Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Litt usikker på hvilken dag det er barna går "knask eller knep"... Er det søndag, nærmest den 31 oktober eller selve 31 oktober, som da er en mandag?
Gjest Solmåne Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Er det noen i Norge som pleier å gå "knask eller knep" på halloween? Jeg har aldri gjort det og har aldri opplevd at noen kommer på døren heller. Det ligger jo ikke i våre tradisjoner i det hele tatt. Kanskje det er annerledes andre steder. Men jeg tror ikke jeg kommer til å handle inn noe snop på halloween i årene fremover heller... Men jeg vil tro at man pleier å gå på selve halloween, altså den 31 oktober på kvelden.
Sessipn Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Det er den 31. oktober som er knask eller knep dagen. Kilde
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Halloween er den 31 oktober og da mener jeg det er da man skal gå. Hvilken dag det er spiller ingen rolle. 1
Gjest lærer og mor Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Hei Tror at denne skikken er kommet for å bli. Kan nok ikke motarbeide det. Her på østlandet har det vært en tradisjon i minst 8-10 år, men synes det har roet seg litt. Mest knask og lite knep. Mange har samlinger hos hverandre der de spiser snop og kler seg ut istedet. Her går de fleste barn på den nærmeste lørdagen. Så slipper de å være sent oppe og proppe i seg godterier før de skal gå på skolen dagen etter. Som lærer støtter jeg veldig dette. Jobber i småskolen og skoledagen etterpå kan være et mareritt for liten som for stor.... Noen litt eldre barn/ungdommer går på den "amerikanske dagen". Søndagen markeres "allehelgens dagen" i kirken, for de som går dit. Spesielt markeres det for de som har mistet noen av "sine" i løpet av året som har gått. Det er en helt annen type markering da... 1
Brukernavn Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Halloween er 31. oktober. Uavhengig av dag. Ferdig med det. Enten går man PÅ Halloween, eller så får man la være å gå. I og med at Halloween tross alt har kommet for å bli synes jeg det er viktig å lære barna sine dette, slik at ikke naboer "plages" mange dager i strekk når dagen tilfeldigvis faller på en ukedag. Jeg har bodd i USA og feiret Halloween der, og da var det da helt utenkelig å gå på dørene på en hvilken som helst annen dag. En annen god lekse er at dersom man ikke vil feire Halloween skrur man av utelyset. (Og det er jo litt vanskelig å gjennomføre dersom man bare går en dag man synes det passer seg..)Hvis man lærer barna sine til å unngå hus uten utelys kan også Halloween bli en lit hyggeligere feiring for alle. 6
La Guapa Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 mandag 31 er den store dagen. Vi har begynt å samle våre små og store familiemedlemmer denne dagen , pynte huset og gå sammen med dem i nabolaget. En hyggelig og morsom avveksling i ei mørk og trist mørketid Vi liker halloween her i nabolaget. I år skal mannen og jeg lage kirkegård utenfor huset vårt, med gravstøtter, gravlys og knokler som stikker opp av jorda. Ungene stor-gleder seg Vi voksne har en liten dekoreringskonkurranse og prøver å finne på de morsomste dekor-ideene. Vi begynte- og nå har mange hengt seg på. Vi bruker stort sett det vi har i bua- maler og sager sammen med ungene det er gøy for oss alle ! 4
Lady_Beatrice Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Hos oss har også Halloween blitt en normal feiring. Bor litt utenfor Oslo. Og vi går kun på 31 oktober mellom klokken 1800 og 1900. Vi ringer ikke på hos folk som har skrudd av lysene men heller de som har satt ut lys og pyntet. Min datter, på 7 år, blir i år å se utkledd som en liten djevel. Så søtt at det nesten gjør litt vondt :D
Gjest imli Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 (endret) mandag 31 er den store dagen. Vi har begynt å samle våre små og store familiemedlemmer denne dagen , pynte huset og gå sammen med dem i nabolaget. En hyggelig og morsom avveksling i ei mørk og trist mørketid Vi liker halloween her i nabolaget. I år skal mannen og jeg lage kirkegård utenfor huset vårt, med gravstøtter, gravlys og knokler som stikker opp av jorda. Ungene stor-gleder seg Vi voksne har en liten dekoreringskonkurranse og prøver å finne på de morsomste dekor-ideene. Vi begynte- og nå har mange hengt seg på. Vi bruker stort sett det vi har i bua- maler og sager sammen med ungene det er gøy for oss alle ! Det høyrast rett og slett makabert og ut, spør du meg. Æsj! Ikkje så reint lite respektlaust heller... Elles støttar eg innlegget til Brukernavn. Endret 20. oktober 2011 av imli 3
Gjest Annaires Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Det høyrast rett og slett makabert og ut, spør du meg. Æsj! Ikkje så reint lite respektlaust heller... Elles støttar eg innlegget til Brukernavn. Respektløst overfor hvem? 2
Gjest imli Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Respektløst overfor hvem? Ovanfor dei som har mista sine... Hadde eg nyleg mista nokon, hadde eg i alle fall ikkje likt at naboen hadde laga kirkegård med knoklar som stakk opp av jorda utanfor huset. Tykkjer det er generelt respektlaust også, respekt for dei som har gått bort er noko alle burde ha. Det er nokre få ting her i verda ein ikkje lærar ungane at det er greitt å tulle med, og daude mennesker er ein av dei. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Ovanfor dei som har mista sine... Hadde eg nyleg mista nokon, hadde eg i alle fall ikkje likt at naboen hadde laga kirkegård med knoklar som stakk opp av jorda utanfor huset. Tykkjer det er generelt respektlaust også, respekt for dei som har gått bort er noko alle burde ha. Det er nokre få ting her i verda ein ikkje lærar ungane at det er greitt å tulle med, og daude mennesker er ein av dei. Trodde det var litt av poenget med halloween, jeg... Å hente døden litt nærmere, kombinere den med "fest" (om det nå er å samle slekt og venner til festmåltid på kirkegården med masker og dukker som i enkelte land, eller å feire slik man gjør i den vestlige verden). For at den ikke skal kunne være noe fjernt, uangripelig og tabu, i allefall ikke på denne ene dagen i året. 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 mandag 31 er den store dagen. Vi har begynt å samle våre små og store familiemedlemmer denne dagen , pynte huset og gå sammen med dem i nabolaget. En hyggelig og morsom avveksling i ei mørk og trist mørketid Vi liker halloween her i nabolaget. I år skal mannen og jeg lage kirkegård utenfor huset vårt, med gravstøtter, gravlys og knokler som stikker opp av jorda. Ungene stor-gleder seg Vi voksne har en liten dekoreringskonkurranse og prøver å finne på de morsomste dekor-ideene. Vi begynte- og nå har mange hengt seg på. Vi bruker stort sett det vi har i bua- maler og sager sammen med ungene det er gøy for oss alle ! Jeg synes dette høres ut som en kjempeflott måte å feire dagen på jeg Tenk så moro det er for barna da! Og hvilke foreldre blir ikke i godt humør av å se gleden i øynene til sine barn? Jeg er en av dem som er veldig FOR halloween, spesielt hvis det gjøres på en slik måte som dere gjør 1
Gjest imli Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Trodde det var litt av poenget med halloween, jeg... Å hente døden litt nærmere, kombinere den med "fest" (om det nå er å samle slekt og venner til festmåltid på kirkegården med masker og dukker som i enkelte land, eller å feire slik man gjør i den vestlige verden). For at den ikke skal kunne være noe fjernt, uangripelig og tabu, i allefall ikke på denne ene dagen i året. Eg har då ikkje skrevi at det skal vera tabu, eg skreiv at det går an å vise litt respekt. Ein kan fint "hente døden nærmere" utan å vera respektlaus. 1
Caramba Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg og min eldste er bedt på fest hos en veninnne. Han gleder seg enormt og går i kostymet sitt sent og tidlig. Vi skal mandag 31.
