis du anser den potensielle oppsiden som mer verdt enn den potensielle nedsiden, er det lurt å vente med å selge. Et boligkrakk kan senke verdien så mye som 40-50%, mens den potensielle oppsiden er i området 0-20%. Dette skjønte jeg ikke ... hvis risikoen er der for 40-50% senking av verdi, er det vel bedre å selge så fort som mulig, heller enn å vente på en eventuell liten prisoppgang?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #5 Skrevet 20. oktober 2011 Hvis dere skal kjøpe hus for pengene dere selger leiligheten for, ville jeg ikke ventet. Man kjøper og selger i samme marked, så huset vil også øke i verdi. Er det ikke hus og rekkehus som har størst prisøkning i sentrale områder, ikke leiligheter? Jeg ville helelr ikke pusset opp for å selge. Jeg tror ikke det lønner seg i det hele tatt. Hvis du ikke elsker å pusse opp, da. De kjøper/selger ikke i samme marked.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Dette skjønte jeg ikke ... hvis risikoen er der for 40-50% senking av verdi, er det vel bedre å selge så fort som mulig, heller enn å vente på en eventuell liten prisoppgang? Den potensielle nedsiden/år er høyere enn den potensielle oppsiden, men sannsynligheten for en oppgang er større enn en nedgang.
JollyJolly Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 De kjøper/selger ikke i samme marked. Hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Hvorfor ikke? Hus på landet og leilighet i byen. To helt forskjellige markeder.
JollyJolly Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Hus på landet og leilighet i byen. To helt forskjellige markeder. Ok, sånn ja Men med en generell prisvekst vil vel alle boliger øke noe i verdi? Får man en nedgang i boligprisene er det vel sånn at mindre attraktive boliger kan gå mye ned i verdi, mens populære boliger flater ut?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Ok, sånn ja Men med en generell prisvekst vil vel alle boliger øke noe i verdi? Får man en nedgang i boligprisene er det vel sånn at mindre attraktive boliger kan gå mye ned i verdi, mens populære boliger flater ut? I samme marked, pleier det å være slik, ja. Men prisene for hus på landet, og leiligheter i byen, trenger ikke å gå i samme retning.
Gjest Raggy Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Hvis dere skal kjøpe hus for pengene dere selger leiligheten for, ville jeg ikke ventet. Man kjøper og selger i samme marked, så huset vil også øke i verdi. Er det ikke hus og rekkehus som har størst prisøkning i sentrale områder, ikke leiligheter? Jeg ville helelr ikke pusset opp for å selge. Jeg tror ikke det lønner seg i det hele tatt. Hvis du ikke elsker å pusse opp, da. Leiligheten vi eier ligger sentralt, derfor stor prisøkning, vi skal kjøpe hus på landet, der øker ikke prisene like hurtig ifølge megler. Megler har anbefalt oss å sette opp mdf plater i hele leiligheten fordi det er veldig slitte flater. Noe maling av slitte flater blir gjort, men ingen større utbedringer.
Gjest Raggy Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Den potensielle nedsiden/år er høyere enn den potensielle oppsiden, men sannsynligheten for en oppgang er større enn en nedgang. Der fikk jeg svar på mitt spørsmål, takk takk! Ingen fasit, men en høy sannsynlighet for at det lønner seg å vente.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Megler har anbefalt oss å sette opp mdf plater i hele leiligheten fordi det er veldig slitte flater. Noe maling av slitte flater blir gjort, men ingen større utbedringer. Megler vil selvsagt oppfordre til at man pusser opp før salg. Da får megler mer penger pga verdiøkning, mens kostnadene er selgers. For megler har det ikke noe å si at selger brukte 100 000 for å pusse opp, hvis dette øker boligens verdi med 50 000. Selger taper derimot på det.
Gjest Raggy Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Megler vil selvsagt oppfordre til at man pusser opp før salg. Da får megler mer penger pga verdiøkning, mens kostnadene er selgers. For megler har det ikke noe å si at selger brukte 100 000 for å pusse opp, hvis dette øker boligens verdi med 50 000. Selger taper derimot på det. Vi har tenkt å bruke ca 10tusen på oppussing så det er igrunn ingen krise. Vi skal fikse veldig slitte overflater. Det blir faktisk en utrolig forskjell fra hullete gamle vegger til ny vegger med mdf plater! Verdien på leilighenet vil nok ikke øke stort selv om vi gjør overflatene fine, men det kan øke folks lyst til å by i budrunden visst leiligheten er slik at det bare er å flytte rett inn. Dessuten må det ha bodd en blind fyllik her før oss med tanke på hvordan ting har blitt gjort ved ppussing:) rett og slett flaut!
