Gå til innhold

Mobba på jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har blitt mobba på jobben, dette er noe som har foregått i årevis. En dame gir meg feil informasjon, har flere ganger slutta å snakke med meg pga jeg har tatt opp ting med henne. Hun tar æren for ting jeg har gjort. Hun er ikke villig til å delta i fellesskapet på arbeidspassen og har ingen respekt for sjefen. Vi har flere ganger prøvd og løse opp i konflikter, men så er det tilbake til det gamle. Sjefen har kommet fram til at hun vil omplassere henne. Men ting tar tid, og vi er bare i innledende runde. Og enn så lenge er det jeg som får det negative fra henne.

Hun snakker ikke til meg og setter seg i anna rom en meg. Vet snart ikke hvor lenge jeg orker dette, har slitt med psykiske problemer før og det og komme på jobb og bli møtt sånn er slitsomt. Føler sjefen har oversett problemet i årevis, uten og gjøre noe. Har starta og søke på andre jobber, men trives sammen med de andre på jobben så om hun blir fløtta kunne jeg kanskje tenke med og fortsette. Men så er det bare hvor mye skal jeg finne meg i??? jeg føler ikke jeg er den vanskelige part, noe sjefen også har sagt til meg. Vet at den andre ansatte ikke har lyst og fløtte på seg og vil kjempe med nebb og klør for det.Noen råd? Jeg kunne gått til sak mot henne, men ønsker ikke å gjøre dette.Sliter på dette, jeg får ikke sove og lunta mi blir kort hjemme. For ikke lenge siden var jeg sykemeld(ikke bare pgs jobben, men også det) og ønsker ikke bli syk igjen. Noen som har noen råd til meg? Føler jeg har støtte på jobben, men at folk ikke sikkelig skjønner hvor ille det er. Har mest lyst og ligge i sengen og ikke gå på jobben, men det går ikke. Hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg veldig godt. Men hvis du er den som har støtte fra sjefen og av de øvrige, er mitt råd at du holder ut hvis du liker deg der ellers. Forutsatt at det er reelt at hun skal flyttes. Men den situasjonen du er i, er orntlig plagsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type jobb og hvor tett jobber du med henne i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hallo ts her, er blitt en stund siden dette.

Ønsker ikke og gå ut med hvilken type jobb det er, men vi jobber veldig tett dessverre.

Er vel egentlig ikke skjedd så mye enda, men sjefen har funnet ut at hun antagelig ikke får flytta henne frivillig. Og at hun heller vi flytte på meg, er dette rettferdig???? Kan vel også si at jeg trives ikke kjempemessig i jobben min sånn egentlig. Følte veldig lite støtte fra sjefen min da jeg var sykemeld og følte med pressa tilbake til jobben for tidlig. og vet at hun baksnakka meg. Nei trur jeg vil finne meg ny jobb, selv om det kanskje er feigt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega som helt klart prøver å knuse deg og en sjef du mistenker å ha baksnakket deg?

Her bør du prøve å få ny jobb snarest mulig. Det er tydelig at sjefen ikke er så interessert i å løse problemstillingen med en ansatt som ikke samarbeider og som også mobber andre. Det er et svært alvorlig problem, og det er når slike alvorlige forhold sjefens egnethet virkelig kommer til syne. Alt kan være fryd og gammen når ting på arbeidsplassen er bra, men så fort alvorlige problemer kommer til syne så får man skilt de gode sjefene fra de dårlige.

Men du skal heller ikke finne deg i dette. Konfronter sjefen din, og si at det at du presses tilbake når du er syk er helt uakseptabelt, og det samme med at sjefen din godtar at andre mobber deg. Kall sjefen inn på et møte med tillitsvalgt for å belyse situasjonen. Hvis det ikke kan løses etter det, så forklar at du da er nødt til å løfte saken opp til sjefens sjef og ta det videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her... jeg er tillitsvalgd, og verneombud er sjefens beste venn. He he må nesten le av hele greia. Om jeg orker ta kampen opp med sjefen vet jeg ikke. Men har iallefall søkt flere jobber i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her... jeg er tillitsvalgd, og verneombud er sjefens beste venn. He he må nesten le av hele greia. Om jeg orker ta kampen opp med sjefen vet jeg ikke. Men har iallefall søkt flere jobber i dag.

Ja, det kan gjøre det vanskelig hvis det er så tette forbindelser mellom sjefen og verneombudet, så du får vurdere om du vil ta opp kampen eller ikke.

Likevel kan ikke vedkommende som er verneombud avskrive seg sitt ansvar hvis du har saklig grunn til å ta opp saken, noe jeg tolker som du har. Det er:

1) Mobbing fra kollega

2) En sjef som opptrer dårlig og presser deg tilbake på jobb.

Siden du er tillitsvalgt selv er du i din fulle rett til å ta opp dette med sjefen og verneombud og også ta det med vedkommendes sjef hvis det ikke skjer noe.

Hvis du velger å gå videre med det, gjør det skriftlig. Ta det over e-post, slik at du dokumenterer alle påstander fra din side og alle svar du får. Det gjør at du får et best mulig og riktig grunnlag før du eventuelt tar det oppover i systemet. Selv om det er vanskelig er det viktig at du opptrer bestemt, men helt saklig til enhver tid. Ikke la deg sjalte ut hvis du møter personangrep/sjikane fra kollega/sjef/verneombud. Blir du sjikanert over e-post eller skriftlig, så tar du vare på dette slik at du har bevis selv. Vent på at motstanderen vil gå i fella uten at du gjør dem selv. Når du har samlet nok bevis, så kan du ta saken videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...