Gjesten Skrevet 20. oktober 2011 #16 Skrevet 20. oktober 2011 "Nærmeste lørdag så de ikke må være sent oppe og spise godteri på en hverdag"? Hvorfor ikke gjøre dette i juli, så de ikke trenger å gå i mørket heller? Jeg beklager sarkasmen, jeg kunne bare ikke dy meg (virkelig, ikke ta det personlig). Enten feirer man en høytid, eller så lar man være, mener jeg. Jeg synes egentlig det er en uting at vi har hentet inn denne tradisjonen i det hele tatt, men hvis man absolutt vil feire halloween, så får man gjøre det på halloween. 3
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 "Nærmeste lørdag så de ikke må være sent oppe og spise godteri på en hverdag"? Hvorfor ikke gjøre dette i juli, så de ikke trenger å gå i mørket heller? Jeg beklager sarkasmen, jeg kunne bare ikke dy meg (virkelig, ikke ta det personlig). Enten feirer man en høytid, eller så lar man være, mener jeg. Jeg synes egentlig det er en uting at vi har hentet inn denne tradisjonen i det hele tatt, men hvis man absolutt vil feire halloween, så får man gjøre det på halloween. Jeg er enig med deg i at om man skal feire Halloween så må det feires på dagen det gjelder. Jeg mener også at hvis man først skal ta inn denne tradisjonen så bør man feire det slik det blir feiret tradisjonelt i andre land, fordi slik det er nå så føler jeg at barn i Norge feirer Halloween for å kunne tigge godteri til naboene. Jeg skjønner at det er gøy, jeg er selv fascinert over denne feiringen (jeg liker det makabre :gjeiper: ), men jeg mener at det blir feil å lære barna at denne feringen ikke handler om noe mer enn godteri og kostymer. Jeg synes faktisk at det er litt respektløst. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #18 Skrevet 20. oktober 2011 Halloween er 31. oktober. Uavhengig av dag. Ferdig med det. Enten går man PÅ Halloween, eller så får man la være å gå. I og med at Halloween tross alt har kommet for å bli synes jeg det er viktig å lære barna sine dette, slik at ikke naboer "plages" mange dager i strekk når dagen tilfeldigvis faller på en ukedag. Jeg har bodd i USA og feiret Halloween der, og da var det da helt utenkelig å gå på dørene på en hvilken som helst annen dag. En annen god lekse er at dersom man ikke vil feire Halloween skrur man av utelyset. (Og det er jo litt vanskelig å gjennomføre dersom man bare går en dag man synes det passer seg..)Hvis man lærer barna sine til å unngå hus uten utelys kan også Halloween bli en lit hyggeligere feiring for alle. syntes du det er plagsomt med julebukk og?
Gjesten Skrevet 20. oktober 2011 #19 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg er enig med deg i at om man skal feire Halloween så må det feires på dagen det gjelder. Jeg mener også at hvis man først skal ta inn denne tradisjonen så bør man feire det slik det blir feiret tradisjonelt i andre land, fordi slik det er nå så føler jeg at barn i Norge feirer Halloween for å kunne tigge godteri til naboene. Jeg skjønner at det er gøy, jeg er selv fascinert over denne feiringen (jeg liker det makabre :gjeiper: ), men jeg mener at det blir feil å lære barna at denne feringen ikke handler om noe mer enn godteri og kostymer. Jeg synes faktisk at det er litt respektløst. Enig Jeg har opplevd at barn her kommer på døren og bare står der og ser forvirret på meg. De sier ikke knask eller knep eller noe, det virker ikke som de skjønner hvorfor de er her selv. Da får ikke jeg spesielt lyst til å gi dem godteri 2
Gjesten Skrevet 20. oktober 2011 #20 Skrevet 20. oktober 2011 syntes du det er plagsomt med julebukk og? Julebukk er en fin norsk tradisjon. Da kommer søte nissebarn på døren og synger julesanger for oss. Dessuten får de da ofte klementiner. Lurer på hvordan halloween-barna hadde reagert om jeg ga dem frukt 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå