Gå til innhold

Dere som har Arbeidsavklaringpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke aap, men skjønner ikke helt hva man må for og få de? Blir man plassert i ulike bedrifter o.l? Skal til nav og høre, men spør her for og få innsyn i hverdagen til dem som har det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var sykemeldt et helt år. Videre har jeg hatt oppfølging av sykehus og spesialister. Medisiner og operasjon. Gått til medisinsk oppfølging. Nå gjør jeg ingenting annet enn å ta medisin og å prøve å justere dosen sånn at det funker greit nok for meg.

Skrevet

Jeg gikk over på aap etter å ha vært sykmeldt et år.

Har nå plan som strekker seg over tre år, med høyskoleutdanning.

Aap er veldig individuelt, og følges opp av en plan som utarbeides mellom deg og din saksbehandler. (Iallfall var det sånn for meg.)

• Liker 3
Skrevet

Går nå på kurs gjennom samråd med sykehuset :) Ellers har jeg ikke gjort noe, egentlig.

Skrevet

Jeg har akkurat fått innvilget aap selv. Har hatt en lidelse i noen år som det siste året har eskalert, slik at jeg måtte slutte med studiene, og heller ikke har mulighet til å jobbe. Lidelsen jeg har er ikke så godt dokumentert/velkjent, så jeg måtte innom fastlege (naturligvis), spesialist på sykehus, og en spesialist innen problematikken som var ansatt hos nav. Etter hva jeg har forstått er det fordi disse menneskene har dokumentert hele problemstillingen min så bra som de har gjort at jeg fikk innvilget aap et år fremover. Akkurat nå er planen å få medisinsk behandling, og mestringskurs. Jeg håper også at jeg kan søke meg inn på en bedrift her (via nav) så jeg får prøvd meg på jobb og slippe å sitte hjemme.

TS: tror kravet for å få innvilget aap er at du ikke selv har mulighet til å ta deg lønnet arbeid grunnet helseproblemer (mulig jeg tar feil, men er slik de har forespeilet meg det iallefall). Altså, du bør gå innom fastlegen din og prate med h*n, ikke nav.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg går på aap. Jeg aner heller ikke hvordan jeg kom inn i dette nav-systemet :klo:

Husker jeg ble sykmeldt 1år, men husker ikke hvorfor... deretter var det 1 år med rehabilitering, og 1 år med attføringspenger, og nå har jeg vært 2 år på aap.

Er faktisk på mitt 3 år med aap! :hakeslepp:

Noen som vet hvordan man kommer ut av dette systemet?

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg går på aap. Jeg aner heller ikke hvordan jeg kom inn i dette nav-systemet :klo:

Husker jeg ble sykmeldt 1år, men husker ikke hvorfor... deretter var det 1 år med rehabilitering, og 1 år med attføringspenger, og nå har jeg vært 2 år på aap.

.... Du finner deg en jobb..?

• Liker 8
Gjest otrivin
Skrevet

Jeg har vært kronisk syk siden jeg var 3 mnd gammel, så jobbet jeg en stund og så fikk jeg beskjed om at jeg måtte stoppe på dagen også ble søknad sendt og sånn.

Skrevet

.... Du finner deg en jobb..?

Jeg sitter bare å glor i veggen, og skjønner ikke hva som skjer...

Skrevet

Jeg klarte å gjennomføre studier med et nødskrik, men skjønte at jeg ikke ville være i stand til å jobbe. Jeg ba derfor om et veiledningsmøte med nav for å høre om hvilke muligheter jeg hadde. Jeg la frem saken min og ble anbefalt å søke aap.

Deretter fylte jeg ut søknadsskjema, ba om dokumentasjon fra fastleger og sykehus og fikk tilsendt gamle journaler fra tidligere leger. Fikk søknaden innvilget for ett år, og på planen min står kun behandling foreløpig.

Skrevet

Jeg sliter med depresjon, angst. Går til psykolog. Har vært sykemeldt 1 år og snart gått på aap i ett år. Skal inn i november til nav. Jeg gruer meg som bare det. Svetter i hendene bare ved tanken, for jeg vil utvide aap. Og er så redd for at nav skal være vanskelig og ikke godta det. :tristbla:

Skrevet

jeg trener og gråter hver dag og doper meg på valium, det er ikke spesielt gøy, jeg føler jeg lever med ulike former for trusler i tillegg, mulig det er fordi jeg er laaaangt over gjennomsnittet paranoid

Skrevet

Du husker ikke hvorfor du har gått sykemeldt et år??? :skratte:

• Liker 3
Skrevet

Når starter man å søke AAP? Har snart vært sykemeldt 1 år, hvor mange mnd før det har gått 1 år må man søke? Håper fremdeles at jeg slipper og kan starte i jobb igjen.

Skrevet

Har selv fått arbeidsavklaringspenger av en eller annen grunn. Vet heller ikke hvordan jeg kom inn i det systemet. Etter en stund fikk jeg meg jobb (når det ble ledig) i en vernet bedrift som lar folk som ikke helt klarer å jobbe i vanlig bedrift få mulighet til å "trene" seg opp til å faktisk klare å jobbe i vanlig bedrift. Det er det som er det langsiktige målet i en sånn bedrift.

Skrevet

Jeg gikk først sykmeldt ett år, så var jeg på attføring en stund. Attføring fungerte ikke da det var for tidlig for meg, jeg gikk da over på rehabiliteringspenger. Nå går jeg på AAP og er midt i en bachelor utdanning.

For å komme dit jeg er i dag har jeg vært igjennom medisiner, fysioterapi, opphold på rehabiliteringsklinikk pluss en del utredninger av spesialister. Ting har tatt lang tid, men nå går det heldigvis veldig bra :)

Skrevet

Jeg hadde vært syk i over et år, og sluttet på VGS pga sykdommen. Hadde ikke overskudd til å prøve på nytt med skole for tredje gang, og jobb var helt uaktuellt der og da. Så da ble det en tur innom fastlegen for å få dem til å skrive henvisning til psykolog, og deretter fikk jeg AAP.

For å få AAP må man ha en "godkjent grunn", og planlagt behandling - for hva det nå enn er man sliter med.

AAP er 100% tilpasset hvert individ.

Jeg går enda på AAP, to år etter jeg fikk det innvilget. Men nå har jeg flyttet, fått ny saksbehandler og skal søkes inn til VOP (voksen psykiatri) igjen - men jobber korte dager 3 ganger i uka på butikk ved sidenav. Butikkjobben var min egen idè da NAV ville at jeg skulle prøve meg forsiktig i jobb på en vernet bedrift og lignende steder. Dette føltes feil for meg, og jeg foreslo en butikkjobb på en dagligvarebutikk. :)

Over en lengre periode gikk jeg også på AAP uten å gå til behandling, da under perioden jeg flyttet. Så lenge NAV er klare over situasjonen din og man har en saksbehandler som forstår en litt og som faktisk vil HJELPE en så går det og bra. Men hovedsaklig skal man gå til en eller annen slags behandling - enten det er psykisk, medisinsk eller "arbeidsopptreningsgreier" som vil føre til at man kan ha en vanlig jobb etterhvert.

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i snart ett år og vurderer aap sammen med lege og behandler. Men jeg har bare fått 10 000 i sykepenger og legen min sier at jeg bare får noenogseksti % av dette igjen. Er det slik eller vil jeg få minstesats siden jeg ikke har tjent så mye? Noen som vet? Jeg klarer meg ikke på 6000 i måneden...

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i snart ett år og vurderer aap sammen med lege og behandler. Men jeg har bare fått 10 000 i sykepenger og legen min sier at jeg bare får noenogseksti % av dette igjen. Er det slik eller vil jeg få minstesats siden jeg ikke har tjent så mye? Noen som vet? Jeg klarer meg ikke på 6000 i måneden...

Jeg har ikke hatt noen ordentlig jobb før jeg begynte på AAP. Jeg får rett over 4700,- utbetalt hver 14. dag. Kan ikke tenke meg at du får noe mindre :)

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen ordentlig jobb før jeg begynte på AAP. Jeg får rett over 4700,- utbetalt hver 14. dag. Kan ikke tenke meg at du får noe mindre :)

Takk for svar! Krysser fingrene for at du har rett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...