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Vi har tenkt å bruke ca 10tusen på oppussing så det er igrunn ingen krise. Vi skal fikse veldig slitte overflater. Det blir faktisk en utrolig forskjell fra hullete gamle vegger til ny vegger med mdf plater! Verdien på leilighenet vil nok ikke øke stort selv om vi gjør overflatene fine, men det kan øke folks lyst til å by i budrunden visst leiligheten er slik at det bare er å flytte rett inn. Dessuten må det ha bodd en blind fyllik her før oss med tanke på hvordan ting har blitt gjort ved ppussing:) rett og slett flaut! Ja, det høres ut som det kan være lurt å fikse litt da Lykke til!
Leanne Skrevet 20. oktober 2011 #16 Skrevet 20. oktober 2011 hvis dere bare skal slenge opp noen mdf plater,så får dere jo gjort det ganske raskt om dere vil. Da kan dere jo legge ut leiligheten i løpet av noen måneder, kjøpe nytt hus og unngå finanskrisen hvis det skulle komme en..
Gjest Raggy Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 hvis dere bare skal slenge opp noen mdf plater,så får dere jo gjort det ganske raskt om dere vil. Da kan dere jo legge ut leiligheten i løpet av noen måneder, kjøpe nytt hus og unngå finanskrisen hvis det skulle komme en.. Joda, men akkurat nå stiger prisene på akkurat vår type leilighet veldig så derfor frister det å sitte på vent en stund til. Stiger det med noen hundre tusen i år også så er det jo lett tjente penger. Kluet var om en evt finnanskrise er reel og hvordan det ville slå ut for oss.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #18 Skrevet 20. oktober 2011 Nå er jeg ikke noen bolig eller økonmi ekspert, men kan komme med mine betraktninger? Slik som jeg ser det, er at muligheten for at Hellas går over ende relativt stor, og da spørs det om andre land går med i dragsuget. Da vil norsk eksoprtnærning lide av dette, og arbeidsledighet vil øke. Om renta øker, så vil mange ha problemer med å sitte på høyt boliglån, og andre kommer seg ikke inn på markedet. Om flere må selge og færre får mulighet til å kjøpe, så vil naturligvis boligprisene falle. Jeg tror ikke en finanskrise vil vare i mange årene, men boligprisene vil vel holde seg noenlunde lave i en slik periode. Boligprisene er høye i dag, og jeg tror ikke de vil øke så veldig mye framover siden det er litt frykt for finanskrise, jeg ville sett hvordan ståa er med Hellas etter november. Ellers så må jeg spørre; Om boliprisene skulle synke i løpet av neste år, har dere mulighet til å fortsatt bo i den leiligheten dere bor i nå videre? Har dere bare lyst til å kjøpe ny bolig, eller er det en nødvendighet?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #19 Skrevet 20. oktober 2011 Husk at enkel og billig oppussing kan heve førsteinntrykket av en leilighet betraktelig. Det har ganske mye å si på en visning hvor det gjerne er mange folk og høyt tempo. Jeg tror forøvrig ikke på noe krakk iløpet av det nærmeste året så jeg ville ha ventet med å selge hvis dere tjener på det.
Gjest Raggy Skrevet 21. oktober 2011 #20 Skrevet 21. oktober 2011 Nå er jeg ikke noen bolig eller økonmi ekspert, men kan komme med mine betraktninger? Slik som jeg ser det, er at muligheten for at Hellas går over ende relativt stor, og da spørs det om andre land går med i dragsuget. Da vil norsk eksoprtnærning lide av dette, og arbeidsledighet vil øke. Om renta øker, så vil mange ha problemer med å sitte på høyt boliglån, og andre kommer seg ikke inn på markedet. Om flere må selge og færre får mulighet til å kjøpe, så vil naturligvis boligprisene falle. Jeg tror ikke en finanskrise vil vare i mange årene, men boligprisene vil vel holde seg noenlunde lave i en slik periode. Boligprisene er høye i dag, og jeg tror ikke de vil øke så veldig mye framover siden det er litt frykt for finanskrise, jeg ville sett hvordan ståa er med Hellas etter november. Ellers så må jeg spørre; Om boliprisene skulle synke i løpet av neste år, har dere mulighet til å fortsatt bo i den leiligheten dere bor i nå videre? Har dere bare lyst til å kjøpe ny bolig, eller er det en nødvendighet? Det er igrunn det du beskriver jeg frykter... At bankene stenger krana osv.. Viser det seg at det går dårlig med Hellas etter november så bør vi kanskje reagere da?? Vi kan fint bli boende i leiligheten. Men å bo på landet er drømmen og målet vårt. Vi kjøpte denne leiligheten for å komme inn på markedet og for å kunne tjene egenkapital. Påenget er at megler sier at prisene på akkurat vår leilighet vil øke en god del kommende år, derfor mitt dillema om å vente. Forøvrig så kan vi vente i to år(men da begynner minsten på skolen så vi ønsker ikke å flytte etter det), men vi ser at økningen i pris snart er så stor at vi ser oss fornøyd. Det frister jo som sagt å drøye litt til fordi det i praksis kan bli slik at vi tjener bra, å hvem vil vel ikke det? Meeen er det verdt risikoen???????? Tror jeg må ringe megler jeg, forhåpentligvis har han litt oversikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå